ظرفیت صنایع خلاق برای توسعه صادرات


ظرفیت صنایع خلاق برای توسعه صادرات

خبرگزاری آریا- سرپرست سازمان توسعه تجارت، صنایع خلاق و هنر‌های تجسمی را ظرفیتی برای توسعه صادرات غیر نفتی دانست که تاکنون از آن غفلت شده است.

ظرفیت صنایع خلاق برای توسعه صادرات
خبرگزاری آریا- سرپرست سازمان توسعه تجارت، صنایع خلاق و هنر‌های تجسمی را ظرفیتی برای توسعه صادرات غیر نفتی دانست که تاکنون از آن غفلت شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد رضا مودودی افزود: تاریخ کهن ایران ظرفیتی ایجاد کرده که در آن هنرمندان بتوانند با ایده ها، ­خلاقیت‌های ذهنی و نوآوری‌های خود، آثار ارزشمندی خلق کنند، آثاری که تا کنون به چشم فرصت به آن نگاه نکرده و روی آن سرمایه گذاری نکردیم بنابراین نتوانستیم از مزایای آن برخوردار شویم.
وی اضافه کرد: به طور نمونه صادرات ما در صنعت انیمیشن سالانه 100 میلیون دلار و در صنعت تبلیغات بیش از 150 میلیون دلار است که این ظرفیت می‌تواند در حوزه‌های موسیقی، نمایش، فیلم، خوشنویسی، نقاشی و عکس نیز مورد استفاده قرار گیرد.
مودودی گفت: اگر بخواهیم وظیفه و رسالت سازمان توسعه تجارت را که تنوع بخشی به سبد صادراتی است به درستی انجام دهیم حتما باید سرفصل جدیدی تحت عنوان صنایع خلاق در نظر بگیریم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی برای هنرمندان صنایع خلاق و هنر‌های تجسمی در نظر خواهید گرفت گفت: هنرمندانی که اقدام به برپایی گالری‌ها و اجرای برنامه‌ها در خارج از کشور کنند به شرطی که بتوان در همکاری با سازمان توسعه تجارت، آمار فعالیت‌های آنان را رصد کرد سهمی از بسته مشوق‌های سالانه صادراتی را برای برپایی گالری‌ها و اجاره محل، هزینه حمل و نقل و تبلیغات دریافت خواهیم کرد.
مودودی درباره دریافت ودیعه از هنرمندانی که آثار خود را برای شرکت در نمایشگاه از کشور خارج می‌کنند افزود: این مشکل مربوط به قوانین گمرکی است که البته برای تسهیل امر، حل این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد زیرا­ نمایش و فروش این آثار می‌تواند ظرفیت مناسبی برای فعالان هنری جوان ما ایجاد کند تا آثار خود را بین المللی کنند.
وی با بیان اینکه گردش مالی صنایع خلاق و هنر‌های تجسمی در دنیا سالانه­­ 2 هزار میلیارد دلار است گفت: متاسفانه در ایران به علت اینکه بانک اطلاعاتی درستی از فعالیت تولیدی و صادراتی هنرمندان نداریم گردش مالی فعالیت‌های آنان نیز مشخص نیست که امیدواریم با اقداماتی که در دستور کار داریم بتوانیم آمار دقیقی در این باره تهیه کنیم.
چین، آمریکا، فرانسه، هنگ کنگ، ایتالیا و انگلستان بیشترین آمار صادرات صنایع خلاق و هنر‌های تجسمی را در سال 2012 به خود اختصاص دادند که در این بین 10 درصد از این صادرات مربوط به کشور چین است.
آمار بالای اشتغال عامل تسریع نوآوری در سایر صنایع و عنصری کلیدی در رقابت جهانی و قدرت نرم از ویژگی‌های صنایع خلاق و محدودیت دسترسی به منابع مالی و سرمایه گذاری، تعدد مراکز تصمیم گیری ومشکلات مربوط به مالکیت فکری و معنوی از مهم‌ترین چالش‌های صنایع خلاق در ایران است.
ضرورت کاهش تصدی گیری‌های دولت در بخش فرهنگ و هنر، لزوم توجه به وضع معیشتی هنرمندان، به کار گیری مدیران مرتبط با هنر در بخش تصمیم گیری هنر، تسهیل برای حضور و فروش آثار هنری در خارج از کشور، حمایت از هنرمندان در برپایی نمایشگاه ها، حذف مقررات زائد اداری بر سر راه هنر و هنرمندان، استفاده از هنر اصیل ایرانی در آثار تجاری، لزوم توجه به صنایع دستی ایرانی و جلوگیری از واردات بی رویه صنایع دستی از جمله دغدغه‌ها و مطالباتی بود که هنرمندان حاضر در جلسه مطرح کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا