37 سال گذشت


37 سال گذشت

37 سال از ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی در شمال لبنان به دست شبه نظامیان مزدور رژیم صهیونیستی می‌گذرد...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از بیروت؛ 37 سال از ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی در ایست و بازرسی منطقه «برباره» در شمال لبنان به دست شبه نظامیان مزدور رژیم صهیونیستی می گذرد اما گذشت این مدت از جرم اشغالگران اسرائیلی نکاسته است.
در بحبوحه جنگ داخلی لبنان، رژیم صهیونیستی در سال 1982 میلادی به این کشور حمله ور شد. صهیونیستها، لبنان را از زمین، آسمان و دریا زیر آتش گرفتند و نیمه جنوبی این کشور را به اشغال خود در آوردند. در این شرایط 4 دیپلمات ایرانی در روز 14 تیر 1361 برای بررسی اوضاع از طریق سوریه وارد لبنان شدند.

«قاسم قصیر» کارمند وقت سفارت ایران و روزنامه نگار لبنانی، به دلیل آنکه بیشتر مناطق لبنان، به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده بود و بیروت هم در محاصره قرار داشت، قرار شد، آقای موسوی و همراهانش با همراهی پلیس لبنان از راه طرابلس به بیروت بیایند، اما در ایست و بازرسی شبه نظامیان مسلح قُوّات ربوده شدند.
4 دیپلمات ایرانی 37 سال پیش در حالی که از شمال لبنان به سمت بیروت پایتخت این کشور در حرکت بودند، توسط شبه نظامیان مسلح قوات لبنانی در ایست و بازرسی متوقف و بازداشت شدند.
دو فرضیه اصلی پیرامون ماجرای بعد از دستگیری 4 ایرانی مطرح است. نخست روایت شبه نظامیان قوات و سرکرده آنها «سمیر جعجع» در کشته شدن این افراد.
«رائد موسوی» فرزند دیپلمات ربوده شده ایرانی به خبرگزاری صداوسیما گفت: از نظر عقلانی و منطقی این اصلا حرف درستی نیست، چرا که آنها دیپلمات بودند و با محافظت پلیس لبنان مسیر را طی می کردند و بازداشت شدند، بنابراین، بازداشت این دیپلماتها هدفمند بود. چرا باید در همان روز اول به شهادت رسیده باشند.
اما روایت دوم بر اساس شواهد و مدارک حاکی از آن است که 4 دیپلمات ایرانی پس از بازداشت، به افسران صهیونیست تحویل و بعد به فلسطین اشغالی منتقل شده اند.
«میشل موسی» رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس لبنان معتقد است: همه شواهد و اسناد نشان می دهد که اسرائیلی ها 4 دیپلمات ایرانی را تحویل گرفته و به سرزمین های اشغالی منتقل کرده اند.
وی در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما تاکید کرد: اسرائیل هیچ گاه به قوانین بین المللی عمل نکرده و برای آن ارزشی قائل نبوده است. باید همانطور که مقاومت نظامی، صهیونیست ها را به عقب راند، با فشار سیاسی و حقوقی کاری کرد که اسرائیلی ها پاسخگو بوده و چنین جنایت‌ هایی انجام ندهد.
آن روز بخش های وسیعی از لبنان در اشغال رژیم صهیونیستی بود و بنابر قوانین بین المللی مسئول اول و آخر برای اتفاقاتی از این دست، اشغالگران هستند.
«عدنان منصور» وزیر خارجه پیشین لبنان در این مورد به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در بیروت گفت: مسئولیت اسرائیل در این میان بر کسی پوشیده نیست؛ جرم صهیونیست ها بسیار بیشتر از یک آدم ربایی و نقض قوانین بین المللی است و باید از رژیم صهیونیستی شکایت شود و سران آن تحت تعقیب قرار گیرند.
وی افزود: ربوده شدن دیپلمات های ایرانی یک جنایت مضاعف در حق لبنان و ایران و حاکمیت دو کشور است.
در روزگاری که اشغالگران اسرائیلی به همراه مزدوران تندروی خود جنایت می کردند، «سید محسن موسوی» کاردار سفارت جمهوری اسلامی در بیروت، حاج «احمد متوسلیان» وابسته نظامی کشورمان، «کاظم اخوان» خبرنگار و «تقی رستگار مقدم»، با وجود اینکه مصونیت دیپلماتیک داشتند، ربوده شدند.
«مریم مجتهد زاده» همسر سید محسن موسوی کاردار پیشین سفارت جمهوری اسلامی در بیروت که 37 سال پیش توسط مزدوران رژیم صهیونیستی ربوده شد، خاطرنشان کرد: آنها ماموران رسمی جمهوری اسلامی ایران بودند و تمام کنوانسیون های بین المللی دال بر مصونیت دیپلماتیک این عزیزان است.
حاج احمد متوسلیان که پس از فتح خرمشهر به لبنان و سوریه آمده بود، همواره بر مبارزه با اسرائیل تا ریشه کنی این غده سرطانی تاکید می کرد. حالا لبنان از لوث وجود دشمن پاک شده و در نقطه صفر مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی تمثالی از آن فرمانده بزرگ نصب شده است.
انگشت اشاره حاج احمد، سرزمین های اشغالی فلسطین را نشانه رفته و چشمانش در انتظار آزادی قدس است؛ شاید که با تحقق این هدف، پرده ها از سرنوشت پرابهام او و یارانش کنار رود.
مصاحبه ها:
1-قاسم قصیر ( کارمند وقت سفارت ایران و روزنامه نگار لبنانی)
2-سید رائد موسوی (فرزند دیپلمات ربوده شده سفارت ایران)
3-میشل موسی (رئیس کمیسیون حقوق بشر در مجلس لبنان)
4-مریم مجتهدزاده (همسر سیدمحسن موسوی کاردار ربوده شده سفارت ایران)
5-عدنان منصور (وزیر خارجه پیشین لبنان)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید