نقش آفرینی اوقاف در شعار سال بیشتر از سایر نهادها و دستگاه ها باشد/ضرورت اعتماد سازمان مرکزی اوقاف به مدیران در استان ها


نقش آفرینی اوقاف در شعار سال بیشتر  از سایر نهادها و دستگاه ها باشد/ضرورت اعتماد سازمان مرکزی اوقاف به مدیران در استان ها

آیت الله ملک حسینی گفت:سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یکی از نهادهای حاکمیتی کشور، متعلق به رهبری و حاکمیت نظام است که این نهاد باید نقش آفرینی در شعار سال که دستور سال نیز محسوب می شود، بیش از سایر نهادها و دستگاه ها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج «آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی» ظهر امروز ( ۱۲ تیر ) در دیدار معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: حفظ نسبت اوقاف و شعار سال مورد تاکید است.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یکی از نهادهای حاکمیتی کشور، متعلق به رهبری و حاکمیت نظام است که این نهاد باید نقش آفرینی در شعار سال که دستور سال نیز محسوب می شود، بیش از سایر نهادها و دستگاه ها داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر قرار است بودجه اوقاف به عنوان مثال امسال صرف «رونق تولید» شود، وقتی جهت های فرهنگی مصروف آموزش انسانها برای تبدیل شدن یک انسان کارگر به یک انسان فعال و مولد باشد، هم حیثیت فرهنگی حفظ شده و هم نقش در شعار سال ایفا می شود.

آیت الله ملک حسینی در ادامه به یکی از قوائد فقهی در باب وقف «الوقوف بحَسَب ما یوقِفها اهلُها» اشاره و اضافه کرد: این قائده در واقع نشان می‌دهد که اوقاف می تواند کار فرهنگی، خدماتی، عمرانی و تجاری در جهت توسعه منابع و منافع اجتماعی برای مردم باشد.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر قرار بود اوقاف فرهنگی محض باشد، «الوقوف بحَسَب ما یوقِفها اهلُها» تعبیر نمی شد.

وی با اشاره به اینکه وقف بر مدار نیت واقف است، تاکید کرد: اگر واقف خواسته باشد شکمی پر یا لباسی به تن کسی برود، امروزه عنوان فرهنگی بر آن نمی گذاریم، اگر چه بستری برای رفع فقر و آن هم برای رفع نفرت ها و کفر جامعه است.

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: اما فی النفسه اگر کسی برای ساخت مدرسه ای وقف کرد، حوزه ای ساخت و کتابی خریداری شود، این گوهر و جوهره فرهنگی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یکی از مهم ترین نکته هایی که در اوقاف باید مدنظر قرار گیرد، بحث نیتی است که واقف دارد، ابراز داشت: این باعث می شود که انگیزه ها برای ازدیاد وقف بیشتر شود و امیدوارم که رئیس جدید سازمان اوقاف طرح های جدیدی را برای سازمان تعریف کنند که خروجی ارزشمندی داشته باشد.

وی برنامه های اوقاف و امور خیریه را متنوع دانست و یادآور شد: نیروهایی که می خواهند این حجم از برنامه‌های اوقاف را اداره کنند، کم هستند که در استان ما نیز این گونه است.

آیت الله ملک حسینی ضمن تأکید بر افزایش نیروها در اوقاف و امور خیریه، گفت: گاهی اوقات پرونده بررسی یک وقف ماه ها معطل می ماند.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری این استان را یک استان تازه متولد شده دانست که مدت زمان زیادی از عمر آن می‌گذرد و گفت: تازه تولد متولد شدن در مقیاس تولدهای دیگر است؛ تولد وقف چند هزار ساله است، ولی تولد استان ما حدود ۴۰ یا ۵۰ سال است.

وی اذعان داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد در گذشته چند بخش بود که بخشی متعلق به فارس، بخشی خوزستان و اندکی مربوط به اصفهان بود که برخی از موقوفه های کهگیلویه و بویراحمد در استان فارس نه شهر شیراز، برخی در خوزستان نه شهر اهواز و بلکه اصفهان هستند و استان ما جزء به منطقه بهبهان بوده است.

آیت الله ملک حسینی تاکید کرد: باید سامانه‌های اوقاف که موقوفه هر منطقه را مشخص می‌کند نگاه جغرافیایی بر اساس مرزهای سیاسی شکل یافته داشته باشد و تعیین کند که این استان سهم قدیمی آن چه اندازه است؟ که باید به استان تعلق بگیرد یا تعلق نگیرد. و این موضوع نیازمند حمایت مسئولان کشوری و مطالعه دقیق است.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نکته دیگر که همه جا به این مشکل مبتلا شده، نظام سامانه ای است که برای تسریع در انجام امور تعریف شده که گاهی برخی از جاها نتیجه معکوس داده، به این معنا که اگر قصد دارید در این نظام سامانه‌ای واسطه‌ها حذف شوند و ابزار نقش انسان را ایفا کند تا سرعت عمل افزایش پیدا کند، ناظران این سامانه ها برای سرعت عمل نباید نتیجه معکوس داشته باشد و به سرعت جواب داده شود.

وی در ادامه، تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه باید به مدیران کل خود در استان‌ها اعتماد کند و اختیارات آنها طوری باشد که بتوانند با توجه به اصول، مبانی و ساز و کارها و اجرای وقف، تصمیم بگیرند؛ اگر کار به تهران بکشد شاید ماه ها به تاخیر بیفتد.

آیت الله ملک حسینی استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت ها و امکانات منحصر به فردی دارد که به لحاظ منابع انسانی و وجود این ظرفیت ها، می‌طلبد که حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه از این استان به صورت ویژه صورت گیرد.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری گفت: بسیاری از بودجه های فرهنگی کشور که مطلق و تحت پوشش اوقاف است می‌تواند استان ما را به عنوان ظرفیت مصرف خود ببیند و از این جهت یک ظرفیتی برای فعالیت‌های فرهنگی استان ما به صورت ویژه در نظر گرفته شود.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس