در مورد داروی Hysone 4 چه می دانید؟ آیا با عوارض این دارو آشنایی دارید؟ Hysone 4 حاوی نوعی ماده فعال به نام هیدروکورتیزون است و به گروهی از داروها با عنوان کورتیکواستروئید ها تعلق دارد. این دارو برای درمان بیماران مبتلا به بیماری آدیسون (یک اختلال مربوط به غدد درون ریز که در آن غده فوق کلیوی به اندازه کافی هورمون استروئید تولید نمی کند) و یا بیماران مبتلا به نارسایی غده فوق کلیوی استفاده می شود. این دارو اثرات ضد التهابی قوی دارد. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی داروی Hysone 4 می پردازیم.

موارد احتیاطی در مورد مصرف Hysone 4

مصرف Hysone 4 برای بیمارانی که دارای شرایط زیر هستند، ممنوع می باشد:

درمان بیماری آدیسون با داروی Hysone 4 + راهنمایی کامل

بیمارانی که دارای عفونت های قارچی سیستمیک هستند. این دارو ممکن است باعث افزایش علائم این بیماری شود. استفاده از آمفوتریسین (دارویی که برای درمان عفونت های قارچی استفاده می شود) به همراه Hysone 4 ممکن است باعث بروز نارسایی احتقانی قلب شود، بنابراین استفاده همزمان این دو دارو توصیه نمی شود.

بیمارانی که از واکسن زنده استفاده می کنند. مصرف این دارو ممکن است باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن فرد شود و منجر به بروز عوارضی در زمینه واکسن هایی شود که فرد اخیرا دریافت کرده است.

افرادی که به هیدروکورتیزون و یا سایر کورتیکواستروئید ها حساسیت دارند.

از کمترین مقدار دوز موثر این دارو، در هر زمان که لازم باشد باید استفاده شود. اگر از دوزهای بالا استفاده می کنید و یا Hysone 4 را به مدت طولانی مصرف کرده اید، پزشک توضیح خواهد داد که چگونه می توانید مقدار دوز مصرفی را به تدریج کاهش دهید. قطع کردن ناگهانی 4 Hysone ممکن است منجر به نارسایی غده فوق کلیوی شود.

بیمارانی که از کم کاری تیروئید یا سیروز کبدی رنج می برند، باید با احتیاط از این دارو استفاده کنند چون اثر این دارو می تواند در این دسته از بیماران افزایش پیدا کند.

بیمارانی که به سوراخ شدن قرنیه به همراه تبخال چشمی ساده مبتلا هستند و از کورتیکواستروئید ها مصرف می کنند، نباید از داروی Hysone 4 استفاده کنند.

بیمارانی که به تازگی دچار حمله قلبی شده اند و یا مبتلا به مالاریای مغزی هستند نباید از این دارو استفاده کنند.

این دارو باعث گیجی و ضعف بینایی می شود، بنابراین در زمانی که از این دارو برای درمان استفاده می کنید، باید از رانندگی با اتومبیل و یا هر وسیله نقلیه دیگر اجتناب کنید.

بیمارانی که به فئوکرومو سیتو ما (سرطان غده فوق کلیوی) مبتلا هستند نباید از این دارو استفاده کنند چون ممکن است باعث خطر ناک شدن فئوکروموسیتو ما و در نتیجه مرگ شود.

درمان بیماری آدیسون با داروی Hysone 4 + راهنمایی کامل

مقدار دوز مصرفی Hysone 4

دوز مصرفی Hysone به دو صورت است:

قرص های Hysone 4 میلیگرمی قرص های Hysone 20 میلیگرمی

مقداردوز مصرفی باید بر پایه واکنش بالینی بیمار تنظیم شود. به منظور کاهش بروز خطر عوارض جانبی، پزشک همیشه مصرف کمترین دوز موثر را توصیه می کند.

پزشک به شما خواهد گفت که چقدر و چه مدت از این دارو استفاده کنید. هیچ وقت مقدار دوز مصرفی خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

این دارو در افراد سالمند باید خیلی با احتیاط استفاده شود زیرا نسبت به عوارض جانبی این دارو از قبیل فشار خون بالا، افزایش قند خون، عفونت ها و پوکی استخوان حساسیت بیشتری دارند.

مصرف4 Hysone در دوران بارداری و شیر دهی

هیچ گونه مطالعه بالینی درباره استفاده از این دارو در دوران بارداری وجود ندارد. استفاده از کورتیکواستروئید ها در دوران بارداری و در حیوانات باعث ایجاد شکاف کام یا رشد تدریجی و آرام در داخل رحم می شود. از لحاظ تئوری، کورتیکواستروئید ها ممکن است باعث ایجاد بروز هیپوآدرنالیزم در نوزادانی شود که مادران آنها در دوران بارداری از این دارو استفاده می کردند.در صورت مصرف کورتیکواستروئید ها در دوران بارداری، تمام نوزادان باید از لحاظ وجود نشانه ها و یا علائم هیپوآدرنالیزم، به دقت تحت نظر قرار بگیرند. این دارو فقط باید در طول دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد آن هم در صورتی که منافع استفاده از آن برای مادر، نسبت به خطری که جنین را تهدید می کند، مهمتر باشد.

کورتیکواستروئید ها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شوند، بنابراین در زمان مصرف این دارو، شیر دهی باید متوقف شود.

درمان بیماری آدیسون با داروی Hysone 4 + راهنمایی کامل

تعاملات دارویی با Hysone 4

Hysone 4 همزمان با داروهای زیر نباید مورد استفاده قرار بگیرد:

داروهای ضد تشنج (داروهایی که برای درمان صرع تجویز می شوند) مانند فنوباربیتال، کاربامازپین و فنیتوین. این دارو ها سرعت متابولیسم Hysone 4 را افزایش می دهند و باعث کاهش اثرات این دارو می شوند. ریفامپین دارویی است که برای درمان سل استفاده می شود. از استفاده همزمان این دارو با Hysone 4 باید اجتناب شود زیرا ریفامپین سرعت متابولیسم Hysone 4 را افزایش دارده و باعث کاهش اثرات این دارو می شود. داروهای ضد قارچ از قبیل کتوکونازول و فلوکونازول. داروهای ضد قارچ سرعت متابولیسم Hysone 4 را کاهش می دهند و باعث افزایش سطح خون می شوند که همین امر خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین و آکنوکومارول.مصرف همزمان این دو دارو با Hysone 4 ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی شود. آسپرین (اسید استیل سالیسیلیک)

درباره تمام داروهایی که مصرف می کنید یا اخیرا آنها را مصرف کرده اید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

درمان بیماری آدیسون با داروی Hysone 4 + راهنمایی کامل

عوارض Hysone 4

عوارض جانبی مصرف Hysone 4 ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشنج افزایش فشار داخل جمجمه Esophagitis (التهاب مری) اختلالات روانی افزایش قند خون هیپوکالمی (کمبود پتاسیم در جریان خون) نارسایی احتقانی قلب سوء هاضمه آب مروارید افزایش فشار داخل چشم پارگی میوکاردیال در بیمارانی که به حمله قلبی دچار شده اند افزایش تعداد گلبول های سفید خون افزایش وزن افزایش فشار خون پوکی استخوان پانکراتیت (التهاب پانکراس) سردرد سرگیجه اختلالات قاعدگی آب سیاه

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی، با پزشک خود تماس بگیرید.