شهروندان از تخریب زیستگاه گرگ پرهیز کنند


شهروندان از تخریب زیستگاه گرگ پرهیز کنند

همدان- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار از شهروندان خواست برای پیشگیری از نزدیک شدن گرگ به جامعه انسانی از تخریب زیستگاه گرگ پرهیز کنند.

معصومه پارچیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: همچنین باید از آزار و اذیت، تحریک و تخریب لانه این گونه وحشی و سایر وحوش خودداری کرد.

وی بیان کرد: برخی از افراد اقدام به نگهداری و پرورش توله گرگ ها در منزل مسکونی و باغ می کنند که این اقدام بسیار خطرناک بوده و احتمال حمله این گونه به دام، طیور، کودکان و کهنسالان زیاد است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهار عنوان کرد: برخی روستاییان با زنده گیری گرگ و تلفیق با سگ، نسل جدیدی با عنوان گرگاس برای نگهبانی گله به وجود می آوردند در حالیکه نزدیک شدن گرگاس به جامعه انسانی بسیار خطرناک است.

پارچیان یادآوری کرد: در روزهای اخیر گزارش هایی مبنی بر مشاهده گرگ در برخی از روستاهای حوزه شهرستان بهار دریافت شده که پس از گشت و کنترل های به عمل آمده موردی مشاهده نشده و احتمال می رود احساس ترس و وحشت روستاییان باعث مشاهده و فرض سایر گونه های حیات وحش به جای گرگ باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به آغاز فصل برداشت محصولات و حضور دامداران و کشاورزان در اراضی کشاورزی و مناطق زیستگاهی و نیز کودکان و سالخوردگان در روستا و حاشیه روستا می طلبد شهروندان با رعایت هشدارها و توصیه ها از گزند گرگ در امان بمانند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهار توصیه کرد: در صورت شناسایی مکان های حضور گرگ این موضوع را اطلاع رسانی کرده و از تردد در آن حوالی و نیز از ورود دام به آنجا پرهیز کنند.

پارچیان همچنین بر ضرورت مدیریت صحیح پسماند خانگی و خودداری از پراکنده نمودن لاشه دام، در اطراف روستا و دفن بهداشتی آن، جمع آوری و رها نکردن لاشه های دام و طیور در اطراف واحد و اراضی کشاورزی به خصوص حاشیه مناطق مسکونی، اطلاع رسانی به عشایر کشاورزان ساکن روستا و حاشیه شهرها در مراقبت از کودکان و سالخوردگان و حضور نیافتن انفرادی آنها در اطراف و خارج روستا در ساعات ابتدایی و پایانی روز تاکید کرد.

وی همچنین خواستار بیمه کردن احشام، حصارکشی مناسب محل نگهداری دام و طیور، پرهیز از پراکنده کردن دام به هنگام چرا، استفاده از چند قلاده سگ نگهبان و استفاده نکردن از کودکان و سالخوردگان در امر نگهداری و چرای دام شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهار گفت: شکار و صید غیر مجاز گونه هایی از جمله خرگوش، جوندگان و پرندگان موجب کاهش طعمه و گرسنگی حیوانات وحشی از جمله گرگ می شود و این امر زمینه را برای حمله ور شدن این گونه به انسان و احشام فراهم می کند.

پارچیان افزود: شهروندان در صورت مشاهده حضور شکارچیان متخلف و یا در صورت مواجهه با هرگونه حمله وحوش مراتب را از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ به اداره حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

به گزارش ایرنا اهالی ۲ شهرستان رزن و بهار استان همدان از اوایل سال ۹۰ تاکنون چندین نوبت مورد هجوم و حمله گرگ قرار گرفته اند.

اواسط تیرماه سال ۹۴ گرگ در سه نوبت وارد ۲ روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شد و در ۲ حادثه که در دو روز متوالی رخ داد گرگ از ناحیه گردن و صورت یک دختر و پسر حدود چهارساله را در این ۲ روستا زخمی کرد که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه‌ها گرگ پا به فرار گذاشت.

نیروی انتظامی شهرستان بهار نیز اواخر بهمن ماه سال ۹۴ جسد یک مرد ۳۰ ساله را در حواشی روستای رسول آباد (تاج آباد) کشف کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این مرد طعمه حیوانات درنده شده بود به گونه‌ای که تنها بخشی از نیم تنه بدن آن باقی مانده بود.

در مورد دیگری نیز گرگ در ۲ نوبت در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۵ اقدام به حمله به ۲ کودک خردسال در روستای عمان از توابع بخش قروه درجزین شهرستان رزن کرد.

همچنین شهریور ماه سال ۹۶ یک قلاده گرگ با حمله به گله گوسفندان در حاشیه روستای جامشلو بخش مرکزی شهرستان رزن ۲ رأس از آنها را تلف کرد.

طبق مطالعات صورت گرفته در سه دهه اخیر، ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۹ گونه ماهی و چهار گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۱۲ منطقه شکار ممنوع و ۶ منطقه حفاظت شده است و شهرستان بهار در مسیر استان های غربی کردستان و کرمانشاه و در ۱۵ کیلومتری مرکز استان همدان قرار دارد.

۷۵۲۶/‏۲۰۹۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!