شرایط برای گسترش فعالیت رسانه ها در جنگ رسانه ای فراهم شود


خرداد؛ در یک جنگ اقتصادی هستیم و باید با کسانیکه قرار است در این شرایط کشور را مدیریت کنند همدلی و همراهی بهتری داشته باشیم. رسانه ها در واقع خط مقدم جنگ رسانه ای هستند و جا دارد که امکان گسترش فعالیتشان فراهم...

خرداد؛ در یک جنگ اقتصادی هستیم و باید با کسانیکه قرار است در این شرایط کشور را مدیریت کنند همدلی و همراهی بهتری داشته باشیم. رسانه ها در واقع خط مقدم جنگ رسانه ای هستند و جا دارد که امکان گسترش فعالیتشان فراهم شود.

سید ضیاء هاشمی استاد دانشگاه و مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در گفت و گو با خبرنگار اعتدال در خصوص راهکار مقابله با جنگ رسانه ای آمریکایی ها، گفت: شرایط خاص و ویژه ای در کشور بعد از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران به وجود آمد. در حالیکه بعد از انقلاب تحریم هایی به این شدت، گستردگی و آشکاری از سوی آمریکا نداشتیم. بنابراین ایجاب می کند که هر کسی در هر حوزه ای توجه کند که ما در یک شرایط جنگی با آمریکا هستیم .

او ادامه داد: درست است که این جنگ نظامی نیست اما در حوزه اقتصادی، سیاسی و رسانه ای شرایط جنگی داریم. بنابراین مهم است که تمامی نیروها در جهت صیانت از منافع ملی تمام توان خود را به کار بگیرند.

او به وظیفه رسانه های داخلی در شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه رسانه ها آنچه که ظرفیت های ملی ما است باید برجسته تر شود و رسانه ها باید مراقب باشند. اولا نباید کاری کنند که به نفع طرف مقابل ما در این فضای خاص باشد. ثانیا کمک کنند برای اینکه مشارکت، امید و انگیزه را در درون کشور افزایش دهند. اگرچه این موارد رسالت طبیعی و ذاتی رسانه ها است اما در شرایط کنونی کشور اهمیت مضاعف پیدا می کند.

این استاد دانشگاه، در ادامه تاکید کرد: بر این اساس مطالب و اخباری که نشان دهنده ظرفیت ها و توانمندی های ملی هموطنانمان است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. همچنین ظرفیت های بین المللی و نوع تعاملات مثبتی که در کشور ما وجود دارد باید بیشتر مطرح شود. از سوی دیگر عمق خصومت و رفتارهای خصمانه دشمنان بیشتر برجسته و تحلیل شود و مهمتر از همه، اینکه فلسفه این مسایل بیشتر تحلیل و منشا آن معلوم شود که دلیل این نوع رفتارها چیست و منشا این رفتار خصمانه کجاست.

هاشمی گفت: کسانیکه در خط مقدم مبارزه با دشمن هستند باید بیشتر حمایت شوند. ما در یک جنگ اقتصادی هستیم و باید با کسانیکه قرار است در این شرایط کشور را مدیریت کنند همدلی و همراهی بهتری داشته باشیم. رسانه ها در واقع خط مقدم جنگ رسانه ای هستند و جا دارد که امکان گسترش فعالیتشان فراهم شود.

او تاکیدکرد: رسانه ها باید از اصرار بر رفتارهایی که اگر چه به ظاهر ممکن است بسیار پرهیجان و جذاب باشد اما در نهایت به نفع طرف های مقابل کشور ما تمام می شود پرهیز کنند و اصرار بر انتشار یکسری اطلاعات که طبیعتا اطلاعات محرمانه اقتصادی، نظامی و یا سیاسی نکنند. انتشار این اطلاعات در شرایط جنگی کمک کند. بنابراین مسئولان و کسانیکه در خط مقدم جنگ اقتصادی و رسانه ای هستند باید احساس کنند که فضای عمومی جامعه از آنها حمایت می کند و از مسئولان مطالبه مقاومت، تلاش و خستگی ناپذیری بیشتری دارند.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، گفت: من گمان می کنم که شرایط، شرایط خاص و دشواری است اما قابل مدیریت است و اگر این شرایط به خوبی مدیریت شود می تواند موجب افزایش انسجام ملی و همبستگی اجتماعی شود و مجموعه شرایط به گونه ای پیش برود که گذر از پیچ تاریخی در جامعه با موفقیت و سربلندی صورت بگیرد.

هاشمی در خصوص برخی رسانه های مخالف دولت که با اقداماتشان آب به آسیاب دشمن می ریزند، تاکیدکرد: نباید با بی توجهی و ساده اندیشی، کاری کرد که به نفع طرف مقابل ما باشد. حتما در حال حاضر جریاناتی در دولت آمریکا، اسراییل و کشورهای منطقه بویژه عربستان که با ما تقابل و خصومت دارند به دنبال این هستند که اطلاعاتی بدست بیاورند یا فضایی را ایجاد کنند که شرایط به نفع خودشان تمام شود. بنابراین اقداماتی که باعث می شود شرایط به نفع کشورهای مقابل ما تمام شود، ضربه به منافع ملی است و وظیفه هر رسانه ای است که نسبت به منافع ملی توجه داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: در درون کشور دیدگاهها، رویکردها و جریان های سیاسی-اجتماعی مختلفی وجود دارد ممکن است که سلیقه های متفاوتی در کشور وجود داشته باشد که ما وجود این تنوع و تفاوت را باید بپذیریم اما تنوع دیدگاهها و سلیقه ها باید در چارچوب منافع ملی باشد و هر رسانه و مجموعه ای که رفتاری خلاف و متعارض با منافع ملی داشته باشد باید از طرف همگان محکوم شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اکثریت زنان متاهلِ شاغل دو شغله هستند / زهرا نژادبهرام: چند شغله بودن زنان موجب تشدید ا...