علت دو بار پریود شدن در یک ماه چیست؟ راه های درمان آن را می شناسید؟ در بخش اول این مقاله به بررسی علت دو بار پریود شدن در یک ماه پرداختیم و عوارض آن را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه این مقاله از بخش سلامت زنان و بیماری های دکتر سلام، به بررسی راه های درمان دو بار پریود شدن در یک ماه می پردازیم.

راه های درمان دو بار پریود شدن در یک ماه به دلیل یائسگی

اگر یائسگی شما شروع شده است، پزشک تان ممکن است درمان هورمونی و درمان مکمل های استروژن را برایتان تجویز کند. این درمان می تواند کمک کند تا پریود هایتان منظم شود و تا زمانی که با پیشرفت یائسگی، به آرامی تمام شود.

علت دو بار پریود شدن در یک ماه چیست؟ بخش دوم

راه های درمان دو بار پریود شدن در یک ماه به دلیل فیبرون و کیست ها:

اگر فیبرون رحم یا کیست دارید، پزشکتان ممکن است گزینه های درمانی متفاوتی را برایتان تجویز کند که می تواند شامل موارد ذیل باشد.

دستگاه داخل رحمی (IUD): یکی از انواع روش های کنترل بارداری ست و می تواند به از بین بردن پریود های سنگین کمک کند. با این حال، فیبرون را کوچک نخواهد کرد. جراحی به روش امواج فراصوت هدایت شده MRI: این روش در حالی که شما داخل یک دستگاه اسکن MRI هستید انجام می گردد و غیر تهاجمی در نظر گرفته می شود. پزشک می تواند از این شیوه برای برداشتن فیبرون و کیست ها استفاده کند. این روش تنها در کلینیک های تخصصی انجام می شود. آمبولیزاسیون شریان های رحمی: یک روش حداقل تهاجمی است و رسیدن خون به رحم را مسدود می کند که باعث خرد و کوچک شدن فیبرون می شود. Myomectomy: انواع مختلفی از Myomectomy وجود دارد که روش جراحی برای برداشتن فیبرون است. در یک Myomectomy هیستروکسوپی، فیبرون بدون نیاز به برش و شکاف از طریق گردنه رحم برداشته می شود، اما در یک Myomectomy لاپاروسکوپی، برش های کوچکی بر روی شکم زده می شود تا فیبرون را بردارند. ولی در روش Myomectomy شکمی، شکم باز می شود و فیرون برداشته خواهد شد. هیستروکتومی (Hysterectomy): در این روش جراحی انجام می شود تا رحم برداشته شود. رها سازی هورمون آگونیست های گونادوتروپین: داروهایی وجود دارد که می تواند به درمان فیبرون کمک کند. در این روش آنها استروژن و پرژسترون را مسدود کرده و شما را به طور موقت در دوره پس از یائسگی قرار می دهد، به این صورت رشد فیبرون متوقف می شود و می تواند آن را نیز کوچک تر کند. پزشک تان ممکن است از این روش استفاده کند تا به پیشگیری از جراحی کمک نماید.

راه های درمان دو بار پریود شدن در یک ماه به دلیل استرس:

تغییر شیوه زندگی، تا حد زیادی می تواند سطح استرس تان را بالا ببرد که به نوبه خود بر سیکل قاعدگی شما تاثیر خواهد گذاشت. برای کمک به تخفیف استرس ورزش منظم، تمرین مدیتیشن یا گرفتن صحبت درمانی را امتحان کنید. اگر به خاطر فشار های زیادی که دارید دچار استرس شده اید، کمک بخواهید. پیدا کردن زمانی جهت ریلکس کردن، برای سلامتی تان مهم است، بنابراین برای نه گفتن به پروژه ها یا مسئولیت های اضافی، احساس بدی نداشته باشید.

راه های درمان دو بار پریود شدن در یک ماه به دلیل اضافه وزن یا کاهش وزن شدید:

درمورد دلایل احتمالی تغییر وزن چشمگیر خود، با پزشکتان صحبت کنید. او به شما کمک خواهد کرد که وزن خود را مدیریت کنید.

علت دو بار پریود شدن در یک ماه چیست؟ بخش دوم

راه های درمان دو بار پریود شدن در یک ماه به دلیل واکنش به کنترل بارداری:

کنترل هورمون بارداری، هورمون هایی را به بدنتان وارد می کند، که می تواند بر سیکل قاعدگی تاثیر بگذارد. ممکن است نیاز داشته باشید، چند روش مختلف پیشگیری بارداری را امتحان کنید تا یکی از آنها را که برایتان خوب است، پیدا کنید. همچنین برای بدن چند ماه طول می کشد تا با یک شیوه جدید پیشگیری بارداری سازگار شود. با پزشک خود صحبت کنید که وقتی شیوه جدیدی را برای کنترل بارداری خود شروع کردید، باید انتظار چه مواردی را داشته باشید.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنید و چگونه برای آن آماده باشید:

تغییر سیکل قاعدگی می تواند نشان دهنده وجود مشکلی برای سلامتی تان باشد، بنابراین اهمیت دارد که همیشه درمورد خونریزی های غیر طبیعی خود با پزشکتان صحبت کنید. او احتمالا سوالات زیادی را در مورد علائمی که دارید از شما خواهد پرسید. همینطور که برای وقت ویزیت خود آماده می شوید، می توانید به او کمک کنید تا درمان صحیح را با سریعترین حالت ممکن پیدا کند. در اینجا سوالاتی را خواهید دید که پزشک ممکن است از شما بپرسد:

سیکل هایتان چه مدت طول می کشد؟ آیا طبیعی است؟ اگر سیکل های کوتاه تر برای شما نرمال نیست، چه زمانی این تغییر در خونریزی تان شروع شده است؟ این خونریزی ها چه مدت طول می کشد؟ این خون ها چه رنگی هستند؟ این خونریزی ها چقدر سنگین است؟ با چه سرعتی یک پد را پر می کند؟ آیا لک هست؟ اگر بله، چقدر بزرگ می باشند؟ آیا علائم دیگری هم دارید؟

برای محاسبه مدت سیکل هایتان، از اولین روز خونریزی خود شروع کنید. این روز اولین روز سیکل می باشد و این سیکل با اولین روز شروع مجدد خونریزی بعدی، تمام می شود. اپلیکیشن های بسیاری برای گوشی های هوشمند؛ در دسترس است که به شما کمک می کند تا سیکل خود را دنبال کنید.

اگر سابقه ای از خونریزی نامنظم دارید، سیکل خود را توسط یکی از این اپلیکیشن ها دنبال کنید، این کار به شما کمک می کند تا در صورتی که مشکلی داشتید، آن را سریع تر تشخیص دهید. این برنامه ها همچنین به اشتراک گذاشتن این دست اطلاعات را با پزشکتان ساده تر می کند.