روبیکیو و ترفندی برای خالی کردن جیب مردم!


 روبیکیو   و ترفندی برای خالی کردن جیب مردم!

مسابقه تلویزیونی - اینترنتی روبیکیو که در گذشته با تبلیغات فراوان از مردم پول می گرفت و به جای پول نقد اعتبار جایزه می داد، گویا بار دیگر از سر گرفته می شود.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس؛ پس از اطلاع رسانی برخی رسانه ها (از پشت پرده "برنده باش" چقدر می دانید؟ / درآمد میلیاردی و جایزه های چند میلیونی!) و همینطور موضع گیری آیت الله مکارم شیرازی - یکی از مراجع تقلید، که برنامه برنده باش را مصداق بارز قمار خواند ، تقریبا بلافاصله این برنامه از کنداکتور پخش شبکه سه سیما خارج شد.

دیگر مسابقه برنده باش یعنی روبیکیو اما مدت کوتاهی بی سر و صدا به کار خود ادامه داد اما با تعطیلی برخی برنامه ها و حساسیت هایی که درباره این مسابقه هم در حال ایجا شدن بود، تعطیل شد.

با این حال در روزهای اخیر بازهم شنیده می شود که قرار است روبیکیو یک بار دیگر در میان برنامه های مختلف پخش شود و با همان رویه عجیب گذشته، جیب مردم را نشانه گرفته است!

روبیکیو مسابقه ای است که ریشه در فضای مجازی و اپلیکیشن معروف دارد. اگر مشتری صدا و سیما باشید، هر روز بارها و بارها نام آن را از زبان مجریان تلویزیون می شنوید یا به کرات زیر نویس آن را مشاهده می کنید.

روبیکا! اپلیکیشینی که ظاهرا متعلق به شرکت توسکا است و صاحبان اصلی آن اولین بار در "سریال پایتخت 5" منحصرا از آن رونمایی کردند؛ سریالی که تهیه کننده آن " سازمان هنری رسانه ای اوج" بود.

روبیکیو! چند هفته ای پس از اجرای برنامه اسنپ کیو وارد بازار مسابقات اینترنتی شد و پس از دیدن بازخورد مثبت این مسابقه، با تبلیغات گسترده تلویزیونی و استفاده از چهره هایی مانند رامبد جوان، به مردم معرفی شد. اولین مسابقه های روبیکیو در میان برنامه "خندوانه" و با اجرای "رامبد جوان" برگزار شد و رفته رفته با توجه به استقبال مردم به دیگر برنامه ها هم رسید.

در ادامه هم بسیاری از برنامه های صدا و سیما از "گزارش ورزشی" و "فوتبال برتر" و "ستاره ساز" در شبکه سه گرفته تا برنامه "هشتگ" در بهترین ساعت پخش شبکه یک و یا برنامه"هوش برتر" در شبکه نسیم و برخی برنامه های شبکه پنج، روبیکیو برگزار کردند و در ظاهر به مردم جایزه های میلیونی دادند؛ اما فقط ظاهرا!

حالا سوال اینجاست که آیا روبیکیو هم ساز و کاری مانند "برنده باش" دارد؟!

صورت ماجرا

اولین تفاوتی که روبیکیو در ظاهر با برنده باش دارد، عدم اجبار به صرف هزینه است. یعنی شما می توانید بدون اینکه پولی پرداخت کنید در تمام مسابقات حضور داشته باشید و شرکت کردن در آن صرفا با عضویت در اپلیکیشن روبیکا (که این نیز بی فایده نیست) رایگان است. در مقابل هم بین پنج تا پنجاه میلیون تومان جایزه (اعتبار!) داده می شود که بین تمام نفراتی که سوالات را درست جواب داده باشند تقسیم می شود.

تا اینجای کار در صورت ماجرا ظاهرا با اتفاق بدی مواجه نیستیم و مردم هم شاید خوشحالند؛ حتی الامکان می توان اینطور برداشت کرد که روبیکا برای تبیلغ برنامه خود و جذب مخاطبان برای نصب روبیکا که فعالیت و تبلیغات انحصاری در صداوسیما دارد! این مسابقه را راه انداخته و برای آن هزینه می کند.

"جون اضافه" چیست؟!

شرکت کنندگان در این مسابقه در صورتی که به یک سوال پاسخ اشتباه بدهند، از مسابقه حذف می شوند. اینجاست که برگزار کننده مسابقه، نقشه خود را برای درآمد زایی از مخاطبان چند میلیونی عملی می کند!

شما پیش از آغاز مسابقه در همان صفحه می توانید با پرداخت پول "جون های اضافه" را بخرید تا در صورت دادن پاسخ اشتباه، بتوانید آن ها را خرج کرده و به مسابقه برگردید.

"روبیکیو " و ترفندی برای خالی کردن جیب مردم!

این "جون" ها بسته به تعدادی که خریداری می کنید، بین 2800 - 1850 تومان قیمت دارند. یعنی اگر یک جون بخرید باید 2800 تومان بپردازید و ارزانترین جون هم با بسته 8 تایی مبلغ 1850 تومان برای هر عدد قیمت خواهد داشت که مبلغ 14800 تومان رقم تخفیف خورده! آن می شود.

چرا " جون اضافه" می خرند؟

در ظاهر ماجرا هیچ اجباری وجود ندارد و اتفاقا تعداد کاربرانی که بدون خریدن جون و صرف پول، تنها به مسابقه می آیند، شرکت می کنند، می بازند و می روند هم کم نیست. اما تکرار چندین باره رقم پنجاه میلیونی جایزه در طول روز، تبلیغات تلویزیونی گسترده و سر زدن های مداوم به صفحه مسابقه و انتظار برای آغاز آن، باعث می شود تا جمعیت قابل توجهی ترغیب شده و سراغ خریدن جون های اضافه بروند تا بتوانند در مسابقه برنده شوند.

