اشتراکات غذایی در میان ملل اکو نماد اشتراکات فرهنگی دیرینه‌ی آنهاست


اشتراکات غذایی در میان ملل اکو نماد اشتراکات فرهنگی دیرینه‌ی آنهاست

رئیس مؤسسۀ بین المللی فرهنگی اکو گفت: اشتراکات غذایی در میان ملل اکو نماد اشتراکات فرهنگی دیرینه‌ی آنهاست.


به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی خوراک ملل، «محمدمهدی مظاهری»، رئیس مؤسسۀ بین المللی فرهنگی اکو در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره خوراک ملل اظهار کرد: غذا صرفا یک ضرورت حیاتی محسوب نمی شود بلکه نماد هویت فرهنگی است و خوراک ها به مثابه‌ی مولفه فرهنگی و ابزار کارآمد در جهت تقویت زیرساخت های فرهنگی و ایجاد پیوند میان اقوام و ملل مختلف بشمار می روند.


وی ضمن اشاره به اینکه یکی از مهم ترین عوامل شکل دهنده الگوی غذایی جامعه، مجموعه عادات و فرهنگ غذایی افراد آن جامعه است، ادامه داد: غذاهای بومی و محلی حامل پیام های فرهنگی هستند و نقش بسزایی در حفظ هویت فرهنگی ایفا می کنند، بنابراین، توجه به غذاهای محلی توجه به فرهنگ بومی و ملی است.


مظاهری خاطرنشان کرد: بعلاوه، غذا باعث ایجاد پیوند میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعه میزبان با گردشگران می گردد، غذا یک زبان مشترک است که برای ایجاد ارتباط و اشتراک احساسات و عواطف به کار گرفته می‌شود.


رئیس مؤسسه فرهنگی اکوبا اشاره به این نکته که در عصر حاضر، ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی این قابلیت را دارند که به یک شاخصه گردشگری تبدیل شوند، افزود: امروزه، در گستره فرهنگی اکو گردشگری و غذا دو مولفه پویا و نمادی از زمینه‌های فرهنگی وابسته به جغرافیا در بستر تاریخی محسوب می شود.


وی تاکید کرد: عادات غذایی، نیز متاثر از ارزش ها و انگاره‌های فرهنگی و شرایط اجتماعی است. عادات غذایی به عنوان کلیتی پیچیده، مشتمل بر تمایل ها و آگاهی های جمعی، تابوها و موهومات وابسته به تولید، تهیه و مصرف غذا و در یک کلام یک مفهوم فرهنگی جامع می باشد.


این مقام مسئول، گردشگری غذا را بعنوان زیرمجموعه‌ای از گردشگری فرهنگی دانست که دولت ها را در جهت جذب گردشگر توانمند می سازد و افزود: بر این اساس، برنامه‌ریزی و بسترسازی مناسب در خصوص معرفی خوراک های متنوع ملل می‌تواند آثار مثبتی در توسعه پایدار منطقه‌ای ایجاد نماید و منجر به رونق اقتصادی و شکل‌گیری هویت منحصربفرد برای چنین جوامعی باشد، مضاف بر آن، تنوع غذایی در فرهنگ عامه و فرهنگ ملی نشان دهنده توجه به جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و هنری و یکی از مظاهر فرهنگی کشورهای عضو اکو بشمار می رود.


وی ابراز امیدواری کرد: بسیاری از غذاها در میان ملل اکو ریشه مشترک دارند و این اشتراک غذایی نمادی از اشتراک فرهنگی عمیق مردمان این منطقه است لذا، توصیه می شود شناسایی و احیای غذاهای بومی با اتخاذ راهبرد توسعه پایدار به منظور بهبود سلامت جوامع به عنوان یک طرح جدی در دستور کار متولیان امر سلامت قرار گیرد و تلاش شود با شناسایی و احیای غذاهای بومی، برپایی جشنواره‌های غذاهای بومی و اقداماتی از این نوع، حس یکپارچگی و وحدت را در میان جوامع منطقه زنده نگه داشت، بی تردید این امر کمک شایانی به توانمند سازی منطقه در بازگشت به ارزش های دیرین در زمینه غذا های سنتی و بومی خواهد داشت.


مظاهری در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره بین‌المللی خوراک ملل که با هدف شناسایی و احیای مواریث فرهنگی و توسعه گردشگری برگزار می شود، زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی در راستای تقویت همگرایی و هم افزایی ملت های منطقه را فراهم می‌آورد و تحقق چنین اهداف متعالی مستلزم ساختاری هماهنگ و برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه است، امیدوارم با همکاری نهادهای فرهنگی و بین المللی، گام مؤثری در شناسایی و معرفی سبک ملی غذاهای ملل اکو برداشته شده و به توسعه همه‌جانبه و پایدار جوامع اکو منتج شود.


لازم به ذکر است؛ اولین جشنواره خوراک ملل با حضور کشورهای عضو اکو از ۲۰ تا ۲۵ مرداد در مرکز نمایشگاهی برج میلاد برگزار می شود.

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403