تنفس مصنوعی پوسته‌های تلگرام در ایران/ فرصت ناب رشد پیام رسان‌های داخلی به هدر رفت


پژوهشگر فضای مجازی گفت: هاتگرام و تلگرام طلایی از روزی که تلگرام در کشور فیلتر شد نقش تنفس مصنوعی برای بقای شبکه رسانه ای را بازی می‌کردند و نقش زیادی در مقابله با جنگ شناختی دشمن نداشتند. به گزارش فاوانیوز به نقل از فارس، سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مسدود شدن...

تنفس مصنوعی پوسته‌های تلگرام در ایران/ فرصت ناب رشد پیام رسان‌های داخلی به هدر رفت
پژوهشگر فضای مجازی گفت: هاتگرام و تلگرام طلایی از روزی که تلگرام در کشور فیلتر شد نقش تنفس مصنوعی برای بقای شبکه رسانه ای را بازی می‌کردند و نقش زیادی در مقابله با جنگ شناختی دشمن نداشتند.

به گزارش فاوانیوز به نقل از فارس، سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مسدود شدن هاتگرام و تلگرام طلایی پس از ماه‌ها خلف وعده اتفاق افتاد، گفت: پس از فیلتر شدن تلگرام قرار بود ۲ پوسته برای مدت یک ماه برای انتقال کسب و کار و فایل‌های مخاطبان در کشور فعال شود که متاسفانه این ۲ پوسته پس از خرداد ۹۷ و دو بار تمدید فرصت برای قطع ارتباط‌شان از تلگرام تا پایان خرداد ۹۸ نیز نتوانستند به این هدف برسند.
وی ادامه داد: طبق سند حمایت از پیام رسان های داخلی باید دولت و برخی دیگر از دستگاه‌ها به کمک و همراهی پیام رسان‌های داخلی می آمدند که متاسفانه این حمایت‌ها در اندازه ای که در این طرح مصوب شورای عالی فضای مجازی مطرح شده بود، انجام نشد.
آل داود با اشاره به اینکه برخی به اشتباه عنوان می کنند که فیلترشدن تلگرام عامل گسترش فیلترشکن ها در میان جوانان، نوجوانان و مردم بود، تصریح کرد: پیش از مسدود سازی تلگرام نزدیک به ۱۸۰۰۰ کانال مرتبط با گروه های آتئیست، ضد انقلاب، منافقین، گروه های با محتوای غیراخلاقی وجود داشت و مخاطبان به همان محتوایی که با فیلترشکن دسترسی پیدا می‌کردند، به راحتی متصل می شدند و در CDN های داخلی تلگرام برایشان قابل مشاهده بود.
این مدرس سواد رسانه ای با تاکید بر اینکه هاتگرام و تلگرام طلایی فرصت بسیار ناب رشد پیام رسان های داخلی ضایع کردند، تصریح کرد: پس از خلف وعده مستقل شدن این ۲ پوسته بعد از خرداد ۹۷ متاسفانه رشد کوچ مردم به پیام رسان های داخلی به طرز مشهودی کم شد و مخاطبان کم کم به تلگرام با این دو پوسته بازگشتند.
وی با اشاره به اینکه تلگرام علاوه بر تسهیل جنگ شناختی هیبریدی دشمن در کشور، مسبب و بستر چند حمله تروریستی نیز بوده است، اظهار داشت: تلگرام علاوه بر این خسارات، بیش از ۵۰ پتابایت BIGDATA از کشور خارج کرده است که این اطلاعات شامل اطلاعات بیومتریک، اطلاعات رفتاری و شناختی بیش از ۴۵ میلیون عضو ایرانی آن بوده است.
این پژوهشگر فضای مجازی فقر سواد رسانه و سواد فضای مجازی را از دلایل فراگیر شدن پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی غربی عنوان کرد و افزود: مردم ما باید در مباحثی چون حریم خصوصی و اطلاعاتشان که بر روی گوشی های هوشمندشان است حساس باشند چراکه مجموع این اطلاعات وقتی توسط دشمن سرقت می شود، پس از داده کاوی و تحلیل می تواند زمینه ساز جنگ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر ضد کشور باشد.
آل داود حضور تلگرام ۴۵ میلیونی و اینستاگرام نزدیک به ۴۰ میلیونی را از مصادیق محاصره تبلیغی دشمن در کشور عنوان کرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم خواستار شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی و رسانه شده اند و امروز شاهدیم که در تلگرام جریان نفوذ، عناصر ضد انقلاب و منافقان به راحتی جولان می دهند، در اینستاگرام و توییتر صفحات مرتبط با نهاد های انقلابی و اشخاص انقلابی مسدود می شود و این فضا توسط گردانندگان این سرویس ها و خدمات به نفع عناصر ضد انقلاب بکارگیری شده است.
وی ادامه داد: البته با روش هایی می شود در این شبکه های حضور هوشمند داشت و با دشمن جنگید اما بهترین راهبرد برای ما دقیقا همان راهبرد حکمرانی سایبری است که پیش از ما کشور‌های آمریکا، کره جنوبی، انگلیس، استرالیا، اتحادیه اروپا، چین، روسیه برای ایجاد زیر ساخت بومی خودشان انتخاب کرده اند و آن راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.
آل داود با تاکید بر اینکه تدوین سند حکمرانی فضای مجازی انقلاب اسلامی باید هماهنگ با بیانیه گام دوم انقلاب به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی و ظهور باشد، تصریح کرد: در سند حکمرانی فضای مجازی ما باید صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات‌مان را در سطح تراز جهانی ارتقا دهیم تا بتوانیم سرویس ها و خدماتی را به صورت بین المللی و برای مردم دنیا ارائه کنیم که این همان شعار ما می توانیم است که در بیانیه نیز رهبر حکیم انقلاب اسلامی به آن اشاره کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق