برنامه‌های عروسکی در خطر انقراض است/ درصدد ارائه محصولات پویانمایی در بازار جهانی


برنامه‌های عروسکی در خطر انقراض است/ درصدد ارائه محصولات پویانمایی در بازار جهانی

گروه هنر ــ علی دارابی معاون استان‌های سازمان صداوسیما ضمن تشریح جزییات برگزاری دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیون، نسبت به نابودی برنامه‌های عروسکی تلویزیونی هشدار داد.

برنامه‌های عروسکی در خطر انقراض است/ درصدد ارائه محصولات پویانمایی در بازار جهانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما و دبیر دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیون امروز 10 تیرماه، در ساختمان اداری سیما برگزار شد. در ابتدای این جلسه با حضور علی دارابی، سید عباس فاطمی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، محمدرضا شریفی، رئیس کمیته داوران و سید ارشاد شجاعی، جانشین رئیس کمیته داوران از پوستر جشنواره رونمایی به عمل آمد.

پس از مراسم رونمایی دارابی دبیر این جشنواره اظهار کرد: جشنواره پویانمایی کمک می‌کند تا استانی که میزبان این رویداد هنری است رشد اقتصادی و فرهنگی مطلوبی داشته باشد، برای مثال استاندار کرمانشاه که دومین دوره به میزبانی آن‌ها برگزار خواهد شد به ما گفت صرف برگزاری یک رویداد هنری در این شهر باعث شد تا یک همایش بین‌المللی مهم در این استان برگزار شود. همچنین این جشنواره نشاط اجتماعی را برای اهالی این استان به ارمغان می‌آورد. این اتفاق در اولین دوره جشنواره که به میزبانی همدان برگزار شد به خوبی قابل رویت بود.

وی ادامه داد: رونق صنعت توریسم، بالا رفتن ظرفیت سرمایه‌گذاری، تشویق سرمایه‌گذاران، احیای هنر پویانمایی، تولید و خرید آثار داخلی توسط خریداران خارجی و کشف استعدادها و ظرفیت‌های هنر پویانمایی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

دارابی درباره تعداد آثار نیز چنین توضیح داد: بیش از 1530 اثر در بخش‌های مختلف شرکت داشته‌اند که از این میان 942 اثر از بخش غیردولتی و خصوصی تولید و به جشنواره رسیده‌اند. 229 اثر از تولیدات شبکه‌های استانی و 113 اثر متعلق به مرکز صبا، بسیج سازمان و شبکه‌های سیما است و همچنین 162 اثر از نهادها و انجمن‌های تخصصی به جشنواره ارسال شده است. شورای عالی جشنواره با حضور 19 نفر از صاحب نظران، استادان و دست اندرکاران حوزه رسانه، فرهنگ و پویانمایی و عروسکی تشکیل و در جلسات سیاست‌های کلی تصویب شده و در حال اجراست.

وی ادامه داد: مرضیه برومند، سعیده ذاکری، مریم کشکولی نیا، ابراهیم فروزش، امیر محمد دهستانی، ناصر گل محمدی، محمدرضا حسینی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، سید علیرضا گلپایگانی، علی بخشی‌زاده، محمد رحیم لیوانی، محمد رضا میرکیانی، شهرام حاجی میرصادقی، رضا تقدسی، فاضل نظری، محمد رضا شریفی، غلامرضا افشاریه و ... صاحب نظرانی هستند که در این جشنواره به ما یاری می‌رسانند.

دارابی ادامه داد: مدیریت جشنواره علاوه بر فراخوان عمومی از تمامی نهادها، مؤسسات، تشکل‌ها، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌های مرتبط که به طور مستقیم و غیرمستقیم در امر پویا نمایی فعال‌اند برای حضور در جشنواره دعوت کرده است.جشنواره ملی پویا نمایی و برنامه‌های عروسکی از 18 تا 20 تیرماه در کرمانشاه با شعار ایرانی پویا کرمانشاه زیبا برگزار می‌شود.

دارابی بخش‌های مختلف جشنواره را چنین نام برد: فیلم مجموعه از سریال پویا نمایی، فیلم کوتاه نیمه بلند و بلند، موشن‌گرافی و جلوه‌های بصری و عروسکی بخش‌های هستند که در این رویداد هنری مد نظر خواهد بود. همچنین 6 بخش موضوعی نیز در جشنواره خواهیم داشت. شعار سال، مقاومت و دفاع مقدس، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، تهاجم سیاسی و فرهنگی و دستاوردهای اجتماعی یا مقابله با آسیب‌های اجتماعی موضوعاتی هستند که جشنواره موظف است آثارش را در این حیطه تولید کند.

دارابی تأکید کرد: بخش‌های فردی جشنواره شامل قسمت‌های آموزشی، تبلیغاتی، عنوان بندی، هویت بصری، دانشجوی، دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فرهنگی، شعار سال و مقابله با آسیب‌های اجتماعی بخش ویژه طرح و فیلم نامه است همچنین با اضافه شدن بخش عروسکی رونق جدیدی پس از سال‌ها در این عرصه ایجاد شده برای همین امید است نهضت جدیدی را در برنامه‌های عروسکی شاهد باشیم.

معاون امور استان‌های سیما درباره پنل‌های علمی و کارگا‌های آموزشی جشنواره هم گفت: در طول برگزاری این رویداد با حضور اساتید و صاحب‌نظران برجسته برای شرکت‌کنندگان در موضوعات مختلف پنل‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد در ضمن گروه‌های برنامه‌ساز کودک، نوجوان و شخصیت‌های محبوب این قشر به مدت یک هفته در شهرهای مختلف استان کرمانشاه به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

وی تأکید کرد: در آیین افتتاحیه این جشنواره از 10 هنرمند استانی، خانواده شهدا و پیشگامان انقلاب تجلیل خواهد شد همچنین در مراسم افتتاحیه 14 نفر از پیشکسوتان و هنرمندان این استان تقدیر می‌شوند. در آیین اختتامیه این جشنواره رئیس صداوسیما نیز حضور خواهد داشت.

دارابی با تأکید بر اینکه امیدوار است این جشنواره به رونق تولید نیز در حوزه پویانمایی کمک کند گفت: در این رویداد آثاری به نمایش در خواهد آمد که برای اولین بار در معرض دید قرار می‌گیرد برای همین موقعیت مناسبی فراهم خواهد شد تا آثار مربوطه مشتریان خود را پیدا کند حتی می‌توان برای این آثار بازار بین‌المللی هم در نظر گرفت البته بازار خارجی تنها به بخش و منطقه خاصی خلاصه نمی‌شود بلکه با توجه به مقبولیتی که سیما ایران دارد می‌توان کل جهان را به عنوان بازار این محصولات در نظر گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اظهار تأسف از اینکه نمایش عروسکی در حال فراموشی است گفت: در دهه شصت آثار عروسکی مقبولیتی ویژه در تمامی اقشار داشتند اما امروزه این هنر جذاب رو به فراموشی است پس امیدوارم به واسطه این جشنواره فعالان این حوزه تشویق به فعالیت شوند هر چند نقش حمایتی دولت هم در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان از اهالی رسانه خواست تا کسانی که در حوزه سینما و تلویزیون قلم می‌زنند باید به بخش‌هایی فراموش شده‌ای چون نمایش‌های عروسکی توجه ویژه‌ای داشته باشند، چون اگر تنها از صداوسیما متوقع باشیم نتیجه مطلوب نخواهد بود پس هر علاقه‌مندی که در این حوزه فعال است می‌تواند یاری رسان ما در برگزاری هر چه بهتر جشنواره باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس