جوجه آوری اردک سرسفید در تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد


جوجه آوری اردک سرسفید در تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد

مهاباد - ایرنا - معاون اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ده ها قطعه اردک سرسفید از گونه های در حال انقراض در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان جوجه آوری کردند.

رزاق حسن پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان این اداره در بازدیدهای خود از این تالاب بین المللی چندین قطعه اردک سرسفید را به همراه جوجه‌های تازه متولد شده مشاهده کردند که حضور این تعداد پرنده از این گونه نادر و جوجه آوری آنها در این تالاب در چند سال اخیر بی سابقه بوده و این امر نشانگر شرایط بسیار مناسب زیستی در این تالاب و ایجاد مکانی امن برای این پرندگان است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اردک سرسفید یکی از گونه‌های حساس به سرماست، در فصل زمستان به مناطق جنوبی و گرم کشور مهاجرت می‌کند و با شروع فصل بهار به منظور لانه سازی و تخم گذاری دوباره وارد تالاب‌های استان می‌شود.

حسن پور با اشاره به اینکه در آخرین سرشماری پرندگان در این تالاب ۸۰ قطعه اردک سرسفید شمارش شد، افزود: این پرندگان مهاجر پس از جوجه آوری و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی تر ادامه می‌دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به جوجه آوری گونه‌های نادر و شمار زیاد پرندگان مهاجر و بومی، نظارت و گشت‌های کنترلی محیط بانان این اداره در این تالاب شدت بیشتری دارد و ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

معاون اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از اهالی روستاهای اطراف این تالاب خواست در این مدت همکاری بیشتری با محیط بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند و در صورت مشاهده افراد متخلف در حاشیه تالاب مراتب را به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

آتش سوزی در نیزارها و علف زارهای این تالاب بین المللی در این فصل می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیر به گونه‌های مختلف بویژه اردک‌های سرسفید و جوجه‌های تازه متولد شده آنها وارد کند

حسن پور گفت: هر گونه آتش سوزی در نیزارها و علف زارهای این تالاب بین المللی در این فصل می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیر به گونه‌های مختلف به ویژه گونه نادر و در حال انقراض اردک‌های سرسفید و جوجه‌های تازه متولد شده آنها وارد کند.

وی بیان کرد: اکنون در تالاب‌های این شهرستان بیش از ۳۵ گونه مختلف انواع پرندگان شناسایی شده است که شامل فلامینگو، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه، انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی، سرسفید و بلوطی است.

اردک سرسفید با نام «white- headed Duck» از راسته غازسانان و تیره اردکیان بوده و نام علمی آن «Oxyura Leucocephala» است؛ این پرنده از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست، جمعیت اردک سرسفید در کشور بین چهار تا پنج هزار قطعه برآورد شده است.

این پرنده برای تولید مثل به تالاب‌های شمال غرب کشور از جمله آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مهاجرت کرده و در آنجا تخم گذاری می‌کند؛ اردک سرسفید علاوه بر این ۲ استان در استان‌های گیلان، مازندران، کردستان، خوزستان، فارس و اصفهان نیز مشاهده شده است.

تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.
این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.
بر اساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

در منطقه کانی برازان تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده شناسایی شده است که این گیاهان ۲۱ جامعه گیاهی را تشکیل می‌دهد و بیشتر گونه‌های شناسایی شده از خانواده اسفناج Chenopodiaceae و گندمیان Graminae بوده و گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

در مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب‌های دائمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.

۳۰۲۰/‏۶۱۸۵/‏۷۱۲۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز