جهان منتظر گام دوم اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی


جهان منتظر گام دوم اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی

ولایتی گفت: چنین گامی در جهت توسعه انرژی هسته ای صلح آمیز است. ما به دنبال یک هدف کاملا صلح آمیز هستیم، زیرا اقتصاد و صنعت ما نیاز به برق دارد.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، فردا قرار است تصمیمات جدید ایران در خصوص گام دوم کاهش تعهدات برجامی و اقدامات جدید هسته ای اعلام گردد.


خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه در این باره گزارش داد که طبق اعلام رسانه های ایرانی همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید جمهوری اسلامی در خصوص کاهش تعهدات برجامی قرار است فردا در نشست خبری سخنگوی دولت با همراهی عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شود.

شبکه المیادین نیز از قول علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل اعلام کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را به منظور توسعه منابع انرژی خود به 5 درصد افزایش خواهد داد.

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین الملل امروز اظهار داشت که "ایران قصد دارد گام بعدی را در پاسخ به شکست شرکای اروپایی در انجام وظایف خود در زمینه توافق هسته ای بردارد و از 7 ژوئیه غنی سازی اورانیوم را تا 5 درصد آغاز خواهد کرد.

ولایتی گفت: چنین گامی در جهت توسعه انرژی هسته ای صلح آمیز است. ما به دنبال یک هدف کاملا صلح آمیز هستیم، زیرا اقتصاد و صنعت ما نیاز به برق دارد.

در 8 مه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اعلام کرد تهران بخشی از وظایف خود تحت برنامه برجام را به حالت تعلیق درآورده است و دو ماه به دیگر اعضای باقی مانده در برجام برای عمل به تعهداتشان ذیل برجام زمان داد. توافق هسته ایران ژوئیه ۲۰۱۵ در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 5+1 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) منعقد شد. توافق هسته‌ای با تهران با لغو تحریم های سازمان ملل متحد و اقدامات محدود کننده یک طرفه آمریکا و اتحادیه اروپا همراه بود.

بر اساس این توافق، ایران ملزم شد ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی کرده و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع ‌کند، همچنین تعداد سانتریفیوژها را حدود دوسوم و حداقل به مدت 15 سال کاهش ‌دهد. 15 سال بعد، ایران موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از 3.67 درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌ سنگین جدیدی را نسازد. فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به مدت 10 سال به یک تک ساختمان که از سانتریفیوژهای نسل اول استفاده می‌کند محدود خواهد بود.

اسپوتنیک در پایان گزارش خود گفت جهان منتظر گام دوم اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی است و این بار به نظر می رسد تمام مسؤولین ایرانی باهم یکصدا و همدل شده اند تا پاسخ بدعهدی های اروپایی ها و عدم پایبندی عملی به توافق هسته ای را به شکل جدی بدهند.

ایران در عین حال اعلام کرده است اقداماتش در کاهش تعهدات هسته‌ای برگشت پذیر است و هر گاه شرکای اروپایی اقدام به اجرای تعهدات خود در برجام کرده و منافع ایران در توافق هسته‌ای تأمین شود تهران هم سریعاً می‌تواند کاهش تعهدات خود را متوقف کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!