در این میان البته با چند بار شرکت در مسابقه هم متوجه می شوید که تنها با شانس! است که شاید بتوانید یک بار در مسابقه برنده شوید و اطلاعات عمومی و اختصاصی در هر بخش آنقدرها هم کارساز نیست. پس آنجاست که می فهمید که " برای برنده شدن چاره ای جزء خریدن جون اضافه ندارید! "

یعنی وقتی پاسخ برخی سوالات غلط است و یا باید نام کمک داور بازی هفته هفدهم لیگ دو تیم انتهای جدولی را حدس بزنید، نشان می دهد که قرار نیست با اطلاعات عمومی به پایان مسابقه برسید!

خاطرتان هست که مجریان دوره گذشته مسابقه یعنی رامبد جوان و خداداد عزیزی یا دیگر مجریان این برنامه، بارها و بارها قبل از مسابقه تکرار می کردند جون هایتان را بخرید و آماده باشید! طوری که حتی عده ای فکر می کردند حتما باید "جون" داشته باشند تا در مسابقه شرکت کنند.

"روبیکیو" چقدر از مردم می گیرد و چقدر جایزه می دهد؟

این مسابقه در ابتدا مشخص بود که یکی از ابزارها مهم روبیکا برای جذب مردم است. تبلیغات گسترده، همه گیر و تمام و کمال این برنامه در تلویزیون گویا برای گردانندگان کافی نبود و آن ها ظاهرا اینطور دریافته اند که در جامعه کنونی، هیچ چیزی به جزء پول و جایزه های میلیونی کارساز نخواهد بود. پس روبیکیو راه اندازی شد تا مردم را به این برنامه بکشاند که البته چندان هم ناموفق نبوده وتعداد شرکت کنندگان آن گاهی تا 700 هزار نفر هم رسیده است!

با تمام این ها یک بررسی ساده که از همه هم بر می آید، نشان داد که روبیکیو در بدترین حالت همین جایزه حداکثر 50 میلیون تومانی (اعتباری!) که مدعی پرداخت آن است را هم از جیب شرکت کنندگان پرداخت می کند.

بررسی دقیق یکی از برنامه های روبیکیو که با اجرای خداداد عزیزی همراه بود، نشان داد در طول 10 سوال، 30600 بار از "جون های اضافه" استفاده شده است.

حالا این جون های اضافه اگر با قیمت 2800 تومان خریداری شده باشد 85 میلیون و اگر کاربران آن را با حداقل قیمت خریده باشند، 56 میلیون تومان به حساب روبیکا واریز کرده است. این مبلغ برای اپلیکیشنی که درآمدهای میلیاردی از طریق صداوسیما دارد، طبعا رقم خروجیِ زیادی از جیب مردم نیست! و نشان می دهد گردانندگان اصلی اهداف دیگری از برگزاری این مسابقه ها دارند که شاید اهداف مالی آنها در افق بلندت شان باشد.

در سایر برنامه ها و مسابقات هم ماجرا به همین منوال است و آمار و ارقام تفاوت چندانی با هم ندارند. در نهایت هم این جایزه اعتباری، بین چند هزار نفر تقسیم می شود که سهم هر کدام 10 الی 20 هزار تومان و عمدتا کمتر از آن هم می شود!

اصلا جایزه ریالی در کار نیست!!

یکی از اصلی ترین نکات ماجرای روبیکیو اما نحوه پرداخت جوایز است. تعداد قابل توجهی از برندگان این مسابقه هستند که به صورت های مختلف اعلام کرده اند که جوایز خود را دریافت نکرده اند و در بخش درآمدشان از این مسابقه آورده نشده. عده دیگری هم که این مبالغ در بخش درآمدشان آمده، نمی توانند آن را برداشت کنند.

"روبیکیو " و ترفندی برای خالی کردن جیب مردم!

بررسی ها نشان داده که این جوایز اصلا قرار نیست که به صورت نقدی به حساب شرکت کنندگان واریز شود و کاربران تنها می توانند این مبالغ را به صورت اعتبار در همین برنامه روبیکا استفاده کرده و خرج کنند!

یعنی روبیکا مسابقه ای برگزار می کند که نه تنها بیش از آنچه به برندگان جایزه می دهد را در همان مسابقه از شرکت کنندگان می گیرد، بلکه نقد می گیرد و اعتباری می دهد!

در نهایت اگر شما برنده می شدید، پولی دریافت نمی کردید و فقط می توانید این جایزه های چند هزار تومانی را در همین برنامه به صورت مثلا دانلود نرم افزار، شارژ تلفن همراه و... خرج کنید؛ یعنی همه آن اعتبارات ریالی مجدد در خود اپلیکیشن مصرف می شود.

به گزارش جی پلاس؛ همانطور که در گزارش مربوط به پشت پرده مسابقه برنده باش عنوان شد، مشخص نیست کدام نهاد نظارتی یا مدعی العموم درباره چنین برنامه ها و ترفندهایی در صداوسیما که به صورت انحصاری امکان قرار گرفتن در معرض میلیون ها بیننده مردمی را دارند و با فعالیت آنها فقط جیب مردم آن هم از طریق یک فعل شانسی! خالی می شود چه نظری دارد و چه زمانی صلاح می داند با آنها برخورد کند!

حالا هم که گویا قرار است یک بار دیگر روبیکیو راه اندازی شود تا بازهم با همین وعده های اغواگر بردن جایزه پنجاه میلیونی، جیب مردم را خالی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام