پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف


پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

در این مقاله تنها به یک سؤال ساده، اما مهم پاسخ می‌دهیم؛ پرفروش‌ترین محصولِ تاریخ برندهای خودروسازی مختلف جهان چیست؟

هر سال در زومیت، آمار فروش شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا را بررسی می‌کنیم. پرفروش‌ترین خودرو در بازار آمریکا، اروپا یا آسیا در چند سال اخیر با انتشار گزارش سالیانه‌ی هر شرکت به‌راحتی مشخص می‌شود. اما پرفروش‌ترین مدلِ تاریخِ هر شرکت خودروسازی چطور؟

شاید در نگاه اول، شناسایی پرفروش‌ترین خودروی تاریخ هر شرکت ساده به‌نظر برسد؛ مثلا به‌محض شنیدن نام فولکس واگن، همه به‌ یاد بیتل افسانه‌ای می‌افتیم. اما پس از بررسی کامل آمار فروش شرکت‌ها در طول سال‌های گذشته، واقعیت جالبی ظاهر می‌شود. در این مقاله پرفروش‌ترین خودروی تاریخ هر شرکت را معرفی می‌کنیم که در ابعاد کلی، بسیار جالب خواهد بود؛ البته با توجه به غیرشفاف بودن آمار فروش، در این مقاله خبری از برندهای ایرانی و چینی نیست. ترتیب معرفی خودروها، از فروش کم به زیاد است.

بوگاتی

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: Type 57

تولید سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۹

فروش: ۶۸۵ دستگاه

تایپ 57 یکی از کم‌فروش‌ترین خودروهای جهان و از طرفی پرفروش‌ترین محصول تاریخ برند بوگاتی است. تایپ 57 را ژان بوگاتی پسر اتوره بوگاتی طرحی و به خط تولید این شرکت فرانسوی اضافه کرد که خودرویی مناسب برای سفارشی‌سازی مشتری‌های ثروتمند بود. این مدل از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خطی با حجم ۳۲۵۷ سی‌سی استفاده می‌کرد و در نسخه‌های مختلفی مثل آتلانتیک و آتلانته تولید شد. تک نمونه و مدل گران‌قیمت La Voiture Noire براساس بوگاتی تایپ 57 تولید شده است. شاید ابتدا تصور بر این بود که محصولات مدرن بوگاتی مثل ویرون و شیرون، پرفروش‌ترین محصولات این شرکت باشند؛ اما تولید شیرون با ۵۰۰ دستگاه و ویرون با ۴۵۰ دستگاه به مدل کلاسیک بوگاتی نمی‌رسد.

تی وی آر

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: کایمیرا

تولید سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳

فروش: ۶۵۰۰ دستگاه

خودروساز بریتانیایی تی وی آر (TVR) در سال‌های اخیر بازار گسترده‌ای نداشته است، اما در دهه‌ی گذشته مدل اسپرت کایمیرا (Chimaera) در سودآوری این برند کمک‌کننده بود و پیش‌زمینه‌ای برای تولید مدل‌های دیگر مثل Cerbera و Tuscan شد. کایمیرا در مدل‌های مختلف با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل و حجم‌های ۴، ۴/۳، ۴/۵ و ۵ لیتر تولید شد. تی وی آر ظرفیت تولید بالایی ندارد؛ اما کایمیرا موفقیت بزرگی برای این شرکت بود؛ درواقع تولید کایمیرا از فروش تمام خودروهای ۲۴ سال گذشته‌ی تی وی آر بیشتر است.

استون مارتین

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: DB7

تولید سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴

فروش: ۶۶۴۰ دستگاه

گرندتورر زیبا و لوکس DB7 همان مدلی بود که به‌معنای واقعی، استون مارتین را نجات داد. DB7 از پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی و ۱۲ سیلندر V شکل استفاده می‌کرد و آخرین تلاش استون مارتین برای زنده ماندن در برابر رقبای ایتالیایی بود. DB7 در زمانی تولید شد که استون مارتین در اختیار فورد قرار داشت؛ بنابراین آمریکایی‌ها نقشی اساسی در تأمین بودجه‌ی تولید این مدل داشتند. مدل DB9 پس از DB7 عرضه شد و یکی از زیباترین خودروهای استون مارتین است.

دِ توماسو

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: پنترا

تولید سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۱

فروش: ۷۲۶۰ دستگاه

با توجه به شکل‌گیری شرکت دِ توماسو (De Tomaso)، حاشیه‌هایش و تازه‌وارد بودن سوپراسپرت موتور میانی پنترا (Pantera) در بازار، فروش این خودرو خیلی خوب به‌نظر می‌رسد. البته باید درنظر داشته باشیم که دِ توماسو پنترا ۲۰ سال روی خط تولید بود و از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر فورد که امتحانش را پس داده بود، استفاده می‌کرد. پنترا یکی از جذاب‌ترین خودروهای سوپراسپرت بود که می‌توانست جایگزین مدل‌های اروپایی شود؛ البته این مدل امروز هم یکی از ارزشمند‌ترین خودروهای کلاسیک است.

مورگان

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: 4/4

تولید سال‌های ۱۹۳۸ تا امروز

فروش: ۱۰ هزار دستگاه

خودروساز انگلیسی مورگان با تمام شرکت‌های دیگر متفاوت است. این شرکت به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود، خودروها دست‌ساز هستند و یکی از مهم‌ترین مواد در ساخت آن‌ها چوب است. مدل مورگان 4/4 مجهز به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر است و نام این خودرو به حجم موتور و چهارچرخ بودنش اشاره دارد. تنها جنگ جهانی دوم توانست در تولید 4/4 وقفه ایجاد کند؛ احتمالاً مورگان 4/4 قدیمی‌ترین خودروی جهان باشد که هنوز هم تولید می‌شود. مشتری‌ها این مدل را برای طراحی کاملاً کلاسیک، فرایند ساخت منحصربه‌فرد و وارد شدن به خانواده‌ی اختصاصی مورگان انتخاب می‌کنند.

الپین

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: A310

تولید سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۴

فروش: ۱۱ هزار و ۶۱۶ دستگاه

شرکت فرانسوی الپین (Alpine) را با مدل اسپرت A110 می‌شناسیم؛ اما A310 باوجود طراحی عجیب، حداقل از نظر فروش جایگزین خوبی برای A110 محسوب می‌شود. الپین A310 در چند سال اول با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تولید شد؛ اما از سال ۱۹۷۶، این کوپه‌ی اسپرت فرانسوی پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل که با همکاری رنو، پژو و ولوو ساخته شده بود را در اختیار گرفت. پیشرانه‌ی V6 PRV در مدل‌هایی مثل سیتروئن XM، دلورین DMC-12، پژو 604، ولوو 780 و لانچیا تِما نیز استفاده شده است. الپین A310 که در مدل‌های سال‌های ۱۹۸۰ از سیستم تعلیق عقب رنو 5 توربو استفاده می‌کرد، در مسابقات رالی ۱۹۷۷ فرانسه به مقام اول رسید. رنو الپین GTA یا A610 محصول سال ۱۹۸۴ به‌عنوان جایگزین الپین A310 تولید شد.

لامبورگینی

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: گالاردو

تولید سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳

فروش: ۱۴ هزار و ۲۲ دستگاه

لامبورگینی مدل‌های فراوانی تولید نمی‌کند و همیشه هم مشتری‌های به‌خصوصی دارد. اما مدل گالاردو (Gallardo، تلفظ صحیح ایتالیایی: گایاردو)، در طول عمرش که به یک دهه نزدیک شد، بیش از ۱۴,۰۰۰ خریدار داشت. انواع مدل‌های کوپه و اسپایدر در گالاردو با پیشرانه‌های ۵ و ۵/۲ لیتری ۱۰ سیلندر V شکل تنفس طبیعی تولید شد؛ گالاردو درحقیقت برادر کوچک سوپراسپرت مورسیه‌لگو (Murciélago، تلفظ صحیح ایتالیایی: مورچه‌لاگو) بود که با هدف جذب مشتری بیشتر با عرضه‌ی خودرویی ارزان‌تر از پرچم‌دار محصولات برند گاو ایتالیایی خشمگین، عرضه شد. نسخه‌های مختلفی مثل سوپرلجرا، SE، Nera، پرفورمانته، بالبونی و استراداله از لامبورگینی گالاردو تولید شد که امروز ارزش بالایی دارند.

فراری

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: 430

تولید سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

فروش: ۱۷ هزار و ۴۹۹ دلار

درکنار ویژگی‌های برجسته‌ی فنی، محصولات فراری به کمیاب بودن شهرت دارند. اما مدل 430 یا F430 با جهش بزرگی که در مقایسه با مدل 360 داشت به‌قدری متقاضی داشت که فراری بیش از ۱۷,۰۰۰ دستگاه از این خودرو تولید کرد. حدود یک‌سوم تمام نسخه‌های فروشی 430، مدل اسپایدر هستند و دو‌سوم دیگر شامل مدل کوپه و نسخه‌های ویژه مثل اسکودریا و 16M می‌شود. با اینکه 430 پرفروش‌ترین محصول تاریخ فراری است، اما این مدل هیچ کمبودی در عملکرد فنی ندارد و یکی از ارزشمندترین و ماندگارترین خودروهای اسپرن تاریخ است. جایگزین 430 مدل 458 بود که بازهم مورد تحسین کارشناس‌ها و علاقه‌مندان قرار گرفت اما به‌دلیل تغییرات در بخش مدیریتی فراری، شرایط بازار، فرایند تولید و منابع مالی پرفروش‌ترین خودروی اسب سرکش ایتالیا محصول سال ۲۰۰۴ است.

لوتوس

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: الیز

تولید سال‌های ۱۹۹۵ تا امروز

فروش: ۲۰ هزار دستگاه

کالین چپمن فقید، بیش از هفت دهه پیش برند بریتانیایی لوتوس را با نگاه ویژه به عملکرد خودرو در فرمان‌پذیری ایجاد کرد. خودروهای لوتوس متعدد نیستند؛ مدل الیز (Elise) در طول سال‌های گذشته در سه سری مختلف تولید شده است. الیز علاوه بر اینکه لوتوس را از ورشکستگی نجات داد، نماینده‌ی رسمی نسل خودروهای مدرن اسپرت با وزن کم و فرمان‌پذیری فوق‌العاده است. تمام نسل‌های الیز از پیشرانه‌ی چهار سیلندر ساخت تویوتا استفاده می‌کنند؛ سری دوم لوتوس الیز محصول سال ۲۰۰۱ یکی از بهترین خودروهای اسپرت جهان است. برند لوتوس این روزها در اختیار شرکت چینی جیلی قرار دارد.

رولز رویس

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: سیلوِر شَدو

تولید سال‌های ۱۹۶۵ ال ۱۹۸۰

فروش: ۲۹ هزار و ۳۰ دستگاه

محصولات مدرن رولز رویس و ظرفیت تولید بسیار محدودشان را درنظر بگیرید؛ باید اعتراف کرد که مدل سیلور شدو (Silver Shadow) به‌عنوان خودرویی برای طبقه‌ی مرفه بریتانیا، عمر و فروش زیادی داشته است. خط تولید رولز رویس ۱۵ سال در اختیار این مدل لوکس و گران‌قیمت بوده و بیش از ۲۹,۰۰۰ دستگاه از سیلور شدو هم تحویل داده شده است. در دهه‌ی ۱۹۶۰ انقلاب فرهنگی مهمی در بریتانیا رخ داد و رولز رویس با سیلور شدو جایگاهش را در این شرایط به‌خوبی تثبیت کرد. در آن دوران خودرویی بهتر از رولز رویس سیلور شدو برای ثروتمندان باسلیقه وجود نداشت؛ این برند بریتانیایی اصیل هنوز هم با همین رویکرد محصولاتش را تولید می‌کند با این تفاوت که ظرفیت خط تولید را کاهش داده و روی منحصربه‌فرد بودن خودرو و همسو شدن با سلیقه‌ی هر مشتری تمرکز کرده است.

مازراتی

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: بای‌توربو

تولید سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۴

فروش: ۳۶ هزار و ۳۷۳ دستگاه

مازراتی بای‌توربو (Biturbo) به چند ویژگی مهم شهرت دارد؛ طراحی بای‌توربو بسیار زیبا است و این مدل اولین خودروی تولید انبوه جاده‌ای بود که به پیشرانه‌ی تویین توربوشارژ مجهز شد. بای‌توربو در همان سالِ اول تولید، مشتری‌های زیادی جذب کرد و عامل اصلی رونق مالی مازراتی در دهه‌ی ۱۹۸۰ بود. مازراتی بای‌توربو در مدل‌های کوپه، سدان و کروک درکنار نسخه‌های مختلف با پیشرانه‌‌‌ی ۶ سیلندر V شکل در حجم‌های ۲، ۲/۵ و ۲/۸ لیتر تولید شد؛ پیشرانه‌ی مازراتی بای‌توربو یکی از بهترین نمونه‌های تاریخ است و هنوز هم می‌تواند با خودروهای مدرن مقایسه شود.

بنتلی

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: کنتیننتال جی تی

تولید سال‌های ۲۰۰۳ تا امروز

فروش: ۶۶ هزار دستگاه

کنتیننتال جی تی (Continental GT) اولین خودروی بنتلی بود که براساس روش‌های جدید تولیدانبوه و پس از قرار گرفتن این برند بریتانیایی زیر چتر بزرگ فولکس واگن به بازار رسید. پیش از سال ۲۰۰۳، بنتلی در هر سال حدود ۸۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کرد؛ اما کنتیننتال جی تی با طراحی زیبا و مدل‌های کوپه و کروک بنتلی را به سطح جدید تولیدانبوه رساند. کنتیننتال جی تی یکی از پرطرفدارترین خودروهای کوپه و گرندتورر لوکس است و مدل‌های دست دومش به‎سرعت فروخته می‌شوند. نسل سوم بنتلی کنتیننتال جی تی سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و مثل نسل دوم، از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر W شکل درکنار نمونه‌ی ۸ سیلندر V شکل تویین توربوشارژ استفاده می‌کند. نسل اول این مدل مجهز به پیشرانه‌ی W12 تویین توربوشارژ ۶ لیتری، تا سال ۲۰۱۱ تولید شد.

تسلا

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: مدل S

تولید سال‌های ۲۰۱۲ تا امروز

فروش: ۲۶۳ هزار و ۵۰۴ دستگاه

تسلا برندی تازه‌وارد در دنیای خودرو است؛ علاوه بر این، تسلا در بخشی فعالیت می‌کند که هنوز شرکت‌های بزرگ حضور پر‌رنگی ندارند. در طول سال‌های گذشته اخبار زیادی از مشکل تولید و تأخیر در خودروهای تمام برقی تسلا شنیده‌ایم، اما بازهم فروش این شرکت درخورتوجه است. پس از مدل نه‌چندان موفق رودستر، تسلا با مدل‌های S، X و 3 وارد بازار شد. فروش مدل S در سال‌ اول زیاد نبود اما در دو سال گذشته در هر فصل حدود ۱۳,۰۰۰ دستگاه از این خودرو فروخته شده است. زمستان سال ۲۰۱۵، تسلا مدل S بیش از ۱۷,۰۰۰ مشتری پیدا کرد. البته رقبای مهم تسلا به‌زودی به بازار می‌رسند و باید دید که ایلان ماسک چه برنامه‌ای دارد؛ شاید تأمین باتری خودروهای برقی دیگر شرکت‌ها و توسعه‌ی فناوری خودران بزرگ‌ترین هدف تسلا باشد تا تولید خودروهای متنوع.

روور

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: سری 800

تولید سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۹

فروش: ۳۱۷ هزار و ۱۲۶ دستگاه

شرکت بریتانیایی روور (Rover) زمانی‌که سری 800 را تولید کرد، در شرایط مالی سختی بود. مدل SD1 که پیش از سری 800 تولید می‌شد، طراحی زیبایی داشت اما کیفیت ساختش مناسب نبود. بنابراین مقامات روور برای برطرف شدن مشکل اصلی، با تیم مهندسی هوندا همکاری کردند. طراحی سری 800 در مقایسه با SD1 برجسته نبود، اما کیفیت ساخت و قابلیت اطمینان بالا که از هوندا رسید، بیش از ۳۰۰,۰۰۰ بریتانیایی را راضی کرد. روور 800 در بازار آمریکا با کد استرلینگ (Sterling) عرضه شد اما اصلا پرفروش نبود.

تریومف

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: هِرالد

تولید سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۰

فروش: ۴۶۴ هزار و ۲۳۸ دستگاه

خودروساز بریتانیایی تریموف (Triumph) سال ۱۹۶۰ دراختیار برند لیلند موتورز (Leyland Motors) قرار گرفت، اما پیش از این معامله، مدل هرالد (Herald) تولید شد. تریموف هرالد با طراحی ایتالیایی هم‌زمان با مینی پرطرفدار در مدل‌های سدان، کوپه، کروک، استیشن و ون عرضه شد؛ تمام مدل‌های هرالد از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر با حجم‌های ۹۴۸ سی‌سی تا ۱/۲ لیتر و جعبه‌دنده‌ی دستی ۴ سرعته استفاده می‌کردند. بیش از ۲۰۱,۰۰۰ دستگاه تریومف هرالد فروشی شامل مدل سدان 1200 می‌شدند؛ این برند بریتانیایی سال ۱۹۸۴ منحل شد اما بخش موتورسیکلت تریموف جان سالم به‌در برد و یکی از برترین شرکت‌های امروز است.

ام جی

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: MGB

تولید سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰

فروش: ۵۱۳ هزار و ۲۷۲ دستگاه

از سال ۱۹۲۴ تا امروز، برند بریتانیایی ام جی (MG) زیرمجموعه‌ی ده شرکت مختلف بوده است. ام جی هم‌اکنون در اختیار گروه خودروسازی شانگهای چین (SAIC) قرار دارد و بازیگر بزرگی در بازار نیست، اما در دهه‌های گذشته یکی از شرکت‌های مطرحِ تولیدکننده‌ی مدل‌های اسپرت بود. مدل MGB که در نسخه‌های کوپه و رودستر تولید می‌شد، با فروش بیش از نیم میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین خودروی تاریخ ام جی است. MGB در دوران خودش یکی از پرطرفدارترین خودروهای اسپرت بازار بود، به‌طوری‌که در آمریکا هم فروش خوبی داشت. با از کار افتادن کارخانه‎ی ام جی در آکسفوردشایر، تولید MGB ام متوقف شد؛ البته ایده‌ی یک خودروی سبک وزن اسپرت کروک با مزدا MX-5 به کمال رسید.

جگوار

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: XJ

تولید سال‌های ۱۹۶۸ تا امروز

فروش: ۱ میلیون دستگاه

خودروی موردعلاقه‌ی خلاف‌کارها و گنکسترهای انگلیسی، از سال ۱۹۶۸ تا امروز در ۹ سری مختلف تولید شده است. جگوار XJ مدل ۱۹۶۸ در زمان عرضه بارها با عنوان «بهترین سدان جهان» توصیف می‌شد؛ بخشی از این شهرت، به پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۵/۳ لیتری و بخشی دیگر به طراحی ماندگارش مربوط است. به‌خصوص طرح چراغ‌های جلوی جگوار XJ را اصلا نمی‌توان نپسندید. جگوار بارها در اختیار شرکت‌های دیگر قرار گرفت اما XJ همیشه پرفروش‌ترین خودروی این برند بریتانیایی بود؛ حتی مدل X300 که تنها در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ تولید شد، نزدیک به ۸۷,۰۰۰ مشتری پیدا کرد. آخرین نسل از XJ سال ۲۰۱۰ رونمایی شد و امسال بازنشسته می‌شود؛ مقامات جگوار به‌طور رسمی تأیید کرده‌اند که نسل بعدی XJ یک سدان تمام برقی لوکس خواهد بود. XJ بارها یکی از بهترین سدان‌های بازار شناخته شده است اما از طرفی همیشه هم زیر سایه‌ی رقیب بزرگ آلمانی‌اش، مرسدس بنز S کلاس قرار دارد.

آلفارومئو

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: آلفاسود

تولید سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۹

فروش: ۱ میلیون و ۲۰ هزار دستگاه

آلفارومئو آلفاسود (Alfasud)، رقیب سرسخت فولکس واگن گلف بود که اصالت ایتالیایی‌اش را در تمام نسخه‌ها شامل سدان، استیشن، کوپه و هاچ‌بک حفظ کرد. همان‌طور که در تمام مدل‌های قدیمی آلفارومئو دیدیم، زیبایی و عملکرد فنی مشکلی نداشت اما استهلاک و خرابی بالا از نمره‌ی نهایی کم می‌کرد. آلفاسود در دوران تولیدش دو مرحله فیس‌لیفت شد و بازهم زیبا ماند؛ پیشرانه‌ی ۴ سیلندر باکسر قلب این هاچ‌بک ایتالیایی زیبا بود که در نسخه‌ی ۱/۷ لیتری تا ۱۱۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. آلفارومئو آلفاسود با قلم جورجتو جوجارو از استودیوی ایتال‌دیزاین طراحی شد.

پورشه

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: 911

تولید سال‌های ۱۹۶۳ تا امروز

فروش: ۱ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه

بنچمارک خودروهای اسپرت جهان، پرفروش‌ترین مدل تاریخ پورشه است. 911 سال‌ها است که تولید می‌شود و همچنان به سنت پیشرانه در محور عقب که برجسته‌ترین ویژگی‌اش بوده پایبند مانده است. قطعا تولید از سال ۱۹۶۳ تا امروز در نسل‌های مختلف به فروش بیشتر از یک میلیون دستگاه این مدل کمک کرده است، اما پورشه 911 به این دلیل مشتری زیادی دارد که یک خودروی اسپرت لوکس با عملکرد فنی سوپراسپرت‌ها است و به‌راحتی می‌تواند به‌عنوان یک خودروی روزمره‌ی معمولی هم استفاده شود. 911 در سال ۲۰۱۷ به فروش یک میلیون دستگاه رسید و به‌طور میانگین سالانه حدود ۳۰,۰۰۰ مشتری دارد.

ساب

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: 900

تولید سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۸

فروش: ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه

خودروساز سوئدی ساب (SAAB) که سال ۲۰۱۲ ورشکسته شد و احتمال احیایش وجود دارد، به محصولات ایمن با استحکام بالای بدنه و طراحی خاص شهرت دارد. مدل 900 یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین خودروهای ساب است که در نسل اول تولید بیش از ۹۰۰,۰۰۰ دستگاه فروخت؛ البته در کنار ویژگی‌های مثبت ایمنی، فضای داخلی جادار و راحتی، مدل 900 با عملکرد فنی فوق‌العاده هم همراه بود. تقریباً یک‌چهارم فروش کلی 900 مربوط‌به مدل توربو است. از نسل دوم ساب 900 محصول سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ بیش از ۲۷۳,۰۰۰ دستگاه فروخته شد.

لانچیا

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: ایپسیلون

تولید سال‌های ۱۹۹۶ تا امروز

فروش: ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه

برند ایتالیایی لانچیا بیش از ۱۰۰ سال در صنعت خودروسازی فعال است اما این روزها سهم زیادی از بازار ندارد. درواقع در سال ۲۰۱۹، لانچیا در بسیاری از کشورها هیچ بازار فعال و رسمی ندارد اما مدل ایپسیلون (Ypsilon) را همه می‌شناسند. تا امروز سه نسل از ایپسیلون عرضه شده است که دو نسل اول، طرفداران فراوانی دارد. نسل سوم ایپسیلون با لوگوی کرایسلر هم تولید می‌شود، اما به‌زودی از خط تولید کنار می‌رود. لانچیا اصلا در شرایط مالی خوبی نیست؛ این برند که زیرمجموعه‌ی گروه فیات کرایسلر، در حال حاضر آینده‌ی روشنی ندارد.

کرایسلر

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: نیوپورت

تولید سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۱

فروش: ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه

وقتی در مورد خودروهای کرایسلر فکر می‌کنیم، بعید است که مدل کلاسیک نیوپورت (Newport) را پرفروش‌ترین محصول این برند آمریکایی شناسایی کنیم. با این حال، این مدل سدان و استیشن ۲۰ سال فروخته شد تا پرفروش‌ترین خودروی کرایسلر حتی تا امروز باشد. نیوپورت در ابتدا یک کد خاص از خودرو در سبد محصولات کرایسلر بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ بود؛ اما از سال ۱۹۶۱۷ نیوپورت خودرویی کامل و مستقل شد. نسل چهارم و پنجم نیوپورت که در دهه‌ی ۱۹۶۰ تولید شدند، از زیباترین خودروهای آمریکایی هستند. مدل دهه‌ی ۱۹۸۰ پرفروش‌ترین محصول کرایسلر از طراحی زیبای گذشته بسیار فاصله گرفت.

لندرور

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: دیفندر

تولید سال‌های ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۶

فروش: ۲ میلیون دستگاه

برخلاف کرایسلر، نام لندرور همواره با دیفندر و سری‌های یک و دو و سه گره خورده است. آمار فروش ۲ میلیون دستگاه مربوطه به مدل دیفندر و سه سری لندرور کلاسیک است که در بخش‌هایی متفاوت هستند اما اساسِ تمام مدل‌های این خودروساز بریتانیایی، در رانندگی آفرود تعریف می‌شود. از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۶ لندرور دیفندر در نسخه‌های متنوع با پیشرانه‌های مختلف تولید شد؛ اگر شایعه‌ها سرانجام شکل واقعیت بگیرند، نسل جدید لندرور دیفندر تا سال آینده رونمایی خواهد شد.

اسمارت

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: فورتو

تولید سال‌های ۱۹۸۸ تا امروز

فروش: ۲ میلیون دستگاه

خودروی کوچک و شهری اسمارت فورتو (ForTwo) داستان پر فراز و نشیبی دارد. این مدل ابتدا قرار بود با چشم‌انداز خودرویی کوچک و مجهز به فناوری برقی یا هیبرید و با همکاری فولکس واگن ساخته شود. تصمیم بر سر پیشرانه‌ی اولین محصول اسمارت ساده نبود و بین مقامات فولکس واگن و مدیرعامل برند سواچ (Swatch) اختلاف افتاد. پس از یک دوره اختلاف شدید، سرانجام مرسدس بنز جای فولکس واگن را گرفت و تولید این مدل با پیشرانه‌ی ۳ سیلندر توربوشارژ آغاز شد. تا امروز سه نسل از اسمارت فورتو عرضه شده که تنها در نسل سوم، هدف تولید مدل تمام برقی به سرانجام رسید. از سال ۲۰۱۹ نیمی از سهام اسمارت در اختیار خودروساز چینی جیلی قرار دارد؛ با حمایت جیلی، اسمارت خط تولید بزرگی در چین راه‌اندازی می‌کند تا نسل جدید خودروهای برقی این شرکت تا سال ۲۰۲۲ رونمایی شوند.

ساترن

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: سری S

تولید سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲

فروش: ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار دستگاه

ساترن (Saturn) برند زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز بود که از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ باهدف تولید خودروهایی برای رقابت با مدل‌های ژاپنی فعالیت می‌کرد. سری S شامل مدل‌های کوپه، سدان و استیشن کامپکت ساترن بود که سه نسل مختلف تولید شد؛ سری S به داشتن فریم فضایی و پنل‌های جانبی بدنه ساخته شده از پلاستیک شهرت داشت. از لحاظ عملکرد فنی، بیشتر خودروهای ساترن معمولی بودند و تمام مدل‌های سری S هم از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر با حجم ۱/۹ لیتر استفاده می‌کردند. مدل‌های ۲۰۰۲ و نسل آخر سری S ساترن از ایمن‌ترین خودروهای کوچک آمریکایی در آزمایش تصادف NHTSA بودند. قیمت پایین و تنوع ظاهری و امکانات رفاهی ساترن سری S در فروش بیش از ۲ میلیون دستگاه این سری خودروها در آمریکا، نقش مهمی داشت.

لینکلن

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: Town Car

تولید سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۱

فروش: ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه

مدل تاون کار، سدان بزرگ و لوکس لینکلن بود که به‌سفارش فورد تولید شد. تاون کار که تا سال ۲۰۱۱ در سه نسل مختلف تولید شد، همیشه یک خودروی بزرگ با سواری راحت بوده است؛ مدل لیموزین تاون کار یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروهای تشریفاتی آمریکا است؛ علاوه بر این، مدل ۱۹۸۹ این سدان لوکس هم خودروی ویژه‌ی چهل و یکمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده‌آمریکا بود. لینکلن تاون کار با نام CA7460 Hongqi از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ در چین به‌وسیله‌ی گروه خودروسازی فاو (FAW) و با لیسانس لینکلن تولید شد؛ لیموزین هنگ‌چی خودروی تشریفاتی رسمی چین است که امروز به‌صورت مستقل تولید می‌شود.

هولدن

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: کامودور

تولید سال‌های ۱۹۷۸ تا امروز

فروش: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه

هولدن (Holden) خودروساز بزرگ استرالیا است که تا چند ماه پیش، تمام محصولاتش را در خانه تولید می‌کرد. مدل کامودور (Commodore) در تمام پنج نسلش همیشه براساس پلتفرم خودروهای جنرال موتورز ساخته شده اما در بخش طراحی و پیشرانه، کاملاً استرالیایی است. پیشرانه‌های ۴ و ۶ و ۸ سیلندر در نسل‌های مختلف هولدن کامودور استفاده شده است تا یکی از پرطرفدارترین خودروهای استرالیا در جاده و در پیست باشد. از سال ۲۰۱۷، هولدن خط تولیدش در استرالیا را متوقف کرد و نسل جدید کامودرو هم با الهام از اوپل اینسیگنیا در آلمان تولید و مونتاژ شد. البته تولید آخرین کامودور که حالا کوچک‌تر و دیفرانسیل جلو شده بود، در سال ۲۰۱۸ متوقف شد؛ تا سال ۲۰۱۷، هولدن و اوپل زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز بودند. پس از اینکه گروه فرانسوی PSA برند اوپل را خریداری کرد، تولید هولدن کامودور جدید هم متوقف شد.

دوج

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: کرونت

تولید سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۶

فروش: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه

دوج کرونت (با تلفظ صحیح انگلیسی داج) در چهار نسل اولش همیشه یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای آمریکایی در طراحی بدنه بود. در طول ۲۷ سال تولید، کرونت در مدل‌های متنوع کوپه، سدان، کروک و استیشن به دست ۲/۵ میلیون مشتری رسید. دوج کرونت همیشه با پیشرانه‌ی بزرگ، طراحی زیبای بدنه و کابین جادار شهرت داشت. باتوجه به وضعیت فعلی خودروسازی آمریکا و مدل‌های ۲۰۱۹ دوج، بعید است که جایگاه کرونت تا چند سال آینده تغییر کند و پرفروش‌ترین خودروی این برند، مدلی مدرن باشد.

لکسوس

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: RX

تولید سال‌های ۱۹۹۸ تا امروز

فروش: ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه

لکسوس برند جدیدی است بنابراین اصلا عجیب نیست که پرفروش‌ترین خودرویش شاسی‌بلند/کراس‌اور باشد. لکسوس RX که تا امروز به نسل چهارمش رسیده است، در مقایسه با دیگر مدل‌های شاسی‌بلند عمر بالایی دارد. ویژگی‌هایی مثل کابین بزرگ و لوکس، کیفیت ساخت بالا، مهندسی تویوتا و اخیرا اضافه شدن مدل هیبرید به خط تولید، در فروش و محبوبیت بالای RX به‌خصوص در آمریکا نقش اساسی دارند. علاوه بر این، نسل چهارم لکسوس RX یکی از ایمن‌ترین شاسی‌بلند/کراس‌اورهای لوکس بازار جهانی است.

ولوو

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: سری 200

تولید سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۳

فروش: ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه

یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین خودروهای ولوو، سری 200 سدان و استیشن است؛ طراحی این مدل به‌قدری آشنا است که در نگاه اول همه می‌دانند محصول ولوو روبه‌رویشان قرار گرفته است. سری 200 ولوو با ایمنی بالا، کیفیت ساخت بی‌نظیر و پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل در جمع خانواده‌ها و جوانان راه پیدا کرد. مدل 240 حتی به موتوراسپرت هم رسید؛ ولوو 240 در مسابقات تورینگ سال ۱۹۸۴ اروپا و پیست بلژیک به مقام اول رسید.

مرکوری

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: گرند مارکویس

تولید سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۱

فروش: ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار دستگاه

پرفروش‌ترین خودروی ساخت مرکوری (Mercury)، مدل سدان و کوپه‌ی گرند مارکویس (Grand Marquis) بود؛ فورد این مدل را با برند زیرمجموعه‌اش و برای رقابت با بیوک لِسیبر (La Sabre) تولید کرد. گرند مارکویس تا نسل سوم از نظر طراحی و قوای فنی با پیشرانه‌ی V8 خودرویی موفق بود؛ اما در نسل چهارم، طراحی این مدل نمره‌ی همیشگی را نگرفت. تولید گرند مارکویس در سال ۲۰۱۱ متوقف شد و برند مرکوری هم در همین سال، به تاریخ پیوست.

جیپ

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: رنگلر

تولید سال‌های ۱۹۸۷ تا امروز

فروش: ۳ میلیون و ۴۰ هزار دستگاه

جیپ دو مدل پرطرفدار دارد که هر روز مشتری‌های بیشتری پیدا می‌کنند؛ مدل چروکی و رنگلر. پس از توقف تولید مدل CJ، جیپ سری شاسی‌بلند رنگلر (Wrangler) را در سال ۱۹۸۷ رونمایی کرد؛ تا امروز سری‌های YJ، TJ، JK و JL از رنگلر در بسیاری از کشورهای جهان تولید یا مونتاژ شده است؛ علاوه بر کیفیت ساخت و عملکرد فنی مناسب، جیپ یکی از وفادارترین هواداران را دارد که همیشه به‌دنبال شاسی‌بلند آفرود هستند. نسل جدید رنگلر سال ۲۰۱۷ رونمایی شد؛ رنگلر جدید از پیشرانه‌های ۴ سیلندر توربوشارژ ۲ لیتری و ۶ سیلندر V شکل ۳/۶ لیتری استفاده می‌کند.

پلیموث

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: فیوری

تولید سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۸

فروش: ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار دستگاه

پلیموث (Plymouth) برند زیرمجموعه‌ی کرایسلر بود که از سال ۱۹۲۸ تا ۲۰۰۱ محصولات متنوع تولید می‌کرد. هدف اولیه از ایجاد پلمیوث رقابت با خودروهای ارزان‌قیمت شورولت و فورد بود و نقش مهمی در درآمد بالای کرایسلر داشت. مدل زیبای فیوری (Fury) یک خودروی کلاسیک خالص بود؛ تا سال ۱۹۷۸، فیوری در هفت نسل مختلف تولید شد. فیوری ابتدا یک تیپ ویژه از مدل دیگر پلیموث بود اما سرانجام به کدی مستقل در محصولات این شرکت آمریکایی تبدیل شد. ویژگی‌های برجسته‌ی پلیموث فیوری به‌ویژه تا نسل پنجم، تولید در مدل‌های سدان، استیشن، کروک و کوپه در کنار طراحی فوق‌العاده زیبا و پیشرانه‌‌های بزرگ V8 بود. در دو نسل آخر، ابعاد فیوری کوچک‌تر بود و سرانجام از خط تولید کنار گذاشته شد.

سیتروئن

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: 2CV

تولید سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰

فروش: ۳ میلیون ۹۰۰ هزار دستگاه

مهم‌ترین مدرک برای فروش و عمر بالای سیتروئن 2CV این است که بسیاری از نمونه‌های این خودرو در کشورهای مختلف، هنوز هم زنده است. پروژه‌ی 2CV پیش از جنگ جهانی دوم آغاز شد و به‌صورت مخفی توسعه یافت؛ 2CV از آن دسته از خودروهای سفید و سیاه است. نمی‌توان در مورد این مدل نظر میانه داشت؛ یا طرفدارش هستیم یا متنفر.

کادیلاک

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: دیویل

تولید سال‌های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۵

فروش: ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه

دیویل (DeVille) ابتدا یک تیپ از محصولات کادیلاک بود اما از سال ۱۹۵۹ مستقل شد. کادیلاک این مدل را به‌عنوان خودرویی شهری رونمایی کرد، اما دیویل با ابعاد بزرگ، کابین جادار، مصرف سوخت بالا و سیستم تعلیق نرم از فرمول همیشگی این شرکت آمریکایی استفاده می‌‎کرد. البته خودروی شهری بودن یا نبودن در انتخاب نزدیک به چهار میلیون مشتری آمریکایی تأثیری نداشت. کادیلاک دیویل در هشت نسل تولید شد و سپس مدل DTS در سال ۲۰۰۶ جایگزینش شد.

هندوستان موتورز

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: آمباسادور

تولید سال‌های ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۴

فروش: ۴ میلیون دستگاه

داستان تولید هندوستان آمباسادور (Hindustan Ambassador) مثل پیکان خودمان است؛ خودرویی انگلیسی پس از چند سال تولید به کشوری دیگر راه پیدا می‌کند. آمباسادور براساس موریس آکسفورد سری ۳ با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تولید شده است؛ این مدل از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ در بریتانیا عرضه می‌شد. هندوستان آمباسادور با اینکه در اصل یک خودروی انگلیسی بوده اما به «پادشاه جاده‌های هند» معروف است.

پونتیاک

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: گرند اَم

تولید سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۶

فروش: ۴ میلیون دستگاه

در محصولات پونتیاک (Pontiac)، کد Trans Am بسیار پرطرفدارتر از Grand Am است؛ اما در آمار فروش تاریخ این برند زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز، گرند اَم عملکرد بهتر و عمر بیشتری داشت. پونتیاک گرند ام در دوران خودروهای آمریکایی بزرگ با پیشرانه‌ی V8 متولد شد و در نسل آخر به کلاس چهار سیلندرها هم رسید. برند پونتیاک در سال ۲۰۱۰ منحل شد.

مزدا

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: مزدا ۳

تولید سال‌های ۲۰۰۳ تا امروز

فروش: ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه

احتمالا هر وقت نام مزدا را می‌شنویم، مدل اسپرت MX-5 به خاطرمان می‌آید اما پرفروش‌ترین خودروی این برند ژاپنی، محصولی اسپرت نیست. مزدا ۳ سال ۲۰۰۳ عرضه شد تا جایگزینی تمام‌عیار برای مدل ۳۲۳ باشد؛ طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا درکنار شاسی و فرمان‌پذیری عالی باعث شد تا مزدا ۳ بسیار بیشتر از MX-5 مشتری پیدا کند. نسل چهارم مزدا ۳ به‌زودی با پیشرانه‌ی انقلابی SkyActiv-X فروخته خواهد شد.

نیسان

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: قشقایی

تولید سال‌های ۲۰۰۶ تا امروز

فروش: ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه

خودروساز ژاپنی نیسان چند مدل مختلف با فروش میلیونی دارد، اما عنوان پرفروش‌ترین خودروی تاریخ این شرکت به قشقایی می‌رسد. این نکته را بخاطر داشته باشیم که قشقایی تنها از سال ۲۰۰۶ به خط تولید نیسان وارد شده ولی در دو نسل و کمتر از دو دهه عمر، حالا به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی برند تبدیل شده است. در هر ۶۲ ثانیه یک دستگاه نیسان قشقایی از خط تولید خارج می‌شود؛ قشقایی در آمریکا با نام روگ عرضه می‌شود.

سوبارو

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: لگاسی

تولید سال‌های ۱۹۸۸ تا امروز

فروش: ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه

یک خودروی خانوادگی کامل چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ کابین جادار؟ کیفیت ساخت و ایمنی بالا؟ عملکرد فنی مناسب در آسفالت و آف‌رود؟ درواقع این خودرو باید سوبارو لگاسی (Legacy) باشد. هر سال بیش از ۳۰۰,۰۰۰ نفر سوبارو لگاسی می‌خرند تا دغدغه‌ی یک خودروی خانوادگی کامل را نداشته باشند. لگاسی تا امروز در دو مدل سدان و استیشن با پیشرانه‌ی تکرارنشدنی باکسر ۴ سیلندر FB سوبارو تولید شده است؛ نسل هفتم این مدل دوست‌داشتنی به‌زودی با انبوهی از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هوشمند به بازار می‌رسد.

سوزوکی

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: Wagon R

تولید سال‌های ۱۹۹۳ تا امروز

فروش: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه

واگن آر خودروی کوچک شهری سوزوکی است که در کلاس ویژه‌ی ژاپن موسوم به کی (Kei) طبقه‎بندی می‌شود. این مدل خوش‌ساخت در بیشتر سال‌های تولید و ۶ نسل مختلفش در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای ژاپن بوده است؛ سال ۲۰۰۸ و با رونمایی نسل چهارم، واگن آر به فروش سه میلیون دستگاه رسید. در خودروهای کی ژاپن، بزرگ‌ترین کابین در کوچک‌ترین بدنه قرار می‌گیرد و برگ برنده‌ی سوزوکی واگن آر هم کابین جادار و راحت در کنار کیفیت ساخت بالا است. نسل هفتم این خودرو در مدل هیبرید هم عرضه شده است تا همچنان به‌دنبال فروش در محصولات متنوع سوزوکی باشد.

کیا

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: اسپورتیج

تولید سال‌های ۱۹۹۳ تا امروز

فروش: ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه

زمانی‌که نسل اول کیا اسپورتیج (Sportage) سال ۱۹۹۳ عرضه شد، هیچکس انتظار بالایی از یک خودروی کره‌ای تازه‌وارد نداشت. اولین اسپورتیج براساس ونِ مزدا تولید شد، شاسی‌بلند بود و در بخش سواری و فرمان‌پذیری اصلا نمره‌ی خوبی نگرفت. پس از اینکه هیوندای برند کیا را دراختیار گرفت، نسل دوم اسپورتیج در سال ۲۰۰۴ در کلاس کراس‌اور تولید شد. اسپورتیج ۲۰۰۴ خودرویی زیبا نبود، اما در بازار داغ شاسی‌بلند و کراس‌اور، انتخابی تازه و ارزان‌قیمت محسوب می‌شد. از سال ۲۰۱۵ تا امروز، نسل چهارم کیا اسپورتیج تولید می‌شود، بنابراین می‌توان رونمایی از مدل جدید این کراس‌اور پرفروش را طی سال‌های آینده، یک پیش‌بینی ساده دانست.

بیوک

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: لِسِیبِر

تولید سال‌های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۵

فروش: ۶ میلیون دستگاه

اولین نسل از سری مدل پرطرفدار و ماندگار لسیبر با آغاز دهه‌ی ۱۹۶۰ از راه رسید. بیوک این مدل را در دورانی تولید کرد که کادیلاک با تمام سرعت به جلو می‌تاخت؛ طولی نکشید که محصول زیبا و پر از زرق‌وبرق بیوک، بازارش را در آمریکا پیدا کرد. هشت نسل از بیوک لسیبر تولید شد اما مدل‌های دهه‌ی ۱۹۷۰ به بعد، اصلا مثل نسل‌های ابتدایی زیبا و جذاب نبودند؛ با اینکه فروش این مدل در نسل‌های پایانی کاهش یافت، اما با ۶ میلیون مشتری، به یکی از پرطرفدارترین خودروهایی آمریکایی تبدیل شد.

سئات

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: ایبیزا

تولید سال‌های ۱۹۸۴ تا امروز

فروش: ۶ میلیون دستگاه

سئات ایبیزا (SEAT Ibiza) خودرویی مهم در اسپانیا است؛ برای طراحی ایبیزا سه شرکت مطرح پورشه، ایتال‌دیزاین و کارمان همکاری کردند. این مدل پیش از اینکه فولکس واگن برند سئات را خریداری کند، بیش از ۱/۳ میلیون دستگاه فروخت. پس از اینکه سئات زیرمجموعه‌ی بزرگ‌ترین خودروساز آلمان شد، نسل دوم ایبیزا براساس پلتفرم فولکس واگن پولو ساخته شد. امروز سئات ایبیزا در نسل پنجمش است و یک انتخاب خوب برای طرفداران خودروهای هاچ‌بک باقیمت مناسب خواهد بود.

فیات

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: اونو

تولید سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۴

فروش: ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه

فیات مدل 500 را در چند دهه گذشته تولید می‌کرد و نمونه‌ی مدرن این خودرو هم عرضه می‌شود؛ بنابراین درنگاه اول، همه انتظار داریم که پرفروش‌ترین خودروی تاریخ این شرکت، فیات 500 باشد. اما اونو (Uno) در دهه‌ی ۱۹۸۰ که تب خودروهای شهری و کوچک داغ‌تر بود، مشتری‌های زیادی پیدا کرد. دو نسل از فیات اونو ساخته شد اما تولید این مدل در برخی کشورها و تحت لیسانس تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافت. مدل فیات Novo Uno با یک ستاره‌ی ایمنی در آزمایش تصادف NCAP هم از سال ۲۰۱۰ تنها در برزیل تولید می‌شود و هیچ شباهتی به نمونه‌ی کلاسیک ندارد.

اشکودا

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: اوکتاویا

تولید سال‌های ۱۹۹۸ تا امروز

فروش: ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه

زمانی‌که نسل اول اشکودا اوکتاویا (Skoda Octavia) تولید شد، هیچکس این خودروی ساخت جمهوری چک را جدی نگرفت. اما پس از تولید سه نسل مختلف از اوکتاویا و فروش کلی بیش از ۶ میلیون دستگاه، این مدل جایگاهش را به دست آورده است. اشکودا با حمایت فولکس واگن هنوز هم اوکتاویا را تولید می‌کند و این مدل در بسیاری از کشورهای اروپایی جزو فهرست ۱۰ خودروی پرفروش سال است. جدیدترین مدل اشکودا اوکتاویا در نمونه‌های سدان و استیشن با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر فولکس واگن فروخته می‌شود.

مینی

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: مینی

تولید سال‌های ۱۹۵۹ تا امروز

فروش: ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه

مینی نیازی به معرفی ندارد؛ از نسل اول این خودروی انگلیسی دوست‌داشتنی بیش از ۳/۷۵ میلیون دستگاه فروش رفت. بی‌ام‌و در سال ۲۰۰۱ برند مینی را در اختیار گرفت و نمونه‌ی مدرن پرفروش‌ترین خودروی این شرکت را با فناوری جدید تولید کرد. باتوجه به فروش ۶/۳ میلیون دستگاه از مینی تا امروز، بدون شک مقامات بی‌ام‌و تصمیم درستی گرفتند. مینی در طراحی زیبا و منحصربه‌فرد، وزن کم و فرمان‌پذیری سریع تعریف می‌شود که مدل ۲۰۱۹ برخی از این ویژگی‌ها را به‌همراه دارد. نسل سوم مینی از سال ۲۰۱۳ تا امروز در نسخه‌های مختلف با پیشرانه‌ی ۳ و ۴ سیلندر تولید می‌شود.

آئودی

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: A4

تولید سال‌های ۱۹۹۸ تا امروز

فروش: ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه

آئودی مدل A4 را با یک هدف بزرگ تولید کرد؛ رقابت با بی‌ام‌و سری ۳. با اینکه A4 نزدیک به ۲۰ سال پس از سری 3 عرضه شد، ولی فروش درخورتوجهی داشته است. آئودی A4 تا امروز در انواع نسخه‌ها با پیشرانه‌های V6 و V8 به جنگ بی‌ام‌و رفته است و مشتری‌های این سدان خوش‌ساخت، شیفته‌ی شاسی مستحکم و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک بی‌نظیر کواترو هستند. با این حال، A4 هنوز هم از نظر فروش در جایگاهی عقب‌تر از سری 3 قرار دارد.

میتسوبیشی

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: لنسر

تولید سال‌های ۱۹۷۳ تا امروز

فروش: ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه

پیوند بین میتسوبیشی و لنسر جدانشدنی است؛ وقتی از لنسر صحبت می‌کنیم، قطعا نسخه‌ی ایوولوشن در صدر قرار می‌گیرد. اما آمار فروش سری لنسر، مدل‌های استاندارد این مدل را پرفروش‌ترین نشان می‌دهد؛ در حقیقت ۷/۳ میلیون دستگاه از این آمار فروش، مربوط‌به مدل‌های استاندارد لنسر است. هم‌اکنون میتسوبیشی تولید لنسر ایوولوشن را کاملاً متوقف کرده است و مدل استاندارد هم تنها در چین و تایوان عرضه می‌شود. طرفداران قدیمی معتقدند که میتسوبیشی باید سری لنسر را ادامه دهد و نسخه‌ی ایوولوشن هم جاودانه خواهد بود.

پژو

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: 206

تولید سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳

فروش: ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه

۲۰۶ این روزهای خیابان‌های ایران با مدل فرانسوی دو دهه پیش تفاوت زیادی دارد. پژو این مدل را به‌عنوان جایگزین 205 تکرارنشدنی تولید کرد؛ 206 طراحی زیبای بدنه را با چند پیشرانه‌ی ارزان‌قیمت و نسخه‌های سه و پنج درِ هاچ‌بک و سپس استیشن و کروک ترکیب کرد. با رونمایی 207، پژو 206 از کشورهای اروپایی خداحافظی کرد و به مناطق دیگر مثل چین و آمریکای جنوبی رسید تا بیش از ۸ میلیون دستگاه بفروشد. با اینکه پژو 206 در هیچ کشور دیگری تولید نمی‌شود، اما هنوز هم یکی از محصولات اصلی خودروسازیِ ایران است.

مرسدس بنز

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: C Class

تولید سال‌های ۱۹۹۴ تا امروز

فروش: ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه

بازیگر دیگر داستان سدان‌های اسپرت و لوکس آلمان که در برابر بی‌ام‌و سری 3 می‌ایستد، مرسدس بنز C کلاس است. این سری به‌عنوان جایگزین مرسدس بنز 190 کد W201 تولید شد؛ برخلاف آئودی A4، مرسدس بنز در C کلاس بیشتر روی راحتی سواری تمرکز کرده است. درواقع A4 در بخش فرمان‌پذیری و C کلاس در بخش سواری راحت با سری 3 رقابت می‌کنند. مرسدس بنز در رقابت با بی‌ام‌و بهتر از آئودی عمل کرده است و فروش C کلاس روزبه‌روز به سری 3 نزدیک‌تر می‌شود. نسل چهارم و کد W205 مرسدس بنز C کلاس از سال ۲۰۱۴ تا امروز با پیشرانه‌های ۴ و ۶ و ۸ سیلندر تولید می‌شود.

شورولت

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: مالیبو

تولید سال‌های ۱۹۶۴ تا امروز

فروش: ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه

شورولت سدان مالیبو (Malibu) را ۶ دهه است که در کلاس خودروهای سواری با ابعاد متوسط تولید می‌کند. در ۹ نسلِ مالیبو، نسخه‌های تولید محدود برای رقابت با خودروهای عضلانی تا مدل‌های کم‌مصرف و اقتصادی را درکنار هم دیده‌ایم. شورولت مالیبو در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به پیشرانه‌ی V8 مجهز بود، اما نسل نهم این سدان آمریکایی از نمونه‌ی ۴ سیلندر و فناوری هیبرید استفاده می‌کند.

اُلدزموبیل

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: کاتلِس

تولید سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۹

فروش: ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه

برند الدزموبیل (Oldsmobile) از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۴ در خودروسازی فعال بود و هنوز هم فکر کردن به انحلال این شرکت که در کنار قدیمی‌ترین خودروسازان جهان قرار می‌گیرد، ناراحت‌کننده است. مدل کاتلس (Cutlass) از زیباترین خودروهای الدزموبیل به‌ویژه در نسل‌های اولش بود که نزدیک به ۱۲ میلیون مشتری پیدا کرد. مدل ۱۹۶۱ اولدزموبیل کاتلس از پیشرانه‌ی ۳/۵ لیتری V8 تمام آلومینیومی استفاده می‌کرد اما نسل آخر و ششم این خودرو که سال ۱۹۹۷ تولید شد، از نظر فنی و طراحی بدنه هیچ شباهتی به نسخه‌های کلاسیک نداشت.

بی‌ام‌و

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: سری 3

تولید سال‌های ۱۹۷۵ تا امروز

فروش: ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه

پرچم‌دار سدان‌های اسپرت و لوکس آلمان و رقیب همیشگی آئودی A4 و مرسدس بنز C کلاس، از دهه‌ی ۱۹۷۰ تا امروز تولید می‌شود. سری 3 بی‌ام‌و امروز به نسل هفتم رسیده است و هنوز هم شهرت بهترین ترکیب رانندگی اسپرت و لوکس را یدک می‌کشد. باید دید که سرانجام جنگ سه خودروساز بزرگ آلمان در کلاس بهترین سدان اسپرت در دهه‌ی ۲۰۲۰ چه خواهد شد. بی‌ام‌و با سری 3 همچنان در مقام اول باقی می‌ماند؟

هیوندای

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: النترا

تولید سال‌های ۱۹۹۰ تا امروز

فروش: ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه

النترا یکی از بهترین شواهد موجود برای درک کردن سرعت رشد برند هیوندای و خودروسازی کره‌جنوبی است. اگر اطلاعات جامع از خودروسازی جهانی نداشته باشیم، واقعا بعید است که در نگاه اول هیوندای النترا را در جمع پرفروش‌ترین‌ها قرار دهیم. سرمایه‌گذاری روی النترا به‌قدری موفقیت‌آمیز بوده است که امروز ششمین نسلش تولید می‌شود و احتمالاً به‌زودی نسل هفتم این سدان کره‌ای هم رونمایی خواهد شد.

رنو

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: کلیو

تولید سال‌های ۱۹۹۱ تا امروز

فروش: ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه

فروش بیش از ۱۴ میلیون دستگاه رنو کلیو در طول سه دهه، موفقیتی بزرگ برای خودروساز اصیل فرانسه است. رنو با مدل کلیو، کلاس خودروهای شهری و کوچک را جذاب‌تر از همیشه نشان می‌دهد. کلیو به‌تازگی به پنجمین نسل از تولید رسید و همچنان یکی از پرطرفدارترین هاچ‌بک‌های خوش‌ساخت و کاربردی جهان است.

هوندا

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: سیویک

تولید سال‌های ۱۹۷۲ تا امروز

فروش: ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه

اگر به تمام ده نسل هوندا سیویک نگاه کنیم، درک کردن فروش بالای این خودروی ژاپنی اصلا سخت نیست؛ خودرویی کوچک، کم‌مصرف، خوش‌ساخت، باکیفیت و مجهز به قوای فنی که سال‌ها بدون مشکل کار می‌کند. علاوه بر این، کل مجموعه با قیمتی رقابتی عرضه می‌شود که ارزش سیویک را بسیار بالاتر می‌برد. نسل یازدهم هوندا سیویک سال ۲۰۲۱ تولید خواهد شد.

لادا

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: ریوا

تولید سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵

فروش: ۱۸ میلیون دستگاه

لادا ریوا (LADA Riva) سال‌ها پیش براساس فیات 124 تولید شد و باتوجه به شرایط روسیه، به خودرویی پرفروش تبدیل شد. مأموریت اصلی لادا ریوا، داشتن قیمت نهایی کم و دوام آوردن در جاده‌های ناهموار بود؛ فروش ۱۸ میلیونی نشان می‌دهد که این خودرو هدفش را انجام داده است.

اوپل/واکسال

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: کورسا

تولید سال‌های ۱۹۸۲ تا امروز

فروش: ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه

هاچ‌بک کورسا (Corsa) در سال‌های اخیر همیشه جایگاهی ثابت در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای بسیاری از کشورهای اروپایی داشته است. تا امروز پنج سری از کورسا تولید شده است و همچنان قیمت رقابتی، برگ برنده‌ی این مدل پرفروش است.

فولکس واگن

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: گلف

تولید سال‌های ۱۹۷۴ تا امروز

فروش: ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه

پرفروش‌ترین خودروهای جهان محصول بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپا، آمریکا و آسیا هستند. فولکس واگن همیشه با بیتل و فروش بالای این مدل شناخته می‌شود اما هاچ‌بک گلف سال‌ها است که از بیتل کلاسیک مشتری بیشتری دارد. بیتل ۲۱/۵ میلیون دستگاه فروخت، اما در سال ۲۰۱۳ فروش گلف به ۳۰ میلیون دستگاه رسید. آخرین روزهای تولید نسل هفتم فولکس واگن گلف با فروش میانگین ۲۰۰۰ دستگاه در روز طی می‌شود؛ نسل جدید و هشتم گلف به‌زودی در سال جاری رونمایی می‌شود.

فورد

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: پیکاپ‌های سری F

تولید سال‌های ۱۹۴۸ تا امروز

فروش: ۳۹ میلیون دستگاه

پیکاپ سری F فورد یکی از قدیمی‌ترین خودروهای جهان است که هنوز هم تولید می‌شود. محصول پرفروش فورد که در انواع مدل‌ها و نسخه‌های جذاب تولید می‌شود، سال ۲۰۱۵ به سیزدهمین نسل رسید. فروش کلی پیکاپ F هر سال به یک میلیون دستگاه می‌رسد؛ این مدل از سال ۱۹۸۶ تا امروز، پرفروش‌ترین خودرو در بازار آمریکا بوده است.

تویوتا

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ برندهای مختلف

پرفروش‌ترین خودرو: کرولا

تولید سال‌های ۱۹۶۶ تا امروز

فروش: ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ جهان، محصولِ بزرگ‌ترین برند است؛ تویوتا کرولا (با تلفظ ژاپنی کارورا) در نسل دوم و زمانی‌که تنها ۸ سال از تولیدش می‌گذشت، پرفروش‌ترین خودروی جهان شد. کرولا در سال‌های گذشته رقیب هوندا سیویک و میتسوبیشی لنسر بود، اما مدت‌ها است که محصول ارزشمند تویوتا بدون رقیبی بزرگ، تولید می‌شود. نسل دوازدهم تویوتا کرولا سال ۲۰۱۸ عرضه شد که باتوجه به تغییرات طراحی تجهیزات رفاهی، قطعا مشتری‌های زیادی خواهد داشت. هر ۱۵ ثانیه، یک دستگاه تویوتا کرولا خط تولید را ترک می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی