علت گریه جنسی و راهکارهای درمان آن


علت گریه جنسی و راهکارهای درمان آن

گریه کردن در طول یا بعد از رابطه جنسی، غیرمعمول نیس، اما گاهی می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین با بررسی حالات و علائم باید به علت آن پی برد.

علت گریه جنسی و راهکارهای درمان آن
ستاره| سرویس زناشویی - اگر در طول رابطه جنسی یا پس از آن گریه می‌کنید، نگران نباشید! شما تنها نیستید. گریه جنسی مسئله نگران کننده‌ای محسوب نمی‌شود و حتی می‌توان به ناشی از شادی و رسیدن به اوج لذت جنسی باشد. البته گاهی این نوع گریه، نشانه مشکل دیگری است، از اینرو باید به دقت گریه جنسی را بررسی کنید تا علت آن را بیابید. اگر شما یا همسرتان با این مشکل مواجه هستید، در این مقاله می‌توانید ۱۰ علت احتمالی گریه بعد از رابطه جنسی را بخوانید.

در صورتی که بخش خاصی از این مطلب مدنظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده‌اند، به بخش دلخواه خود برسید.

تعریف گریه جنسی علت نحوه برخورد

تعریف گریه جنسی

از لحاظ پزشکی، گریه جنسی به عنوان «اندوه پسا آمیزشی» (PCD) و یا گاهی «مالیخولیا بعد از رابطه جنسی» (PCT) شناخته می‌شود. علائم PCD ممکن است شامل گریه، غم و تحریک پذیری احساسی بعد از رابطه جنسی باشد، حتی اگر این رابطه کاملا رضایت بخش بوده باشد.
اندوه پسا آمیزشی لزوما بعد از ارگاسم اتفاق نمی‌افتد و می‌تواند فراتر از نوع رابطه جنسی یا گرایش جنسی رخ دهد. تحقیقات محدودی در این رابطه انجام شده است، بنابراین نمی‌توان به طور دقیق گفت که چند نفر آن را تجربه می‌کنند.
در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شد، محققان ۲۳۰ زن دگرجنس‌گرا را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که PCD اتفاقی شایع است. همچنین پرسشنامه‌هایی که در سال ۲۰۱۸ میلادی پر شدند، نشان می‌دهند که از میان ۱۲۰۸ مرد، ۴۱ درصد از آن‌ها PCD را تجربه کرده‌اند و تا ۴ درصد از آن‌ها گریه جنسی را امری متداول و عادی می‌دانند.

علت گریه جنسی و راهکارهای درمان آن


علت گریه جنسی

همانطور که گفته شد، گریه جنسی چندان هم نادر نیست. برای آنکه به درستی با این مسئله برخورد کنید، باید ابتدا علت گریه جنسی مشخص شود.

۱. شادی

طیف وسیعی از احساسات می‌توانند موجب گریه شوند که همه آن‌ها منفی نیستند. شما احتمالا اشک شادی مثل زمانی که در یک تولد یا عروسی هستید را تجربه یا نظاره کرده‌اید. همین احساس می‌تواند در زمان رابطه جنسی یا بعد از آن نیز رخ دهد.
شاید شما بسیار عاشق و شیفته شریک جنسی خود باشید یا بهترین تجربه جنسی خود را داشته‌اید، در نتیجه اشک شوق طبیعی است. اگر برای مدت زیادی رابطه جنسی نداشته‌اید، این احساسات ممکن است در شما شدیدتر باشند.

۲. فانتزی های جنسی

آیا در لحظه غرق شده‎‌اید؟ آیا در حال تجربه‌ یک رابطه جنسی همراه با نقش بازی کردن یا فانتزی‌ها بوده‌اید؟ این سناریو‌ها می‌توانند تنش را افزایش دهند و حجم زیادی از احساسات را ایجاد کنند.
این اشک‌ها ممکن است بدان معنا باشند که شما سرشار از هیجان و احساسات هستید. اگر از گریه جنسی خود ناراحت می‌شوید، کاهش داستان‌ها و فانتزی‌های جنسی می‌تواند کمک کند.

۳. حجم واکنش بدن

آیا بهترین ارگاسم زندگی خود را داشته‌اید؟ آیا اولین باری بود که ارگاسم چندگانه را تجربه کرده‌اید؟ لذت جنسی فراوان قطعا قادر است تمام وجود شما را احاطه کند و تعجبی ندارد اگر در اثر آن گریه کنید. البته برعکس آن نیز ممکن است رخ دهد، یعنی زمانی که به دلیل فقدان واکنش بدن اشک‎های‌تان سرازیر می‌شود. اگر به دنبال داشتن یک رابطه جنسی فوق العاده باشید و آن را بدست نیاورید، ممکن است آنقدر ناامید شوید که به گریه نیاز داشته باشید.

۴. واکنش بیولوژیکی

برخی برآورد‌ها نشان می‌دهند که ۳۲ تا ۴۶ درصد از زنان گریه جنسی را تجربه می‌کنند، اما تحقیقات زیادی پیرامون بررسی علل این موضوع انجام نشده است. احتمال دارد به دلیل تغییرات هورمونی که در طول رابطه جنسی اتفاق می‌افتد، یا به خاطر یک مکانیزم برای کاهش تنش و تحریک فیزیکی شدید بعد از نزدیکی دچار گریه شوید. زمانی‌که بدن سرشار از هیجان جنسی است، پایان ناگهانی آن قطعا این قدرت را دارد که شما را به گریه بیاندازد. براین اساس، گریه جنسی گاهی کاملا یک واکنش فیزیکی است.
علت گریه جنسی و راهکارهای درمان آن


۵. درد

به دلایل گوناگونی ممکن است در طول رابطه جنسی احساس درد داشته باشید. آمیزش دردناک دیسپارونیا نامیده می‌شود. دیسپارونیا شامل درد در حین و بعد از دخول است. برخی از علت‌های این درد عبارتند از:
خشکی واژن و استفاده نکردن از روان کننده تروما یا ناراحتی اندام تناسلی عفونت دستگاه ادراری یا عفونت واژن اگزما یا سایر مشکلات پوستی در نزدیکی ناحیه تناسلی اسپاسم عضلانی واژن ناهنجاری‌های مادرزادی
درد فیزیکی حاصل از آمیزش می‌تواند درمان شود، بنابراین در این رابطه به پزشک مراجعه کنید. اگر بازی‌های جنسی در طول رابطه برای شما دردناک است یا به هر دلیلی با آن‌ها احساس راحتی نمی‌کنید، با همسر خود در این رابطه صحبت کنید. روشی پیدا کنید که برای هردوی شما مناسب و لذت بخش باشد.

۶. تشویش

گریه یک واکنش طبیعی نسبت به ترس، استرس و تشویش است. وقتی پریشان هستید، سخت است که آن پریشانی را فراموش کنید تا رابطه جنسی داشته باشید. بدن شما ممکن است دل به این کار بدهد، اما ذهن با بدن همراه نخواهد شد. بنابراین طبیعی است که به خودتان بیایید و ببینید که غرق در اشک هستید.
همچنین این احتمال وجود دارد که شما نگران عملکرد خود در طول نزدیکی باشید، آیا همسرم راضی شده است؟ آیا در حد انتظاراتش عمل کرده‌ام؟ تمام این اضطراب‌ها می‌توانند منجر به جاری شدن سیلاب اشک شوند.

۷. احساس شرم یا گناه

دلایل بسیاری وجود دارند که می‌توانند به خاطر رابطه جنسی، در شما شرم یا گناه ایجاد کنند و در نهایت شما را به گریه بیاندازند.
ممکن است در جایی از زندگی‌تان، کسی به شما گفته باشد که رابطه جنسی ذاتا چیز بدی است. این باور به ویژه در برخی فرهنگ‌های خاص رواج دارد. نیازی نیست که این نظریه‌ها را باور کنید.
شما ممکن است به خاطر انجام کاری که آن را «حیوانی» می‌دانید، انجام اعمال جنسی غیرمعمول و فقدان کنترل برانگیختگی خود احساس ناراحتی کنید. احتمال دیگر این است که تصویر ذهنی ناخوشایندی از بدن خود یا برهنگی دارید.
مشکلاتی که در رابطه شما و همسرتان وجود دارد نیز می‌تواند به در رابطه جنسی نیز تاثیرگذار باشد و باعث احساس شرم و گناه شود.

۸. سردرگمی

احساس گیجی و سردرگمی بعد از آمیزش، احساس نادر و عجیبی نیست و ممکن است به خاطر خود رابطه جنسی باشد. شاید فکر می‌کردید که اتفاقات طور دیگری خواهند افتاد، اما در میانه راه متوجه شدید که مسیر تغییر کرده است؟ به همسر خود گفته اید که چیزی را دوست ندارید، اما او به هرحال آن را انجام داده است؟ حس می‌کردید که با انجام کاری در حال لذت دهی هستید، اما شریک شما کاملا ناراضی و ناراحت به نظر می‌رسد؟
مشکلات حل نشده و سردرگمی عاطفی در یک رابطه می‌توانند رابطه جنسی را تحت تاثیر بگذارند. شما دونفر ممکن است نظرات گوناگونی نسبت به نوع رابطه داشته باشید و همه این‌ها منجر به بوجود آمدن سوالات فراوانی در ذهن هر یک از شما شده باشد.
رابطه جنسی همیشه عالی از آب در نمی‌آید و گاهی اوقات می‌تواند باعث ناامیدی و گیج کننده باشد.

۹. افسردگی

اگر به طور کلی زیاد گریه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از افسردگی یا مشکلات روحی دیگر باشد. در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید. از رایج‌ترین علائم افسردگی می‌توان اشاره کرد به:
غمگین بودن ناامیدی، تحریک پذیری احساسی یا خشم پریشانی اختلال در خواب بی حوصلگی یا خستگی از دست دادن تمرکز یا حافظه تغییر در وضعیت اشتها درد‌های بی علت از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت‌های عادی از جمله رابطه جنسی
گریه جنسی در زنانی که از افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند بیشتر اتفاق می‌افتد و این می‌تواند به دلیل نوسانات هورمونی باشد.

۱۰. یادآوری آسیب‌های گذشته

برخی موقعیت‌ها یا حرکات خاص برای افرادی که در گذشته قربانی تجاوز بوده‌اند، باعث یادآوری خاطرات دردناک می‌شوند. این می‌تواند احساس آسیب پذیری ایجاد کند و در نتیجه اشک ریختن واکنشی قابل درک خواهد بود. در چنین شرایطی کمک گرفتن از یک مشاور می‌تواند سودمند باشد.
علت گریه جنسی و راهکارهای درمان آن

نحوه برخورد با گریه جنسی

۱. اگر خودتان بعد از رابطه جنسی، گریه می‌کنید

درصورتی که علت گریه جنسی شما درد فیزیکی یا ناراحتی در قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی است، به دکتر مراجعه کنید. بسیاری از عوامل احساس درد هنگام دخول قابل برطرف کردن هستند. در غیر این صورت، به عللی که ممکن است شما را به گریه بیاندازند فکر کنید. سوالاتی که در ادامه آمده است را از خودتان بپرسید تا بهتر بتوانید در مورد علت گریه تصمیم بگیرید:
آیا فقط چند قطره اشک بود یا واقعا گریه کردم؟ آیا حسی فیزیکی بود یا عاطفی؟ زمانی که این احساس شروع شد، چه چیز در سرم می‌گذشت؟ آیا افکارم خوشایند بودند یا ناخوشایند؟ آیا من داشتم خاطرات آن سوء استفاده را دوباره تجربه می‌کردم؟ آیا گریه از تنش من کم کرد یا بر آن افزود؟
اگر در پاسخ‌های شما به این سوالات، عشق و لذت فیزیکی سنگینی می‌کند، احتمالا لازم نیست درباره گریه‌های خود نگران باشید. در صورتی‌که پاسخ‌ها نشان دهنده‌ مشکلات احساسی در شما یا رابطه جنسی‌تان هستند، چند راه حل هست که می‌توانید امتحان کنید:
کمی زمان بگذارید و دوباره با این سوالات احساسات خود را بررسی کنید. با شریک زندگی خود صحبت کنید و سعی کنید مشکلات را برطرف نمایید. درباره علایق جنسی خود با همسرتان صحبت کنید.

علت گریه جنسی و راهکارهای درمان آن

۲. اگر شریک زندگیتان بعد از رابطه جنسی گریه می‌کند

دیدن گریه همسرتان بعد از رابطه جنسی می‌تواند ناراحت کننده باشد. بنابراین:
از او بپرسید که آیا مشکلی وجود دارد یا نه؟ لحن شما نباید تحقیرآمیز یا توهین آمیز باشد. به او پیشنهاد کنید آرام باشد، اما اگر نیاز به تنهایی دارد به خواست او احترام بگذارید. مدتی بعد از اتمام رابطه جنسی، دوباره درباره این موضوع صحبت کنید و با احترام به حرف‌های او گوش دهید. او را مجبور نکنید با شما صحبت کند. برای داشتن رابطه جنسی به او فشار وارد نکنید. از همسرتان بپرسید که چگونه می‌توانید به او کمک کنید.

سخن پایانی

گریه کردن در زمان رابطه جنسی یا بعد از آن غیرمعمول نیست. درحالی‌که معمولا گریه جنسی نباید باعث نگرانی شود، اما می‌تواند نشانه‌ای از مسائل عمیق‌تر باشد که باید مورد توجه قرار بگیرند. اگر این اتفاق به طور منظم رخ می‌دهد، مراجعه به یک مشاور می‌تواند کمک کننده باشد. او به شما کمک خواهد کرد که علت مشکل را پیدا و آن را رفع کنید. اگر شما یا همسرتان تجربه اندوه پسا آمیزشی را داشته‌اید، راهکار درمانی و نظرات خود را با ما و سایر همراهان ستاره در میان بگذارید.
برگرفته از: healthline

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...