در مورد حساسیت به پنی سیلین چه می دانید؟ به احتمال زیاد، فردی را در اطراف خود می شناسید که به پنی سیلین حساسیت دارد. اما فقط به این دلیل که در گذشته به شما گفته شده که به پنی سیلین حساسیت دارید، این به آن معنا نیست که اکنون هم نسبت به آن حساسیت دارید. افرادی با سابقه حساسیت به پنی سیلین در 90 درصد مواقع با انجام آزمایشات مجدد متوجه می شوند که حساسیت آن ها به پنی سیلین از بین رفته است. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی حساسیت به پنی سیلین صحبت می کنیم.

پنی سیلین چیست؟

پنی سیلین بخشی از یک گروه بزرگ تر از داروها به نام آنتی بیوتیک های بتا است که شامل پنی سیلین ها و سفالوسپورین های رایج است.

حساسیت به پنی سیلین چیست؟ + راهنمایی کامل

پنی سیلین های رایج، شامل آمپیسیلین، آموکسیسیلین و آگمنتنین هستند. در بین کاربرد های دیگر، پنی سیلین ها اغلب برای درمان عفونت های گوش، گلو، سینوس و جلوگیری از عفونت دندان به کار می روند. سفالوسپورین ها نیز به دلایل مشابهی استفاده می شوند. برای بیماران بستری شده نیز، تزریق داخل وریدی سفالوسپورین انجام می گیرد.

حساسیت به پنی سیلین حقیقی چیست؟

حساسیت های حقیقی می توانند از هر دارویی ناشی شوند. نشانه ها می توانند خفیف (مانند خارش) یا شدید (مانند آنافیلاکسی، که می تواند شامل فشار خون کم و تنگی نفس باشد)، باشند. اگر واکنش به پنی سیلین شامل قرمزی پوست، خارش، سوزش، و یا تورم باشد، ممکن است به دلایل دیگری نیز رخ دهد. تنگی نفس، خس خس کردن، غش کردن، و تنگی سینه همگی واکنش هایی هستند که ممکن است آنافیلاکسی را نشان دهند. این واکنش ها می توانند به طور ایمن توسط یک متخصص پزشکی آموزش دیده مورد ارزیابی قرار گیرند. حتی بیمارانی که سابقه حساسیت به پنی سیلین دارند، اغلب می توانند به طور ایمن پنی سیلین را مصرف کنند، چون حساسیت به پنی سیلین درتمام طول عمر باقی نمی ماند.

عوارض جانبی نظیر خستگی، تهوع، و استفراغ، حساسیت نیستند، بلکه به این دلیل که اثرات جانبی در بخش “حساسیت” سوابق سلامتی ثبت می شوند، اسناد آن ها به اشتباه به عنوان حساسیت به پنی سیلین نام برده می شود.

حساسیت به پنی سیلین چیست؟ + راهنمایی کامل

چرا تشخیص اینکه حساسیت به پنی سیلین حقیقی دارم یا نه، مهم است؟

برای افرادی که در سابقه پزشکی شان حساسیت به پنی سیلین ثبت شده است، پنی سیلین ها و آنتی بیوتیک های بتا لاکتام تجویز نمی شود. در عوض، آنتی بیوتیک های گسترده اثر تجویز می شود. استفاده از آنتی بیوتیک های گسترده اثر ممکن است موثر باشد، اما اغلب دارای عوارض جانبی ای از قبیل افزایش خطر ابتلا به عفونت های در حال توسعه مثل کلسترویدیوم دیفیسیل یا استافیلوکوکوس اورئوس و تولید مواد سمی هستند. تایید یا رد حساسیت به پنی سیلین از طریق آزمایش آلرژی می تواند خطر را تصدیق کرده و یا بطور بالقوه اجازه تجویز بتا لاکتام ها را به پزشک بدهد.

در موارد دیگر، ممکن است پزشک شما به علت سابقه پزشکی حساسیت به پنی سیلین داروهای کم اثرتری از از پنی سیلین و سفالوسپورین را تجویز کند.

علائم و نشانه های حساسیت به پنی سیلین چیست؟

ریختن کهیر روی پوست خارش پوست تنگی و خس خس سینه ورم کردن لب ورم زبان خیز عروقی یا آنژیوادم

حساسیت به پنی سیلین چیست؟ + راهنمایی کامل

علائم آنافیلاکتیک حساسیت به پنی سیلین

با دیدن علائم زیر سریعا بیمار را به اورژانس بیمارستان برسانید.

تنگ شدن شدید تنفس کاهش فشار خون متورم شدن زیاد لب و زبان سرگیجه احساس خفگی نبض شدید یا خفیف از دست دادن هوشیاری

آزمایش حساسیت به پنی سیلین شامل چیست؟

یک متخصص حساسیت می تواند از طریق تست پوست به تشخیص حساسیت پنی سیلین کمک کند. این آزمایش شامل تحریک پوست (معمولا پشت یا داخل ساعد) و تزریق مقدار کمی آلرژن به پوست است. متخصص حساسیت چگونگی واکنش پوست شما نسبت به پنی سیلین را در مقایسه با یک کنترل مثبت (هیستامین) و یک کنترل منفی (نمکین) بررسی می کند. هر فردی با تست پوست مثبت به پنی سیلین – معمولا خارش، قرمزی، و تورم در محل تزریق – حساسیت دارد و باید از تزریق پنی سیلین اجتناب کند.

افرادی که هیچ واکنشی به تست پوست نداشته باشند، می توانند به طور ایمن پنی سیلین را تزریق کنند. در این آزمایش، متخصص به فرد آموکسیسیلین می دهد و حداقل به مدت یک ساعت علائم و نشانه ها را زیر نظر می گیرد. این کار تحت نظارت پزشک انجام می شود.

اگر چه این آزمایش ها برای تشخیص آلرژی های پنی سیلین مفید هستند، اما هنوز هم خطر بروز انواع دیگری از آلرژی وجود دارد. شایعترین عارضه، جوش هاییست که در هنگام مصرف آنتی بیوتیک پدیدار می شوند.

حساسیت به پنی سیلین چیست؟ + راهنمایی کامل

چه زمانی باید تست پنی سیلین را انجام دهم؟

تست پنی سیلین اغلب زمانی انجام می شود که بیمار هستید و برایتان پنی سیلین تجویز شده است. با این حال، بهترین زمان برای تست حساسیت به پنی سیلین زمانی است که سالم هستید.

می توانید در مورد حساسیت به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از سلامت عادی با پزشک مراقبت های اولیه یا پزشک متخصص صحبت کنید. شفافیت حساسیت دارویی نیز یک ایده خوب قبل از اقدام برای تجویز دارو است؛ حساسیت به پنی سیلین می تواند خطر ابتلا به عفونت را تحت تاثیر قرار دهد. در نهایت، زنان در سن باروری که به پنی سیلین احتیاج پیدا می کنند، حتما باید آزمایش پنی سیلین انجام دهند. زیرا پنی سیلین معمولا برای عفونت های دوران بارداری و در طول زایمان مورد استفاده قرار می گیرد.