وکیلی: با لهستان و برزیل راحت تر بازی می کنیم/ در جوانگرایی تیم ملی از دنیا جلوتر بودیم


وکیلی: با لهستان و برزیل راحت تر بازی می کنیم/ در جوانگرایی تیم ملی از دنیا جلوتر بودیم

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان معتقد است جوان های تیم بزرگسالان عملکرد خوبی در لیگ ملت ها داشتند و تیم ایران در زمینه تغییر نسل و تزریق چهره های جوان از سایر قدرت ها جلوتر است.

بخش قابل توجهی از بازیکنان جوانی که این روزها در لیگ ملت‌ها برای تیم ملی والیبال به میدان می‌روند، از تیم‌های 2015 و 2017 نوجوانان ایران و تحت هدایت محمد وکیلی بیرون آمده‌اند. بازیکنانی که در بازی برابر بلغارستان آن طور با صلابت و خوب بازی کردند و بلغارها میزبان را سه بر صفر شکست دادند.

به همین بهانه شاید یکی از بهترین نگاه‌ها به عملکرد آن‌ها و البته سایر بازیکنان از زاویه دید خود وکیلی باشد که درباره شاگردانش در لیگ ملت‌ها و البته دیگر رقیبان ایران اظهار نظر کند.

وکیلی در گفت و گو با خبرنگار سرویس ورزشی جی پلاس درباره عملکرد بازیکنان جوان ایران نظیر کریمی، مجرد و یلی، اظهار کرد: «پیش از همه آرزوی قلبی من همواره بهترین عملکرد برای همه بازیکنان است. چه شش – هفت نفر اصلی و چه بازیکنان ذخیره که به خصوص در هفته پایانی نشان دادند شایستگی بالایی دارند. به عنوان نمونه جواد کریمی در همان یک مسابقه‌ای که به طور کامل بازی کرد، عملکرد بسیار خوبی داشت و نشان داد که در تورنمنت‌های سطح قاره آسیا و رقابت‌های دیگر می‌توانیم به او اتکا کنیم.»

او ادامه داد:« وقتی بازیکنی در 22 -21 سالگی آن هم در لیگ ملت‌ها اولین مسابقه رسمی‌اش را به عنوان بازیکن ثابت انجام می‌دهد، کار دشواری دارد که کریمی واقعا از لحاظ اعتماد به نفس عملکرد، به خوبی از پس کار برآمد.»

** تیم ملی چقدر می تواند روی آینده "مجرد" و "یلی" حساب کند؟

سرمربی تیم ملی نوجوانان درباره شرایط یلی و مجرد و آینده تیم ایران با حضور آنها، اظهار کرد: « به نظر من مجرد نشان داده که در پست سرعتی و به خصوص در بخش دفاع می‌تواند تیم ملی را صاحب یک بازیکن شش دانگ کند. او در بازی‌هایی که به میدان رفت نشان داد که توانایی نمایش خوب در هر مسابقه‌ای را دارد. یلی اما با توجه به پاس‌های بیشتری که می‌گیرد، شرایط متفاوتی دارد و بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد. با این حال اگر بخواهد در آینده بیشتر بازی بگیرد، نیاز دارد از لحاظ بدنی قوی‌تر شد. عقیده من این است که بازیکن پشت خط زنی مانند او باید قدرت بدنی بیشتری داشته باشد و وقتی اسپک می‌زند، دیگر توپ‌هایش اسیر توپگیری‌های انتهای زمین حریف نشود. تفاوت او با غفور در همین مورد و البته تجربه بالاتر این بازیکن است.»

** ایران و لهستان به یک اندازه جوانگرایی کردند

وکیلی که در سال‌های گذشته، رده‌های پایه تمام قدرت‌های جهان را زیر نظر داشته، درباره تغییر نسل و تزریق شدن بازیکنان جوان به تیم‌های مختلف دنیا هم صاحب نظر است. او درباره استفاده بازیکنان جوان و نوجوان در تیم‌های دیگر مانند لهستان، روسیه و فرانسه، به جی پلاس گفت: « در سال 2015 که تیم نوجوانان ایران سوم جهان شد، لهستانی‌ها قهرمان شدند. حالا از تیم آن دوره ایران کریمی، مجرد و یلی در ترکیب هستند و لهستان هم تقریبا همین تعداد بازیکن را وارد بزرگسالانش کرده. به این ترتیب ایران و لهستان تقریبا در این زمینه مشابه هستند.»

البته تیم لهستان تقریبا در تمام مسابقاتش از بازیکنان جوان تزریق شده به تیم، استفاده کامل کرد.

** روسیه و فرانسه، بازیکنان جوان زیادی نداشتند

او ادامه داد: «روس‌ها اما به این سادگی‌ها بازیکن جوان را به تیم بزرگسالان نمی‌فرستند. در تیم کنونی‌شان بازیکنان 24 -23 ساله زیاد است و معمولا روس‌ها بازیکنان را در همین سن و سال به بزرگسالان تزریق می‌کنند. تیم‌هایی نظیر فرانسه هم که کار خاصی در این بخش انجام نداده‌اند و اکثر بازیکنانشان دیگر آنچنان جوان به حساب نمی‌آیند.»

** آمریکا و روسیه آماده سازی ویژه و با کیفیت تری دارند

وکیلی در پاسخ به این سوال که در سال‌های آینده کدام یک از این حریفان، خطرناک‌تر خواهند شد نیز به جی پلاس گفت: « اگر مبنا را بر تزریق بازیکنان جوان با کیفیت قرار دهیم، تیم ایران شرایط خوبی در این زمینه دارد و بیشتر از رقبایش، از بازیکنانی که به دلایل مختلف از رده خارج می‌شوند، نیروی جوان به تیم بزرگسالان می‌فرستد. لهستان هم همینطور که گفتم شرایط خوبی دارد. البته نباید سیستم آماده سازی تیم‌هایی نظیر روسیه و آمریکا را هم فراموش کنیم که نشان داده‌اند در فاصله رسیدن بازیکنان از رده‌های سنی پایین به بزرگسالان، کار خاص و ویژه‌ای انجام می‌دهند و در قاره‌شان هم رقابت‌های باکیفیت‌تری را برگزار می‌کنند.»

** مسیر والیبال ایران از صربستان بهتر است

سرمربی تیم نوجوانان ایران همچنین خاطرنشان کرد: « از طرف دیگر تیم‌هایی نظیر صربستان هم هستند که چندین دوره حتی جواز حضور در نوجوانان جهان را هم کسب نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که مسیری که ایران طی می‌کند از بسیاری از کشور‌ها بهتر است.»

** بهتر بود جوانترها مقابل چین، پرتغال و حتی آلمان و ژاپن هم بازی می کردند

او درباره استفاده کولاکوییچ از بازیکنان جوان در لیگ ملت‌های والیبال نیز تصریح کرد: « کولاکوویچ در بازی مانند بلغارستان از بازیکنان جوان به طور کامل استفاده کرد و حتی در امتیازهای حساس هم آن‌ها را بیرون نیاورد. اتفاقی که یکی از بهترین‌ها در لیگ ملت‌ها بود. با این حال می‌شد از این بازیکنان بیشتر استفاده کرد و در بازی‌هایی مانند چین، پرتغال و حتی آلمان و ژاپن نیز به این بازیکنان بازی می داد. البته که این بازیکنان هم باید بدانند باید از لحاظ بدنی باید خودشان را آماده نگه دارند تا هرزمان وارد زمین شدند، کارایی لازم را داشته باشند.»

** برزیل و لهستان حریفان بهتری برای ایران هستند

بهترین مربی نوجوانان جهان در سال 2017 درباره گروه بندی ایران در مرحله نهایی نیز معتقد است: « به نظرم با تیم های همگروه شده ایم (برزیل و لهستان) که با آن ها بهتر بازی می کنیم و می توانیم با حداقل یک برد به مرحله نیمه نهایی صعود کنیم. مرحله ای که اگر در آن به مدال برسیم، اتفاق بسیار خوب و موفقیت آمیزی برای والیبالمان به حساب می آید و نشان از مسیر رو به جلو خواهد بود.»

** جوانگرایی و نتیجه گرایی همزمان، امکانپذیر نیست

وکیلی در پایان با اشاره به دو موضوع نتیجه گرایی و جوانگرایی در تیم ملی والیبال، به جی پلاس گفت: « با تمام این‌ها هواداران والیبال باید بدانند که نمی‌شود هم به دنبال نتیجه باشند و هم انتظار داشته باشند این ترکیب ثابت را در تمام مسابقات نبینند. داشتن این دو موضوع در کنار هم ممکن نیست. ما اگر می‌خواهیم به طور مثال جواد کریمی به بازیکن مطمئن تری تبدیل شود، باید بیشتر بازی کند تا اعتماد به نفسش بیشتر شود و ممکن است در این مسیر، نتیجه برخی بازی‌ها را هم واگذار کنیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر