یک گوشی آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در راه است


یک گوشی آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در راه است

آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در دست توسعه قرار داد. این گوشی آیفون جدید و ارزان، فاقد سیستم تشخیص چهره سه بعدی فیس آیدی بوده و هدف از ساخت آن، جبران کاهش شدید فروش اپل طی چند سال اخیر است. اپل در طراحی آیفون ایکس، به منظور خلاص شدن از شر حاشیه‌های... نوشته یک گوشی آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در راه است اولین بار در...

آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در دست توسعه قرار داد. این گوشی آیفون جدید و ارزان، فاقد سیستم تشخیص چهره سه بعدی فیس آیدی بوده و هدف از ساخت آن، جبران کاهش شدید فروش اپل طی چند سال اخیر است.

اپل در طراحی آیفون ایکس، به منظور خلاص شدن از شر حاشیه‌های اطراف نمایشگر، کلید هوم را حذف کرد. طراحی این گوشی در مقایسه با آیفون‌های قبلی مخصوصا آیفون 7 پلاس تفاوت بسیار زیادی داشت. حذف کلید هوم، حذف سیستم احراز هویت مبتنی بر اثر انگشت اختصاصی اپل با نام اپل آیدی را نیز در پی داشت. با توجه به پافشاری اپل روی تصمیم خود، انتظار نداشتیم روزی یک آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر مشاهده کنیم، اما به نظر باید خود را برای چنین اتفاقی آماده کنیم.

یک گوشی آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در راه است

پیش از آن، شرکت‌های دیگری با هدفی مشابه و برای رسیدن به طراحی بدون حاشیه، کلید هوم را از گوشی هایشان حذف کرده بودند، اما در ادامه، ماژول اسکنر اثر انگشت را به پنل پشتی و زیر دوربین منتقل کردند. اما اپل تصمیم گرفت به طور کامل قید آن را زده و سیستم احراز هویت مبتنی بر تشخیص چهره را به کار بگیرد. اپل در زمان معرفی آیفون ایکس، مانور فراوانی روی تکنولوژی تشخیص چهره پیشرفته خود با نام فیس آیدی داد و اعلام کرد آینده سیستم‌های احراز هویت در گجت‌های قابل حمل این گونه خواهد بود. در سال 2018، فیس آیدی در هر سه گوشی آی او اسی اپل حتی مدل اقتصادی آیفون ایکس آر به کار رفت.

بسیاری از کاربران و تحلیلگران، دلیل پشت کردن اپل به سیستم احراز هویت مبتنی بر اثر انگشت را درک نکردند، در حالی که این سیستم مغایرتی با فیس آیدی ندارد. در گوشی های اندرویدی زیادی از یک قابلیت تشخیص چهره سه بعدی پیشرفته به صورت همزمان با اسکنر اثر انگشت استفاده می‌شود. معرفی فیس آیدی تقریبا با زمان ظهور اولیه نمونه‌های اولیه مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر همزمان شده بود.

یک گوشی آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در راه است

این نوع اسکنر اثر انگشت خیلی زود نزد گوشی‌سازان و همچنین کاربران به محبوبیت رسید. با این حال، اپل در تصمیم خود بسیار مصمم به نظر می‌رسید، به همین دلیل با وجود معرفی نوع کاملا متفاوتی از اسکنرهای اثر انگشت، تصور کردیم هرگز چنین سیستم احراز هویتی را مجددا در یک گوشی آیفون مشاهده نخواهیم کرد.

توسعه آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر

گزارش‌های جدید The Global Times نشان می‌دهند اپل، توسعه یک آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر را آغاز کرده است. بر اساس این گزارش‌ها، گوشی نام برده مخصوص بازارهای کشور چین خواهد بود. اپل مشغول توسعه یک آیفون اقتصادی با اسکنر اثر انگشت روی صفحه نمایش بوده و از پنل اولد در ساخت آن استفاده خواهد کرد. استفاده از چنین پنلی در یک گوشی اقتصادی منطقی نیست، اما سازنده به خاطر تصمیم برای استفاده از اسکنر زیر نمایشگر، چاره دیگری ندارد.

تا امروز چنین استراتژی‌هایی توسط اپل اتخاذ نشده است، اما با در نظر گرفتن کاهش شدید فروش دستگاه‌های آی او اسی در بزرگترین بازار گوشی موبایل دنیا، کشور چین، توسعه یک گوشی آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر و دارای قیمت پایین مخصوص کاربران چینی منطقی به نظر می‌رسد. از طرفی دو ماه پیش، پتنت جدید اپل ایده‌ی توسعه اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر را نشان داد. در نتیجه گزارش جدید The Global Times موازی با یافته‌های قبلی ما است.

طببق گزارش، در گوشی آی او اسی جدید خبری از فیس آیدی نبوده و فقط از اسکنر اثر انگشت قرار گرفته زیر صفحه نمایش استفاده می‌کند. طبق گفته‌های یکی از افشاکننده اخبار اپل از کارخانه‌های این شرکت در چین، سازنده برای کاهش هزینه چنین تصمیمی گرفته است، چرا که ساخت متصاعدکننده نور لیزری، اصلی‌ترین عنصر سیستم تشخیص چهره پیشرفته فیس آیدی، چند صد یوآن خرج روی دست اپل می‌گذارد.

پیش از رونمایی آیفون ایکس در سال 2017، گزارش‌های متعددی درباره آزمایش‌های اپل روی چندین اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر شنیده بودیم، اما شرکت در نهایت تصمیم گرفت موازی با گوشی‌سازان اندرویدی عمل نکرده و تمرکزش را روی یک سیستم احراز هویت مبتنی بر تشخیص چهره قرار بدهد.

طبق گزارش The Global Times، آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر به اجبار دارای صفحه نمایش اولد خواهد بود، ویژگی که برای کاربران جذابیت زیادی دارد. از طرفی حذف فیس آیدی، به کاهش تعداد عناصر روی بریدگی بالای صفحه نمایش ختم خواهد شد. در نتیجه در گوشی اقتصادی اپل مخصوص کاربران چینی، ناچ کوچک‌تری وجود دارد. این موضوع با افزایش زیبایی ظاهری گوشی، کاربران چینی را بیشتر به خرید آیفون جدید تشویق می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور