عکس‌های جاسوس هلندی از مکه


عکس‌های جاسوس هلندی از مکه

آثار به جای مانده از کریستین اسنوک هورگرون شامل نخستین عکسهای از مکه، کتاب‌ها و عکس‌هایی که توسط او ثبت شده است، در حراجی ساتبی لندن به فروش رسید.

عکس‌های جاسوس هلندی از مکه
نخستین عکس از مکه در سال ۱۸۵۵ که در حراجی ساتبی به قیمت ۲۱۲.۵۰۰ پوند به فروش رسید.
فرادید| نخستین عکس‌ها از شهر مکه که شرق‌شناس و جاسوس هلندی، کریستین اسنوک هورگرون، آن‌ها را در سال‌های میانی دهۀ ۸۰ میلادی ثبت کرد، در حراجی ساتبی لندن به فروش رسید.

تحصیلات دانشگاهی هورگرون در رشته اسلام شناسی او را به گزینه مناسبی برای جاسوسی ضد اشراف اندونزیایی تبدیل کرده بود که در خلیج فارس ساکن بودند؛ بنابراین کنسولگری هلند در جده او را استخدام کرد. هورگرون در جده و در همسایگی یکی از اشراف اهل آسه ساکن شد، که هلند می‌خواست زیرنظر داشته باشد.
عکس‌های جاسوس هلندی از مکه
کریستین اسنوک هورگرون

در آن دوران کمپانی هند شرقی هلند در حال گسترش فعالیت‌های خود به سمت اندونزی بود و به همین علت این کشور نیاز داشت به اطلاعات شخصیت‌های قدرتمند اندونزی که به مکه سفر می‌کردند و همچنین آداب و رسوم اسلامی، دسترسی پیدا کند.

هورگرون در یادداشت‌هایی که برای دوستانش می‌نوشت به آن‌ها می‌گفت: افراد محلی را فریب داده و خود را به جای یک تازه مسلمان جا زده است. هرگرون چنان در کار تحقیق غرق شده بود که کاملا سبک زندگی محلی‌ها را در پیش گرفته بود. موفقیت او در معرفی خود به عنوان یک مسلمان او را به نخستین شرق‌شناس غربی تبدیل کرد که تا آن وقت اجازه دسترسی به مکه را یافته بودند.
عکس‌های جاسوس هلندی از مکه
محلی های مکه

عکس‌های شگفت‌انگیز او زائران اندونزی را در راه رسیدن به شهر مقدس مکه نشان می‌دهد. نوشته‌های جزئیات زندگی روزمره‌اش در مکه را شامل می‌شود. او در مکه مسئول جاسوسی از یکی از شورا‌های مهم اسلامی اندونزی به نام علما بود. این شورا برای هلند اهمیت زیادی داشت.

اما قبل از حج، که شکی نیست برای هرگرون بسیار اهمیت داشت، او مجبور شد مکه را ترک کند. سفارت فرانسه شایع کرده بود که هورگرون اشیاء باستانی را به سرقت می‌برده است.

هورگرون به محض بازگشت به خانه آثار خود را تکمیل کرد و در جهان به شهرت رسید. بعد‌ها او به اندونزی رفت. اندونزی‌هایی که او را می‌شناختند از او استقبال گرمی به عمل آوردند.
عکس‌های جاسوس هلندی از مکه
کاروان اندونزی در راه مکه

در جنگ آسه که از سال ۱۸۷۳ تا ۱۹۱۴ به طول انجامید، هورگرون به هلندی‌ها مشاوره می‌داد که چگونه محلی ها را در هم بکوبند. او یکی از شخصیت‌های پیچیدۀ تاریخ است که بسیاری باور دارند با تظاهر به همدردی با اسلام از دانش خود علیه آن استفاده کرد.
عکس‌های جاسوس هلندی از مکه
ندیمه ها و خدمتکاران اندونزی به همراه اربابانشان

حراجی ساتبی در وبسایت خود اعلام کرده بود، آثار به جای مانده از هورگرون شامل کتاب‌ها و عکس‌هایی که توسط او ثبت شده است، در ماه مه در این حراجی به فروش خواهد رسید. این آثار توسط بازماندگان هورگرون به حراجی سپرده شده‌اند.

منبع: Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد