به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، اندیشکده‌ای آمریکایی موسوم به "موسسه مطالعه جنگ" در گزارشی نسبت به بازگشت دوباره و ویرانگر داعش، با وجود شکست ظاهری آنها در اوایل امسال، هشدار داد. براساس این گزارش، خلافت "زنده" است و ظهور دوباره آن قریب‌الوقوع و با "تبعات مرگبار" خواهد بود.

طبق این گزارش، داعش همچنان سلول‌های خفته دارد و میلیاردها پوند سرمایه اندوخته است که همچنان آن را در صدر تهدیدها نگه می‌دارد.

در این گزارش آمده است: کاهش تدریجی اراضی و قدرت داعش که ابتکار باراک اوباما بود و دونالد ترامپ آن را ادامه داد، فرصت کافی برای برنامه‌ریزی و آمادگی برای فاز بعدی جنگ در اختیار این گروه قرار داد. نیروهای آن اکنون در سراسر عراق و سوریه پراکنده شدند و قادر به راه‌اندازی شورش هستند. بازسازی موفقیت‌آمیز خلافت در عراق و سوریه امواج جدیدی از حملات در اروپا ایجاد می‌کند و روایت خطرناک داعش از پیروزی طولانی مدت اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

این گروه تروریستی اوایل امسال از سوریه متفرق شدند اما رهبران و نیروهای آن اکنون در سراسر خاورمیانه گسترده‌ شده‌اند. براساس این گزارش، داعش یک شبکه مالی جهانی دارد که بازگشت آن را تامین می‌کند و همچنان تسلیحات نیرومندی دارد.

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش که گمان می‌رفت در حمله پهپادی آمریکا کشته شده باشد، ظاهرا این گروه را با موج جدیدی از خشونت بازطراحی کرده است. این گزارش تاکید دارد داعش در حال حاضر کنترل اراضی روستایی زیادی را در عراق در اختیار دارد و رهبران محلی را با نمایندگان خود جایگزین کرده است و از این راه مالیات جمع‌آوری می‌کند تا هزینه جنگ تامین شود.

این گزارش افزود: داعش به صورت یکپارچه رهبران و غیرنظامیان روستایی را که با عوامل ضد داعش همکاری داشتند، حذف کرده است. در اراضی تحت کنترل مالیات برای سکنه محلی وضع شده است و غیرنظامیانی آواره شده‌اند. دونالد ترامپ به اشتباه شکست داعش را اعلام کرد. آمریکا باید گام‌های فوری برای سرکوب این جنبش مرگ‌آور در عراق و سوریه بردارد.