فاطمه سعیدی: تحریم انتخابات، روشی اصلاح‌طلبانه نیست


فاطمه سعیدی: تحریم انتخابات، روشی اصلاح‌طلبانه نیست
اسفند ماه سال جاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، احزاب و گروه‌های سیاسی هم از مدتی قبل مشغول آماده سازی خود برای حضور در این انتخابات هستند.

در این میان اصلاح‌طلبان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تدارک سازی مقدماتی برای حضور جدی و حداکثری در انتخابات و نحوه این حضور را مورد بحث و رایزنی دارند.

در حال حاضر مدل های مختلفی برای نحوه حضور در انتخابات مطرح است که تمامی آنها وابسته به نوع عملکرد شورای نگهبان است. آنچه از آن گریزی نیست این است که پس از اعلام نظر شورای نگهبان ما می توانیم سطح حضورمان در انتخابات را به بحث بگذاریم اما این دلیل نمی شود که امروز خود را برای هر حالتی آماده نکنیم. تصمیم شورای نگهبان در شرایط فعلی نه فقط بر حضور، عدم حضور و حتی کیفیت حضور اصلاح طلبان در انتخابات اثر می گذارد بلکه می تواند عامل موثری بر میزان مشارکت مردم نیز باشد.

ما معتقدیم اصلاح‌طلبی تنها از مسیر صندوق رای محقق می شود و قهر با صندوق رای و تحریم انتخابات هرگز نمی تواند شیوه ای صحیح برای پیشبرد اهداف مصلحانه باشد. اما هر حضوری ابزار و لوازمی دارد.

امروز با گذشت بیش از سه سال از عمر مجلس دهم و عهد شکنی نمایندگانی که روزی تحت عنوان فهرست امید وارد مجلس شدند ما را به این جمع بندی می رساند که دیگر نباید از عهدشکنان حمایت کنیم. علت پنهان اما اصلی فاصله گرفتن بخشی از بدنه اصلاحات با این جریان، همان عهد شکنی هاست. ما امروز عملکرد فراکسیون امید را قابل دفاع می دانیم اما انتقادها و ضعف های خودمان را نیز می پذیریم و تلاشمان این بوده که همواره تصمیمات و اقداماتی داشته باشیم که در نهایت به نفع مردم باشد.

در یک فضای کارشناسی و بدون هیاهو می توانیم اقدامات موثری را لیست کنیم که تمامی آنها با همت اعضای فراکسیون امید انجام شده است. با این حال ما نتوانستیم آنها را برای مردم به خوبی تبیین کنیم. با این حال وظیفه ماست تا نقدها را بپذیریم و برای اصلاح عملکرد خود اهتمام جدی داشته باشیم.

از سوی دیگر امر سیاست چندان با پیش بینی میانه خوشی ندارد و نمی توان از امروز برای اسفندماه پیش بینی داشت اما یک جریان سیاسی باید برای هر سناریو و وضعیتی برنامه داشته باشد. امروز نیز گروه های فکری و سیاسی مختلف در میان اصلاح طلبان مشغول همین امر هستند. در نهایت پس از اعلام نظر شورای نگهبان می توان نسبت به سطح حضور در انتخابات و چگونگی برقراری ارتباط با مردم تصمیم گرفت.

فراموش نکنیم اصلاح طلبان تنها گروهی سیاسی هستند که در حرف و عمل طرفدار مشارکت بالای مردم هستند. ما مشارکت مردم را تقویت کننده نظام می دانیم و در عمل هم این را ثابت کرده ایم که رای مردم را تزیینی و برای زینت مجلس نمی خواهیم و همان طور که امام راحل فرمودند آن را به عنوان میزان و شاخص می شناسیم.

k​habaronline.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن