در مورد داروی Serenace چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید عوارض این دارو چیست و در چه زمینه ای کاربرد دارد؟ Serenace حاوی یک ماده فعال بنام هالوپریدول (haloperidol) است و به گروه دارویی نورولپتیک متعلق می باشد. این گروه از دارو ها باعث بهبودی آن دسته از علائم بیماری می شوند که با اختلال احساس و طرز رفتار مشخص می شوند. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی داروی Serenace می پردازیم.

کاربرد داروی Serenace چیست و چه عوارضی دارد؟

کاربرد Serenace

Serenace برای درمان بیماری های زیر مورد مصرف قرار می گیرد:

اسکیزوفرنی سندرم نشانگان ژیل دولا توره (Gilles de la Tourette) افسردگی مانیک بیماری روحی و روانی که به دلیل آسیب مغزی روی می دهد بی ثباتی و اضطراب در بیماران سالمند

برای درمان کوتاه مدت اعتیاد به الکل و برای کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از درمان بیماری های بدخیم نیز می توان از Serenace استفاده کرد.

Serenace برای درمان سکسکه مزمن نیز مصرف می شود زیرا به عنوان یک آنتاگونیست دوپامین عمل می کند. اگرچه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان سکسکه، فقط کلورپرومازین را مورد تایید قرار داده است، اما مطالعات نشان داده اند که داروی Serenace بهتر از کلورپرومازین عمل می کند.با این وجود، پزشکان خیلی به ندرت آن را برای درمان سکسکه تجویز می کنند و Serenace را بیشتر برای درمان اختلالات روانی وخیم تجویز می کنند.

موانع مصرف و اقدامات احتیاطی

در صورت ابتلا به شرایط زیر، مصرف Serenace با ممانعت روبرو می باشد:

بیمارانی که نسبت به یک نوع ماده فعال مانند هالوپریدول (haloperidol) یا داروهای مشابه با این دارو حساسیت دارند مانند دروپریدول (droperidol) بیماران مبتلا به پارکینسون بیماران مبتلا به آسیب های مغزی بیماران مبتلا به ضربان قلب غیر طبیعی یا دیگر انواع بی نظمی در ضربان قلب بیمارانی که سابقه ابتلا به سکته قلبی داشته اند بیمارانی که برای بیماری های قلبی از دارو مصرف می کنند بیمارانی که به افسردگی سمی شدید سیستم عصبی مرکزی مبتلا هستند

آمار مرگ و میر در بیماران سالمندی که به بیماری های روانی مرتبط با زوال عقل مبتلا هستند، افزایش یافته است و داروی Serenace در این دسته از بیماران نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد داروی Serenace چیست و چه عوارضی دارد؟

در بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند، گزارشاتی مبنی بر بروز آریتمی های شدید به دست آمده است که ممکن است بسیار کشنده باشند. بیمارانی که دوزهای بالایی ازSerenace را مصرف می کنند و یا بیمارانی که به عدم تعادل الکترولیتی مبتلا هستند مانند سطح کم پتاسیم یا منیزیم در خون، در معرض خطر افزایش آریتمی قرار دارند. به همین علت، داروی Serenace در بیمارانی که از هر نوع بیماری قلبی رنج می برند و یا از داروهایی استفاده می کنند که ممکن است باعث بروز تورسادس دی پوینت (نوعی اختلال ریتم قلبی) شوند مانند اریترومایسین، نباید مصرف شود.

داروهای ضد روان پریشی، از جمله Serenace، ممکن است باعث بروز یک سندرم خیلی خطرناک و گاهی کشنده با عنوان سندرم بدخیم نوروپاتیک (NMS) شوند که دارای علائم زیر می باشد:

سفت شدن عضلات فشار خون نامنظم تپش قلب تند و سریع تب شدید رابدومیولیز (وضعیتی که باعث تجزیه عضله شده و در نهایت منجر به نارسایی کلیه می شود) نارسایی حاد کلیه

اگر متوجه علائم سندرم بدخیم نوروپاتیک (NMS) شدید، مخصوصا دردهای عضلانی که ممکن است نشانه ای از رابدومیولیز باشد، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو در بیمارانی که دارای شرایط زیر هستند نباید مصرف شود:

افرادی که به اختلالات تیروئید مبتلا هستند زیرا خطر بروز آریتمی را در این بیماران بیشتر می کند. بیمارانی که به آسیب های کبدی یا کلیوی مبتلا هستند. در این دسته از بیماران، دفع Serenace به کندی صورت می گیرد و همین امر منجر به افزایش سطح Serenace در خون می شود و در نتیجه خطر بروز عوارض جانبی را تشدید می کند. بیمارانی که به صرع مبتلا هستند. در این دسته از بیماران، مصرف Serenace باعث تشنج می شود و باید از مصرف آن خودداری کنند. وجود یک تومور غده فوق کلیوی (pheochromocytoma). خطر بروز عوارض جانبی قلبی عروقی در این گروه از بیماران به طور قابل ملاحظه ای بالاتر است.

Serenace را بدون تجویز پزشک نمی توانید تهیه کنید و باید قبل از شروع مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

کاربرد داروی Serenace چیست و چه عوارضی دارد؟

تعاملات دارویی با Serenace

تعداد زیادی از داروها ممکن است با این دارو، چه در سطح فارماکودینامیک یا فارماکوکینتیک، در تعامل باشند. استفاده همزمان بسیاری از داروها با داروی Serenace ممکن است بروز خطر آریتمی جدی و حتی کشنده و یا سایر اثرات جانبی بسیار جدی را افزایش دهند و باید درباره تمام داروهایی که مصرف می کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

داروهایی که به صورت همزمان با Serenace نباید مور استفاده قرار بگیرند شامل موارد زیر می شوند:

داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند و با عنوان مهار کننده های بازجذب سروتونین (SSRIs) نیز شناخته می شوند مانند فلوکستین (fluoxetine) و پاروکستین (paroxetine) داروهای مسکن که برای درمان دردهای شدید مصرف می شوند. عوامل گاستروپروکینتیک مانند سیساپراید (cisapride). این دارو می تواند خطر بروز آریتمی را افزایش دهد. آنتی بیوتیک های فلوروکینولون (Fluoroquinolone) مانند سیپروفلوکساسین (ciprofloxacin)، نورفلوکساسین (norfloxacin)، آفلوکساسین (ofloxacin)، اسپارفلوکساسین (sparfloxacin) و مکسیفلوکساسین (moxifloxacin) داروهای ضد آرتریت مانند پروکاینامید (procainamide)، سوتالول (sotalol)، آمیودارون (amiodarone)، کوئینیدین (quinidine) داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول (ketoconazole) آنتی بیوتیک های ماکرولید مانند اریترومایسین (erythromycin) داروهایی که برای درمان صرع استفاده می شوند مانند کاربامازپین (carbamazepine) و فنوباربیتون (phenobarbitone) داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند مانند متایلدپا (methyldopa)

کاربرد داروی Serenace چیست و چه عوارضی دارد؟

مقدار دوز مصرفی Serenace

مقدار دوز معمول در بیماران بزرگسال، 1 تا 15 میلیگرم به صورت روزانه است که بستگی به شدت بیماری دارد.

در افراد سالمند، مصرف بیشتر از 3 میلیگرم در روز توصیه نمی شود.

مقداردوز مصرفی در کودکان 05/0 میلیگرم در هر کیلوگرم از وزن بدن است.

پزشک، بهترین مقدار دوز مصرفی را برای شما تعیین می کند و هرگز نباید میزان دوز توصیه شده را بدون مشورت با پزشک تغییر دهید.

قرص Serenace را می توانید بدون خوردن غذا هم مصرف کنید. یک قرص کامل را با یک لیوان آب قورت دهید.

مصرف Serenace در دوران بارداری و شیر دهی

هیچ مطالعه بالینی درباره استفاده از این دارو در طی دوران بارداری وجود ندارد،اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برخی از موارد ناهنجاری های اندام را در بیمارانی که در طول دوران بارداری از داروی هالوپریدول به همراه دیگر داروها استفاده کرده اند، گزارش کرده است و باید در دوران بارداری از داروی Serenace با احتیاط استفاده شود. بنابراین از این دارو در دوران بارداری استفاده نکنید مگر این که پزشک مصرف آن را برا شما لازم و ضروری تشخیص دهد.

در زمان مصرف این دارو از شیر دادن به نوزاد خود اجتناب کنید چون ممکن است باعث بروز عوارض جانبی در نوزاد شود.

کاربرد داروی Serenace چیست و چه عوارضی دارد؟

اثرات جانبی Serenace

Serenace می تواند باعث بروز عوارض جانبی زیر شود:

سندرم اکستراپیرامیدال که باعث لرزش دست ها،حرکات آهسته، بی قراری در پاها وکاهش در انجام حرکات تقلیدی می شود

بی خوابی خواب آلودگی سردرد اختلالات روانی و افسردگی دیسکینزی (اختلال در انجام حرکات ارادی) سرگیجه فشار خون خیلی پائین یبوست اختلال نعوظ تهوع و استفراغ حمله های ناگهانی صرع آسیب کبدی دوره های قاعدگی همراه با درد تاکیکاردی (ضربان غیر طبیعی قلب) آریتمی ها نوتروپنی (وجود غیر طبیعی نوتروفیل ها در خون) هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) بزرگی پستان در مردان پریاپیسم (درد در آلت تناسلی در هنگام نعوظ) تاری دید نارسایی حاد کبد