در مورد هیدرین 50_25 چه می دانید؟ آیا با عوارض این دارو آشنایی دارید؟ هیدرین 50_25 (Hydrin 25_50) دارویی است که حاوی دو نوع ماده فعال می باشد، هیدروکلروتیازید (25 میلیگرم) و تریامترن (50 میلیگرم). هر دو ماده متعلق به گروهی از دیورتیک ها هستند. تریامترن دیورتیک نگهدارنده پتاسیم است (antikaliuretic _دفع پتاسیم را کاهش می دهد). در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی نحوه مصرف هیدرین 50_25 می پردازیم. همچنین عوارض آن را با هم مرور خواهیم کرد.

هیدرین 50_25 چیست؟

هیدرین 50_25 یک داروی ادرار آور است که حاوی ترکیبی از عوامل natriuretic و antikaliuretic می باشد، یعنی باعث افزایش دفع سدیم می شود که منجر به دفع بیش از حد آب از بدن شده و در نتیجه فشار وارد آمده بر رگ های خونی را کاهش می دهد.

نحوه مصرف هیدرین 50_25 و عوارض آن

هیدروکلروتیازید دفع پتاسیم را افزایش می دهد که ممکن است منجر به هیپوکالمی (کمبود پتاسیم در جریان خون) شود. هیپوکالمی می تواند شدید باشد و منجر به نامنظم شدن ضربان قلب شود. با این حال، تریامترن باعث افزایش دفع سدیم می شود و با کاهش ترشح آن، دفع پتاسیم را کاهش می دهد.

به همین دلیل است که ترکیب این دو دیورتیک حس خوبی را به وجود می آورد. باعث پائین آمدن فشار خون پائین می شود و خطر عدم تعادل الکترولیت را افزایش نمی دهد، بنابراین پتانسیل کمتری برای بروز اثرات جانبی دارد.

زمانی که قرص هیدرین 50_25 را قورت می دهید ممکن است این انتظار را داشته باشید که اثر دیورتیک آن فورا و پس از یک ساعت و حداکثر سه ساعت پس از مصرف اتفاق بیفتد. اثر دیورتیک آن معمولا ۷ تا ۹ ساعت پس از مصرف قرص به طول می انجامد.

هیدرین 50_25 برای درمان فشار خون بالا مصرف می شود. این دارو می تواند به تنهایی یا در ترکیب با دیگر داروهای ضد فشار خون مورد استفاده قرار گیرد. این دارو معمولا برای درمان بیمارانی که به فشار خون مبتلا هستند و نیاز به مصرف دیورتیک های تیازید دارند مصرف می شود، اما نباید باعث هیپوکالمی (کمبود پتاسیم در جریان خون) شود.

هیدرین 50_25 همچنین برای درمان تورم ناشی از عوامل مختلفی مانند بیماری قلبی، بیماری کبد، بیماری کلیوی یا مصرف برخی از داروها مصرف می شود.

قرص های هیدرین 50_25 را چگونه باید مصرف کرد؟

دوزهای معمول اولیه در درمان فشار خون یک قرص هیدرین (حاوی ۲۵ میلیگرم هیدروکلروتیازید و ۵۰ میلیگرم تریامترن است) در روز است. در حالی که دوز اولیه در درمان تورم، یک قرص هیدرین 50_25 دو بار در روز است.

پزشک شما ممکن است دوز مصرفی را براساس شدت شرایطی که دارید تغییر دهد. پزشک تصمیم خواهد گرفت که چه مقدار از این دارو برای شما بهتر عمل می کند.

قرص را با یک لیوان پر از آب قورت دهید. در صورت نیاز و طبق توصیه پزشک یا داروساز، می توانید قرص هیدرین 50_25 را نصف کرده و بخورید.

بهتر است قرص هیدرین 50_25 را صبح و پس از خوردن صبحانه مصرف کنید زیرا از ادرار مکرر در شب خودداری خواهید کرد. اگر هیدرین 50_25 را دو بار در روز مصرف می کنید، باید اولین دوز خود را در ساعت ۸ صبح و دوز دوم را در ساعت ۵ یا ۶ بعد از ظهر بخورید.

بهتر است قرص های هیدرین را بعد از خوردن غذا مصرف کنید تا خطر عوارض جانبی دستگاه گوارش را کاهش دهید.

نحوه مصرف هیدرین 50_25 و عوارض آن

اقدامات احتیاطی در مورد هیدرین 50_25

هیدرین 50_25 نباید در بیمارانی که به هیدروکلروتیازید یا تریامترن آلرژیک دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. اگر نسبت به آنتی بیوتیک هایی با عناوین سولفونامید ها (مانند سولفادیازین، سولفات متاکسوزول )که معمولا به عنوان باکتریم شناخته می شود( سولفافورازول، سولفانیتران و غیره) حساسیت دارید، باید قبل از شروع مصرف هیدرین 50_25 به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا بیمارانی که به سولفونامید ها حساسیت دارند، ممکن است واکنش آلرژیک به هیدروکلروتیازید نیز در آنها افزایش پیدا کند. اگر متوجه بروز علائم آلرژی مانند تورم زبان، دشواری در بلعیدن، دشواری در تنفس و غیره شدید، باید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

هیدرین 50_25 نیز در بیمارانی که به آسیب کلیوی مبتلا هستند نباید مصرف شود زیرا هیدرین 50_25 به طور عمده از طریق لوله های کلیه عمل می کند. اگر شما به آنوریا (دفع ادرار کم ر از ۵۰ میلی لیتر در روز ) یا الیگوریا (دفع ادرار کمتر از ۴۰۰ میلی لیتر در روز ) مبتلا باشید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. آنوریا و الیگوریا ممکن است باعث بروز علائم آسیب شدید کلیوی شوند و این بیماران نباید از قرص هیدرین 50_25 استفاده کنند.

بیمارانی که مقدار پتاسیم خونشان زیاد است و یا از مکمل های پتاسیم یا سایر داروهایی که میزان پتاسیم را افزایش می دهند مانند اسپیرونولاکتون استفاده می کنند باید از مصرف قرص هیدرین 50_25 اجتناب کنند.

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر و قبل از مصرف هیدرین 50/25، باید به پزشک خود اطلاع دهید:

دیابت کلسترول بالا نقرس مشکلات کبدی مشکلات قلبی لوپوس اریتماتوی سیستمیک

مصرف هیدرین 50_25 ممکن است باعث بدتر شدن علائم و وضعیت اختلالات ذکر شده در این دسته از بیماران شده و باید از مصرف آن اجتناب شود.

نحوه مصرف هیدرین 50_25 و عوارض آن

مصرف هیدرین 50_25 در دوران بارداری

این دارو در گروه C بارداری قرار می گیرد (طبقه بندی شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا) و نباید در دوران بارداری استفاده شود مگر در صورت نیاز. پزشک، خطرات و مزایای استفاده از این دارو را طی دوران بارداری، مورد بررسی قرا می دهد.

تریامترن به شیر مادر منتقل می شود، بنابراین در زمان استفاده از هیدرین 50/25، تغذیه با شیر مادر باید متوقف شود.

تداخلات دارویی با هیدرین 50_25

هیدرین 50_25 ممکن است با داروهای زیر در تعامل باشد:

مکمل های پتاسیم یا داروهای دیگری که ممکن است میزان پتاسیم خون را افزایش دهند مانند اسپورونولاکتون مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند رامیپریل (ramipril)، انالاپریل (enalapril)، لیزینوپریل (lisinopril)، پریندوپریل (perindopril) که در درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند. مهار کننده های مونوآمین اکسیداز، مانند: ایزوکاربوکسازید (izocarboxazid)، ترانیلسیپرومین (tranylcipromine)، فنلزین (phenelzine)، سلگیلین (selegiline)، لینزولید (linezolid) و غیره گروهی از داروها با نام فنوتیازین ها مانند تری فلواروپرازین (trifluoroperazine)، فلو فنازین (fluphenazine)، کلروپرومازین (chlorpromazine)، مسوریدازین (mesoridazine) و غیره. این داروها برای درمان اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ibuprofen)، فلوربیپروفن (flurbiprofen)، اندومتاسین (indomethacin) داروهای ضد افسردگی مانند مورفین، ترامادول، کدئین آرامبخش های عضلانی مانند تیزانیدین (tizanidine) داروهای مورد استفاده برای درمان آریتمی مانند دروندارون (dronedarone)، آمیودارون (amiodarone) و دوفتیلید (dofetilide ) داروی دولاسترون (Dolasetron) که برای پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ پس از شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. لیتیوم (Lithium) که یک داروی ضد روان پریشی است.

نحوه مصرف هیدرین 50_25 و عوارض آن

اثرات جانبی هیدرین 50_25

مصرف هیدرین 50_25 با عوارض جانبی زیر مرتبط است:

گرفتگی عضلات ناتوانی جنسی دیسکراسی خون مانندکم خونی، کمبود گرانولوسیت ها در خون (agranulocytosis) و کمبود پلاکت های خون (thrombocytopenia). نارسایی حاد کلیه عدم تعادل الکترولیتی (هیپوکالمی و یا هایپرکالمی، هیپرگلیسمی، هیپراکلسمی و هیپوناترمی). پانکراتیت عوارض جانبی دستگاه گوارش (تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، درد شکمی و غیره). فشار خون ضربان نامنظم قلب حساسیت به نور خستگی سرگیجه سندرم استیونز- جانسون

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.