صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس


صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس

لباس یکی از لباس های محبوب در بین بانوان است، به همین دلیل دوخت لباس عروس یکی از کارهای پردرآمد نوشته صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس اولین بار در روچی. پدیدار شد.

امتیاز خود را ثبت کنید

لباس یکی از لباس های محبوب در بین بانوان است، به همین دلیل دوخت لباس عروس یکی از کارهای پردرآمد و البته پر زحمت به شمار می آید. اما مسئله ی اصلی که وجود دارد برای این که شما بتوانید لباس عروس بدوزید قبل از هر چیز باید الگوی آن را رسم کنید.

به همین دلیل ما برای آشنایی شما با الگوی لباس عروس در این آموزش روچی تصمیم گرفته ایم که یکی از الگوهای لباس عروس را مورد بررسی قرار دهیم.

رسم الگوی لباس عروس

توجه داشته باشید که لباس عروس تنوع گسترده و بسیاری دارد و افرادی که می خواهند دوخت لباس عروس را یاد بگیرند باید توجه داشته باشند که در این حرفه تنها منحصر بودن به چند مدل کفایت نمی کند و برای این که عملکرد موفقی داشته باشید باید با مدل های مختلف لباس عروس و دوخت آن ها آشنایی داشته باشید.

و اما همان طور که قبلا هم گفتیم قبل از هر چیز، شما نیاز خواهد بود که با رسم الگوی لباس عروس آشنایی داشته باشید تا بتوانید لباس عروس بدوزید. مدل لباس عروسی که در ادامه می خواهیم الگوی آن را مورد بررسی قرار دهیم به شکل زیر است.

برای این که این آموزش را به درستی متوجه شوید، هر قسمت از این آموزش را در قالب یک قسمت جداگانه بیان کرده ایم که در ادامه هر کدام از این قسمت ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

رسم الگوی اولیه ی جلوی بالاتنه:

در ابتدا می توانید از الگوی اولیه ی متد متریک، گرلاوین و یا مولر استفاده کنید. در گام بعدی پنس شانه را ۱٫۵ برابر می کنیم و روی الگو را می بندیم. حال مانند مدل بازی دکلته لباس را مشخص کنید و سپس یک پنس لقی ۰٫۷ سانتی متری جلوی لباس ببندید. از کنار سرشانه یقه را ۰٫۵ سانتی متر گشاد کنید تا به نقطه ی A برسید. سپس از نقطه ی A به اندازه ی ۴ تا ۵ سانتی متر به سمت داخل می رویم تا به نقطه ی B برسیم. به اندازه ی ۴ تا ۵ سانتی متر از زیر حلقه آستین یعنی نقطه ی C پایین بیایید و مانند شکل برش هالتر جلو را رسم کنید تا به نقطه ی D برسید. در این مرحله نوبت به این می رسد که بلندی خط آرکادمان را مشخص کنید. در گودترین قسمت هالتر به میزان یک سانتی متر جلوی بالاتنه ی پنس لقی را ببندید و سپس آن را روی الگو رسم کنید.

صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس

الگوی اولیه ی پشت بالاتنه:

پس از این که الگوی اولیه ی جلوی بالاتنه را رسم کردید نوبت به رسم الگوی اولیه ی جلوی بالاتنه می رسد که برای این کار مراحل زیر را انجام می دهیم:

از خط مرکزی وسط پشت و از کنار گردن خط CB یقه را به اندازه ی ۰٫۵ سانتی متر گشاد می کنیم. حال از یقه ی گشاد شده دو بار به اندازه ی دو سانتی متر بالا می رویم و نقاط به دست آمده را مانند شکل به هم متصل می کنیم. در این گام نیز باید خط آرکادمان پشت و برش دکلته را مشخص کنید. پنس لقی پشت لباس را به اندازه ی ۰٫۷ سانتی متر رسم می کنیم و الگو را به دو قسمت ۱ و ۲ تقسیم می کنیم. شکل هالتری جلو و پشت یقه را روی کاغذ پوستی جداگانه ای رولت می کنیم و آن ها را از خط سرشانه به هم می چسبانیم. حال مانند شکل در وسط پشت برش هالتری یک اوزمان ۰٫۵ سانتی متری ایجاد می کنیم و آن را رسم می کنیم.

صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس

نحوه ی آماده سازی برش جلو

پس از رسم الگوی اولیه ی بالاتنه پشت و جلو نوبت به آن است که برش جلو را آماده کنیم که در ادامه مراحل آماده برش جلو را مورد بررسی قرار می دهیم:

با استفاده از تکنیک گریت پارچه را حریر را به صورت چروک عربی آماده می کنیم. برای این که بالاتنه را آماده کنیم می توانیم به دو روش عمل کنیم: در ابتدا الگوی جلوی بالاتنه را روی کاغذ پوستی رولت می کنیم، سپس پنس کنفورماسیون را می بندیم و آن را به پنس زیر سینه منتقل می کنیم. حال الگو را روی پارچه ی چروک شده ی آماده قرار می دهیم و سپس در موقع جمع کردن چروک ها، پنس زیر سینه را به صورت قالب سینه در می آوریم تا بتوان از داخل آن برای کاپ سینه استفاده کنیم. با استفاده از روش الگو سازی حجمی و یا مولاژ، پارچه را روی تن مانکن قرار می دهیم و برش می زنیم، توجه داشته باشید که به این دلیل این کار را انجام می دهیم که این روش برش بهتر است و همچنین باید دقت کنید که برش از نقطه ی A تا نقطه ی B باشد.

صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس

نحوه ی قرار دادن الگو روی پارچه چروک شده نیز به صورت زیر است:

صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس آماده سازی برش آکاردمان تا خط کمر:

برای آماده سازی برش آکاردمان تا خط کمر طبق مراحل زیر پیش می رویم:

الگو را از خطر کمر و خط آکاردمان قیچی می زنیم و جدا می کنیم. مانند شکل پنس قسمت جلو و پنس قسمت پشت را روی الگو می بندیم. حال خط CB را روی تای باز پارچه و خط CF را روی تای بسته پارچه قرار می دهیم. صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس آماده سازی دامن

یکی دیگر از مراحلی که باید انجام دهیم آماده سازی دامن است که برای این کار طبق گام های زیر عمل می کنیم:

برای آماده سازی دامن، پنس بزرگ جلو را می بندیم و تا پای الگو خطی مستقیم رسم می کنیم و حال این خط را به میزان ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر گشاد می کنیم و یا این که می توانیم به این خط اوزمان طبیعی بدهیم. برای الگوی پشت دامن نیز به همین روش اوزمان می دهیم و سپس برای دنباله ی لباس به قد اصلی پشت در خط CB، ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر را اضافه می کنیم. صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس آماده سازی الگوی آستری

برای آماده سازی الگوی آستری طبق مراحل زیر پیش می رویم:

در قسمت جلو الگوی آستری، برش از کارور دارد که به قسمت ۱ و ۲ تقسیم می شود. الگوی آستری پشت نیز برش دارد و به دو قسمت تقسیم می شود. در گام بعدی قسمت های جدا شده آستر را به هم می دوزیم و در قسمت پشت از فنر و در قسمت جلو از کاپ سینه استفاده می کنیم. صفر تا صد آموزش الگوی لباس عروس طریقه ی دوخت آستری برای دوخت آستری ابتدا قطعات شماره ی ۱ و ۲ جلو و قطعات شماره ی ۱ و ۲ پشت را به هم دوخت می زنیم و حال در قسمت پشت از فنر و در قسمت جل و از کاپ سینه استفاده می کنیم. تکه های آماده شده را به خط آکاردمان وصل می کنیم. در گام بعدی باید این دو تکه را به آستری دامن وصل می کنیم. نکته ای که در این جا باید به آن توجه داشته باشید این است که در این مدل آستری هم دنباله خواهد داشت. نحوه ی دوخت رویه ی لباس

در نهایت به آخرین مرحله یعنی نحوه ی دوخت رویه ی لباس می رسیم که برای این کار طبق گام های زیر پیش می رویم:

مانند شکل، قسمت جلوی سینه مانند شکل روی هم می آوریم و آماده می کنیم. در گام بعدی باید برش آکاردمان به بالاتنه وصل کنیم، سپس باید دامن را وصل می کنیم. از قسمت یقه، آستری به بالاتنه وصل می کنیم و جا می اندازیم و سپس به سمت داخل برمی گردانیم. سپس باید هالتر یقه را آماده کنیم و آن را از قسمت یقه و حلقه دوخت بزنیم. نکته ای که در این جا باید به آن توجه داشته باشید این است که باید قسمت برش را آزاد بگذارید. حال باید از قسمت برش به بالاتنه و آستری به صورت یک لا دوخت بزنیم و سپس باید طرف دیگر آن را پس دوزی کنید. در قسمت زیر دامن از یک ژپون ساده استفاده می کنیم. توجه داشته باشید که قد دامن ۵ تا ۷ سانتی متر بلندتر از آستری دامن است. برای تزیین لباس نیز در قسمت آکاردمان از سنگدوزی استفاده کنید. و در نهایت از پارچه چروکی که قبلا آماده کرده بودید نیز می توانید برش هالتری را برش بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا