Gantin دارویی است که توسط شرکت Pfizer Australia Pty Ltd>داروهای دکتر سلام به بررسی داروی Gantin می پردازیم.

اقدامات احتیاطی در مورد داروی Gantin

یه طو رکلی داروی Gantin در بیمارانی که به مواد فعال گابانتین حساسیت دارند با منع مصرف روبرو می باشد.

نحوه مصرف داروی Gantin برای درمان بیماری صرع و ضد درد

در رابطه با مصرف Gantin، واکنش های دارویی با ائوزینوفیلیا و علائم سیستمیک (DRESS)، گزارش شده ‌است. DRESS یک واکنش منفی است که معمولا با تب، جوش و بزرگ شدن غدد لنفاوی شروع می‌شود. پس از آن، DRESS ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی دیگری شود از جمله هپاتیت، نفریت (التهاب کلیه ها) و میوکاردیت (ورم عضله قلب). مرگ و میر بیماران مبتلا به DRESS، به میزان1۰ درصد است، بنابراین بیماران باید در صورت بروز هر یک از علائم DRESS، فورا با پزشک خود تماس بگیرند.

سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) هشدار داده ‌است که دارو های ضد صرع، از جمله Gantin، ممکن است انگیزه ای برای خودکشی شوند. بنابراین توصیه می‌شود که بیماران و خانواده هایشان از علائم هشدار دهنده ‌ای که ممکن است منجر به افکار خودکشی شوند، آگاهی داشته باشند و اگر با این نشانه ‌ها مواجه شدند، فورا به پزشک خود گزارش دهند. علائم هشدار دهنده خودکشی شامل اضطراب، داشتن حس گناه بیش از اندازه و نامناسب، رفتار پرخاشگرانه و یا صحبت کردن در مورد خودکشی باشند.

در یک مطالعه اپیدمیولوژیک که بر روی بیش از ۱۰۰000 بیمار انجام گرفت، نشان داد که داروی Gantin خطر خودکشی را در بیماران روانی، کاهش می‌دهد و بر روی بیمارانی که دچار اختلالات روانی نیستند، تاثیری ندارد. با این حال، طبق توصیه و هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)، این دارو باید با احتیاط مصرف شود و بر روی علائم هشدار دهنده نظارت صورت بگیرد.

Gantin باعث بروز بیماری پانکراتیت حاد می شود. در صورت مشاهده علائمی مانند درد شکمی که به سمت پشت کشیده شده و بعد از خوردن غذا بدتر می شود، حالت تهوع، استفراغ، تب و تاکیکاردی، باید فورا با پزشک تماس بگیرید.

قطع ناگهانی داروی Gantin ممکن است منجر به بروز صرع شود و می تواند زندگی فرد بیمار را به خطر بیاندازد. به هیچ عنوان مصرف داروی Gantin را قطع نکنید مگر اینکه پزشک مجوز آن را به شما داده باشد.

بیمارانی که دارو های ضد افسردگی مصرف می کنند باید داروی Gantin را بسیار با دقت استفاده کنند، چون مصرف همزمان این داروها با یکدیگر می توانند خطر دپرسیون تنفسی را افزایش دهند که باعث دشواری در تنفس و کما می شود. پزشک خود را در جریان داروهایی که مصرف می کنید، قرار دهید.

آمار و اطلاعات زیادی درباره مصرف قرص Gantin در بیمارانی که بیش از 65 سال سن دارند، وجود ندارد. در این بیماران افزایش شیوع ادم محیطی و خستگی مزمن گزارش شده ‌است.

موارد نادری از پرخاش و وابستگی گزارش شده ‌است. بیمارانی که سابقه اعتیاد یا مصرف مواد مخدر دارند باید با احتیاط بیشتری از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف داروی Gantin برای درمان بیماری صرع و ضد درد

تعاملات دارویی با Gantin

در رابطه با مصرف همزمان Gantin با داروهای ضد افسردگی و سدیم اکسیباتی که برای درمان نارکولپسی (حمله خواب) استفاده می شود، تعاملات مهم بالینی گزارش شده است و باید از مصرف همزمان این دسته از داروها اجتناب کرد.

مقدار دوز مصرفی

کپسول Gantin را می توان در دوزهای ۳۰۰ میلیگرمی و ۴۰۰ میلیگرمی و قرص Gantin را در دوز ۸۰۰ میلیگرمی پیدا کرد.

مقدار دوز اولیه در بیمارانی که بیشتر از ۱۲ سال سن دارند و برای درمان صرع و نوروپاتی از این دارو استفاده می کنند، روز اول 300 میلیگرم در روز، روز دوم 600 میلیگرم در روز و روز سوم ۹۰۰ میلیگرم در روز می باشد. بعد از این مدت، مقدار دوز مصرفی به تدریج افزایش پیدا می کند تا وقتی که اثر ضد صرع و یا ضد درد کافی به دست بیاید.

برای بیمارانی که مبتلا به صرع هستند و بیشتر از 12 سال سن دارند، مصرف بیشتر از 1800 میلیگرم در روز توصیه نمی شود. برای بیمارانی که مبتلا به نوروپاتی هستند و بیشتر از 12 سال سن دارند، مصرف بیشتر از 3600 میلیگرم در روز توصیه نمی شود. برای کودکانی که کمتر از 12 سال سن دارند، مقدار دوز مصرفی باید بر پایه وزن بدن شان محاسبه و تعیین شود.

مصرف Gantin در دوران بارداری و شیر دهی

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)، این دارو در گروه C بارداری رده بندی می شود به این معنی که مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام گرفته، خاصیت سمی بودن داروی Gantin را بر روی جنین نشان داده است، اما هیچ گونه مطالعه کنترل‌ شده خوبی بر روی انسان‌ها صورت نگرفته است. به همین دلیل، چنانچه پزشک فواید استفاده از این دارو را بیشتر از خطرات آن در طول بارداری تشخیص دهد، استفاده از آن مانعی ندارد.

Gantin از طریق شیر مادر دفع می شود و باید در زمان مصرف این دارو، شیردهی به نوزاد قطع شود.

نحوه مصرف داروی Gantin برای درمان بیماری صرع و ضد درد

اثرات جانبی Gantin

مصرف Gantin باعث بروز اثرات جانبی زیر می شود:

DRESS یا همان سندروم درس که با علائم زیر نشان داده می شود: بزرگ شدن غدد لنفاوی تب جوش متورم شدن طحال هپاتیت نفریت (التهاب کلیه ها) میوکاردیت (ورم عضله قلب) کاهش تعداد پلاکت خون و کبود شدن بدن کاهش تعداد گلبول های سفید خون تغییر میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت سرگیجه آتاکسیا (از دست دادن کنترل کامل حرکات بدن) هایپستسیا (کاهش ظرفیت برای حس فیزیکی به خصوص در پوست) پارستزیا (سوزن سوزن شدن بدن به دلیل فشار و یا آسیب به اعصاب محیطی) اختلال گفتاری بیخوابی لرز و رعشه وزوز گوش دوران سر برونشیت ذات الریه فارنژیت (التهاب گلو) سرفه ریزش مو درد قفسه سینه اختلالات بینایی وازودیلیشن (گشاد شدن عروق خونی که باعث کاهش فشار خون می شود) میوکلونوس (انقباض ناگهانی گروهی از عضلات) واکنش های آلرژیک

در صورت داشتن هر یک از این عوارض جانبی، با پزشک خود تماس بگیرید.