نگرانی حامیان اسراییل از رییس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا: او هوادار ایران است


نگرانی حامیان اسراییل از رییس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا: او هوادار ایران است

بورل پیشتر در مصاحبه با پولیتیکو گفته بود آرزوی نابودی اسراییل مساله جدیدی نیست و دنیا باید با این خواسته ایران، کنار بیاید.

نگرانی حامیان اسراییل از رییس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا: او هوادار ایران است

رسانه‌های حامی اسراییل طی روزهای گذشته نسبت به انتخاب نامزد جدید پست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ( وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا) حساس شده و از نامزدی "جوزف بورل" وزیر خارجه چپگرای اسپانیا برای تصدی این سمت ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش عصرایران، وب سایت "جویش جورنال" ( مستقر در لس‌آنجلس آمریکا) با انتشار گزارشی در این باره مواضع "جوزف بورل" در قبال ایران و اسراییل طی ماه‌ها و سال‌های گذشته را مرور کرده و این دیپلمات و سیاستمدار اسپانیایی را حامی جمهوری اسلامی ایران و منتقد جدی اسراییل دانسته است.

این وب سایت نوشته است:

جوزف بورل در مصاحبه‌ای با وب سایت آمریکایی "پولیتیکو" در فوریه گذشته گفته است: دنیا باید با آرزوی ایران برای نابودی اسراییل کنار بیاید.

او در پاسخ به سوالی درباره خروج آمریکا از برجام و موضع اروپا در این باره گفته است:" ما چشم انداز، منافع و استراتژی خودمان را داریم و ما با ایران همکاری خواهیم کرد. البته حرکت ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای برای ما بسیار بد خواهد بود... اما اینکه ایران می‌خواهد اسرائیل را از بین ببرد، موضوع جدیدی نیست و باید با آن کنار آمد."

همچنین بنا بر این گزارش بورل در گذشته بیانیه‌های انتقادی پرشماری علیه اسراییل منتشر کرده است. از جمله او در ماجرای تنش‌های مرزی بین غزه و اسراییل که از می 2018 آغاز شده (تظاهرات حق بازگشت فلسطینی‌ها) بارها از اسراییل انتقاد کرده و تل‌آویو را به کشتار سازمان‌یافته فلسطینی‌ها متهم کرده است. او همچنین بارها از "بمباران‌های وحشتناک" اسراییل علیه باریکه غزه انتقاد کرده است.

بورل همچنین در توییتی در فوریه 2019 در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، از دستاوردهای انقلاب ایران تجلیل کرده و نوشته است: امروز چهلمین سالگرد وقوع انقلاب اسلامی در ایران است. این قدرت منطقه‌ای در 40 سال گذشته بسیار تغییر یافته است. در سال 1976 درصد باسودای در ایران 35 درصد بود. الان این رقم به 84 درصد رسیده است.در دهه 1980 تنها 5 درصد زنان شاغل، تحصیلات دانشگاهی داشتند اما الان این رقم 47 درصد است، با این حال هنوز 16 درصد از نیروی کار ایران را زنان تشکیل می‌دهند و بیکاری در میان بانوان ایرانی 2 برابر مردان ایرانی است."

او همچنین در توییتی آمریکا را به عقده‌گشایی از ایران به وسیله تحریم‌ها متهم کرده و نوشته است: ایران می‌تواند تا انتخابات 2020 آمریکا در برابر تحریم‌های دولت ترامپ مقاومت کند.

بسیاری از سازمان‌های حامی اسراییل در آمریکا و نیز اسراییل با ابراز نگرانی از مواضع بورل در زمینه سیاست خاورمیانه‌ای و ایران از او خواسته‌اند پیش از تصدی سمت جدید خود درباره برخی اظهار نظرهای سابق خود به ویژه درباره " کنار آمدن دنیا با خواسته نابودی اسراییل" توضیح بدهد.

جوزف بورل برای تصدی سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید رای مثبت پارلمان اروپا را بگیرد. بسیاری از ناظران معتقدند پارلمان اروپا به احتمال بسیار زیاد به او رای مثبت خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی