تأسیس مراکز پژوهشی برای تحقیق درباره افراط‌گرایی


تأسیس مراکز پژوهشی برای تحقیق درباره افراط‌گرایی

گروه بین‌الملل ــ در پایان برگزاری دومین کنفرانس فکری بین‌المللی مقابله با افراط‌گرایی در شهر «موصل» عراق بیانیه‌ای صادر شد که 11 پیشنهاد در آن ارائه شده که تأسیس مراکز پژوهشی برای تحقیق درباره اندیشه‌های تندروی از جمله این پیشنهادات است.

تأسیس مراکز پژوهشی برای تحقیق درباره افراط‌گرایی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی؛ دومین کنفرانس فکری بین‌المللی مقابله با افراط‌گرایی که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با عنوان «تنوع دینی، قومی و تکامل اجتماعی» از 9 تیر (30 ژوئن) در شهر موصل عراق آغاز شده بود، دیروز(10 تیرماه) با قرائت بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله رب العالمین و صلى الله على سیدنا محمد خاتم النبیین وعلى آله الطیبین الطاهرین و اصحابه المخلصین»

در ادامه اقدامات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بسیج کردن جهاد فکری برای مقابله با افکار تکفیری، فعالیت‌های دومین کنفرانس فکری بین‌المللی، مقابله با افراط‌گرایی از روز 9 تیر به مدت دو روز و با حضور جمع زیادی از اساتید دانشگاهی و علمای دین از استان‌های مختلف عراق در استان نینوا برگزار شد.

130 مقاله پژوهشی به دبیرخانه این کنفراس ارسال شد که 95 مقاله پذیرفته شد. بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه کنفرانس که در آن سخنرانی‌های مهمی درباره ضرورت وحدت مردم عراق و مقابله فکری با افراط‌گرایی ارائه شد، کمیته‌های مختلف آن برگزار شد و پژوهشگران مقالات خود را ارائه دادند.

مهم‌ترین پیشنهادات و خروجی‌های ارائه شده این کنفرانس عبارتند از:

1ـ تأکید بر ضرورت توجه دولت مرکزی عراق به مشکلات مردم استان نینوا، به‌ویژه عادی‌سازی اوضاع این استان و حمایت جدی از پروژه‌های بازسازی.

2ـ تأکید بر ضرورت تلاش جدی برای تعیین سرنوشت مفقودشدگان و رسیدگی به خانواده‌های آن‌ها به ویژه ایزدی‌های عراق.

3ـ سرعت‌بخشی به حل مشکلات خانواده‌های ساکن در اردوگاه‌ها، تلاش برای بسته‌شدن این پرونده ظرف سقف زمانی مشخص، تشکیل نهادهای اجتماعی برای رسیدگی به خانواده‌های اسرای در بند افراط‌گرایان و تلاش برای آماده‌سازی روانی آن‌ها جهت ورود به اجتماع.

4ـ دعوت به تلاش برای توجه بیشتر به نسل جوان و ایجاد فرصت‌های شغلی برای آن‌ها، بررسی پدیده‌های اجتماعی شکل گرفته در صفوف جوانان به‌ویژه پدیده مواد مخدر.

5 ـ تشویق به انجام اقدامات داوطلبانه از طریق نهادهای جامعه مدنی و ... برای کمک به تلاش‌های دولت در راستای حل مشکلات مناطق آزاد شده و خانواده‌های خسارت دیده از جنگ.

6ـ تأسیس مراکز پژوهشی برای تحقیق و پژوهش درباره افکار افراطی و انتشار نتایج این تحقیقات با ابزارهای مختلف.

7ـ دعوت به ارائه برنامه‌های درسی در این رابطه در مدارس و دانشگاه‌ها و تأکید بر خطر پدیده افراط‌گرایی و تکفیر و تشریح حقیقت اسلام ناب محمدی(ص).

8ـ چاپ پژوهش‌های شرکت‌کنندگان در کنفرانس و حمایت ویژه از آن‌ها.

9ـ دعوت از دانشگاه‌ها برای ایفای نقش مؤثر در گسترش فرهنگ اعتدال.

10ـ توجه به نقش مهم رسانه در رساندن پیام اسلام در زمینه تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز و استفاده از هنر در اشکال مختلف آن و همچنین استفاده از شبکه‌های ارتباط جمعی در این زمینه.

11ـ تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری پیشنهادات ارائه‌شده در کنفرانس مذکور، تأکید بر اجرایی کردن مفاد کنفراس اول که در کرکوک برگزار شد و تشکیل کمیته دائمی برای پیگیری پیشنهادات شرکت‌کنندگان.

12ـ امکان ندارد که از مسئله اصلی جهان اسلام و توطئه‌هایی که با آن مواجه شده‌ایم غافل شویم؛ شرکت‌کنندگان در کنفرانس بر حمایت خود از مردم فلسطین تأکید و معامله تحقیرآمیز قرن و طرح‌های عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

«و قل اعملوا فسیرى الله عملکم و رسوله و المؤمنون»

کمیته هماهنگی کنفرانس

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!