آیا بمباران سه باره فرودگاه ابها به تشدید جنگ یا مذاکره مستقیم با عربستان منجر خواهد شد؟ تحلیل عطوان از آینده جنگ یمن


آیا بمباران سه باره فرودگاه ابها به تشدید جنگ یا مذاکره مستقیم با عربستان منجر خواهد شد؟ تحلیل عطوان از آینده جنگ یمن

شفقنا- جنبش انصارالله یمن روز سه شنبه فرودگاه ابهای عربستان را برای سومین بار پیاپی در طول سه هفته اخیر بمباران کرد که منجر به زخمی شدن 8 سعودی، یک هندی و تعطیل چند ساعته این فرودگاه شد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته فلسطینی با اشاره به این موضوع در رای الیوم نوشت: استفاده دوباره از […]

آیا بمباران سه باره فرودگاه ابها به تشدید جنگ یا مذاکره مستقیم با عربستان منجر خواهد شد؟ تحلیل عطوان از آینده جنگ یمن

شفقنا- جنبش انصارالله یمن روز سه شنبه فرودگاه ابهای عربستان را برای سومین بار پیاپی در طول سه هفته اخیر بمباران کرد که منجر به زخمی شدن ۸ سعودی، یک هندی و تعطیل چند ساعته این فرودگاه شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته فلسطینی با اشاره به این موضوع در رای الیوم نوشت: استفاده دوباره از تکنولوژی پهپادی برای بمباران فرودگاه ابها همانند آنچه در حمله قبلی به این فرودگاه رخ داد، حاکی از آن است که این جنبش دارای انواع پیشرفته ای از این نوع هواپیماست که شناسایی و سرنگونی آنها دشوار است؛ موضوعی که قطعا باید نگرانی سران عربستان سعودی و محافل نظامی و سیاسی این کشور را به همراه داشته باشد.

عطوان با اشاره به اینکه سرتیپ یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن و نیروهای مقاومت مردمی این کشور فاش کرد که نیروهای وابسته به جنبش انصارالله در دو ماه گذشته ۳۶ عملیات پهپادی و ۵ عملیات موشکی در عمق عربستان انجام داده اند که ۱۰ عملیات به فرودگاه ابها، ۷ عملیات به فرودگاه جازان و ۳ عملیات هم به فرودگاه نجران بوده است، در ادامه نوشت: مهمترین موضوع در این عملیات ها، موفقیت جنبش انصارالله در انتقال جنگ به عمق عربستان و ایجاد نوعی خلل و وحشت در نهادهای حیاتی این کشور نظیر فرودگاهها و تاسیسات نفتی و لوله های نفت است به این معنا که این جنگ دیگر همانند چهار سال گذشته یک طرفه نیست. این در حالی است که عمق عربستان از زمان حمله نیروهای ابراهیم پاشا فرزند محمد علی پاشا والی مصر به شهر «الدرعیه» پایتخت عربستان در سال ۱۸۱۸ و تخریب آن، شاهد هیچ گونه عملیات نظامی واقعی نبوده و جنگ یمن در دهه شصت قرن گذشته هم از مرزهای این کشور فراتر نرفت و عمق عربستان هیچ گاه همانند اکنون تحت تاثیر قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه عبارت قابل توجه در سخنان سرتیپ السریع سخنگوی ارتش یمن این بود که گفت رهبران نظامی انصارالله در صدد بررسی اجرای مرحله دوم عملیات بازدارندگی قانونی هستند و علی رغم ایکه وی جزئیات بیشتری درباره این طرح ارائه نکرد اما کارشناسان جنگی معتقدند که به احتمال زیاد در مرحله دوم، فرودگاههای شمال و غرب عربستان یعنی فرودگاههای جده و ریاض و چه بسا دیگر تاسیسات حیاتی این شهرها هدف قرار گیرند، ادامه داد: هدف اقدامات اخیر جنبش انصاراالله یمن، بهره برداری از ضعفی است که عربستان پس از قتل خاشجقی گرفتار آن شده است؛ جایی که کشورهای اروپایی در اعتراض به این قتل و همچنین در اعتراض به هدف قرار دادن غیرنظامیان، فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده اند. حوثی ها تلاش می کنند از این وضعیت برای تحمیل شرط های خود که مهمترین آنها گفتگوی مستقیم با خاندان حاکم سعودی است نه نمایندگان آنها، استفاده کنند.

نویسنده با بیان اینکه استفاده جنبش انصارالله از پهپاد و موشک های کروزی که قادر است از رادارها عبور کند و به اهداف خود در داخل عربستان برسد، تغییر معادلات نظامی در نبردها را بازتاب می دهد و سوالاتی را درباره کیفیت سلاح جدیدتر و مرگ بارتری که انصارالله برای استفاده از آنها در ماههای آینده تهدید کرده، مطرح می کند، افزود: این موضوع عربستان را واداشته است تا تاکید کند که آن سلاح ها ایرانی است و آن حملات به هدف شکستن محاصره آمریکا بر تهران صورت می گیرد.

عطوان با اشاره به اینکه هدف قرار دادن سه باره فرودگاه ابها که سومین فرودگاه عربستان پس از فرودگاههای ریاض و جده به شمار می رود، موقعیت جنبش انصارالله را در صورت موافقت عربستان با شرطهای حوثی ها برای مذاکرات مستقیم تثبیت می کند، یادآور شد: بعید نمی دانیم که سران سعودی به این راه حل که دارای نشانه های واقع گرایانه تر و پراگماتیسمانه تر است، متوسل شوند چون هنگامی که متوجه شدند که راه حل نظامی دربحران سوریه غیرممکن است و طرحش برای تغییر نظام سوریه از طریق مسلح کردن مخالفان تقریبا غیرممکن شده است، عقب نشینی کرد و از حمایت هیئت عالی مذاکره کنندگان مخالفان سوریه دست کشید و اگر وتوی آمریکا نبود، شاید با دولت سوریه هم کانال های ارتباطی را می گشود.

تحلیلگر فلسطینی در پایان تاکید کرد: سوالی که با قدرت خودش را مطرح می کنذ این است که آیا ممکن است همان سناریوی سوریه در یمن نیز تکرار شود؟ پاسخ به این سوال را به دست تحولات هفته ها و ماههای آتی می سپاریم که خداوند در هر صورت داناتر است.

خبر را در رای الیوم ببینید

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است