پاکستان؛ میزبان کنفرانس «حج و اخوت اسلامی از منظر قرآن و سنت»


پاکستان؛ میزبان کنفرانس «حج و اخوت اسلامی از منظر قرآن و سنت»

گروه بین‌الملل ــ کنفرانس «حج و اخوت اسلامی از منظر قرآن و سنت» توسط مرکز ترجمان مجلس وحدت مسلمانان ایالت «بلوچستان» پاکستان برگزار شد.

پاکستان؛ میزبان کنفرانس «حج و اخوت اسلامی از منظر قرآن و سنت»

به گزارش ایکنا از پاکستان؛ در این کنفرانس که هفته اول تیرماه در باشگاه خبرنگاران شهر کویته برگزار شد، شخصیت‌هایی همچون کماندر خدایی داد خان، نائب رئیس حزب ملی عوامی؛ آغا خالد دلسوز، دبیرکل حزب ملی بلوچستان عوامی کویته؛ مصطفی تیموری هزاره، دبیرکل کنسول تک جناحی کویته؛ مفتی محمد سعید، دبیر جمعیت علمای اسلام کویته و مدیر جامعه علوم اسلامیه؛ پیر سیدحبیب‌الله شاه چشتی، سرکنسول بلوچستان؛ پرفسور امان‌الله شادی زئی، نویسنده و قاری نصیب‌الله از جمعیت القرا بلوچستان حضور داشتند.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس طی سخنانی به بیان دیدگاه‌های خود درباره «حج و اخوت اسلامی از منظر قرآن و سنت» پرداختند.

سخنرانان در این کنفرانس تأکید کردند: در جهان امروز ممالک اسلامی تحت سلطه و مالکیت پادشاهان قرار گرفته و آنها به جای یافتن راهی برای حل مشکلات مسلمانان و آسایش مردم سرزمین خود به فکر زراندوزی و استوار نگه داشتن حکومت و سلطنت خود هستند و این بیماری، ممالک اسلامی را مبتلا کرده است.

آنان همچنین تصریح کردند که اجتماع حج بهترین زمان برای به نمایش گذاشتن وحدت بین مسلمانان و اعلام برائت از مشرکان است. علمای اسلام باید از این فرصت بی‌بدیل استفاده کرده و حرف حق خود را به گوش جهانیان برسانند؛ چرا که افضل جهاد بیان کلمه حق در برابر حاکم جابر است.

پاکستان؛ میزبان کنفرانس «حج و اخوت اسلامی از منظر قرآن و سنت»

سخنرانان در این کنفرانس همچنین تأکید کردند: امروزه یکی از آفت‌های جهان اسلام، حضور علمای وابسته به دربار سلطنتی و حکومت بوده و آنان نمی‌توانند از حق و حقوق مسلمانان دفاع کنند و حج از مهمترین ارکان اسلام است.

آنان گفتند که بزرگترین مشکل جهان اسلام، تفرقه و جدایی مسلمانان از یکدیگر است و این عاملی است که دشمن از آن بهترین بهره‌برداری را برای بهره‌کشی از ملل مسلمان به عمل می‌آورد. مسلمانان با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلام، تقوای الهی، اتحاد و وحدت می‌توانند بر مشکلات فائق آیند.

از دیگر مطالب مطرح شده در این کنفرانس می‌توان به این موضوع اشاره کرد که موسم حج ظرفیت عظیمی را در ایجاد وحدت و اتحاد بین مسلمانان در اختیار تمام مسلمانان قرار می‌دهد، علمای اسلام و مسئولان حاضر در مراسم حج باید از این فرصت برای ایجاد اتحاد و همبستگی بین مسلمانان حداکثر بهره‌برداری را به عمل آورند.

همچنین گفته شد که جلوه‌های زیبای الهی در ایام حج تحقق می‌‏یابد و مسلمانان با پوشیدن لباس یکرنگ احرام، لبیک‌گویان به دور کعبه طواف می‏‌کنند و این نشانگر آن است که مسلمانان با طواف کعبه و حرکت به دور یک محور اصلی، مسیر زندگی خویش را از یاد نبرده و با اتحاد یکدیگر و به مثابه دست واحد امت اسلامی مناسک حج را به جای می‌‏آورند.

از دیگر نکات مطرح شده در این کنفرانس این بود که حج بزرگترین اجتماعی است که اتحاد و همبستگی مسلمانان را به نمایش می‌گذارد. مسلمانان در یک مکان اجتماع کرده و نماز خود را با اقتدا به یک امام به جای می‌آورند. اتحاد و همبستگی تنها راه رهایی از ظلم و ستم است. قرآن کریم ما را به اتحاد و اجتماع دعوت و از تفرقه نهی کرده است و بسیاری از مسلمانان این نص صریح را فراموش کرده و در جهت اهداف دشمنان مسلمانان حرکت می‌کنند.

همچنین مطرح شد که در شرایط امروز که جهان اسلام از طرفی به توسعه سیاسی و اجتماعی نیازمند است و از سوی دیگر در برابر تهدیدهای جبهه کفر قرار دارد، تفاهم و همگرایی ضروری است که زمینه‌ساز اتحاد و اقتدار امت اسلامی است. کسی که به ناحق گردن مسلمان را می‌زند و عمل تروریستی انجام می‌دهد، به تعلیمات اسلام عمل نکرده است. مکه مکرمه، مدینه منوره و کربلا به ما درس وحدت می‌دهند.

پاکستان؛ میزبان کنفرانس «حج و اخوت اسلامی از منظر قرآن و سنت»

سخنرانان در این کنفرانس همچنین عنوان کردند که حج اجتماع جهانی مسلمانان است، در این اجتماع مسلمانان از هر رنگ و نسل با هم در محضر خدا ندای «لبیک اللهم لبیک» سر می‌دهند. بعضی از سران کشورهای اسلامی آماده فروختن بیت‌المقدس هستند، ولی مسلمانان غیور برای آزادی قدس در صحنه حاضر هستند و با اتکا به خداوند به زودی این مهم محقق خواهد شد؛ چرا نباید درد مسلمانان مظلوم در حج، منا و عرفات بیان شود؛ برائت از مشرکان حکم قرآن مجید است و باید به آن عمل شود.

در پایان این کنفرانس یک جلد کلام‌الله به شرکت کنندگان اهدا شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس