اگر با آمریکا مذاکره نکنیم، ایران به سمت جنگ و نابودی پیش می‌رود!/ انرژی هسته‌ای به درد نمی‌خورد، باید ضرب الاجل را متوقف کنیم!


اگر با آمریکا مذاکره نکنیم، ایران به سمت جنگ و نابودی پیش می‌رود!/ انرژی هسته‌ای به درد نمی‌خورد، باید ضرب الاجل را متوقف کنیم!

طیف اصلاح طلب یک روز به دشمن پیشنهاد «شوک نظامی به ایران»! می‌دهد و روز دیگر، برای تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران، مردم را از سایه جنگ می‌ترساند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر با آمریکا مذاکره نکنیم، ایران به سمت جنگ و حتی نابودی پیش می‌رود!

«قاسم محبعلی» از مدیران ارشد وزارت خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «هر مناقشه‌ای در جهان در نهایت از دو راه قابل حل و فصل است. یعنی یا باید راه دیپلماسی را برگزید که راهی کم‌دردسر و کم‌هزینه است و هر دو طرف مناقشه می‌توانند از طریق آن بخشی از منافع خود را تأمین کنند و آرامش برقرار شود یا اینکه به سوی جنگ و درگیری نظامی پیش رفت که آن هم در نهایت یکی از طرفین که ضعیف شده یا شکست خورده می‌پذیرد که با مذاکره به جنگ پایان دهد. ممکن است که مذاکره نیز شکل نگیرد و طرف شکست خورده به کلی نابود شود».

محبعلی در ادامه گفت: «مشخص است که استراتژی "نه جنگ، نه مذاکره" مخصوص دوران گذار و موقت است اما اینکه چه زمان تغییری در این استراتژی که در دستور کار دستگاه سیاست خارجی کشورمان است پایان یابد را نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد. موضوع تغییر رئیس‌جمهور در آمریکا و تاثیرش بر سیاست ایران نیز بستگی به ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد، دارد. حساب کردن روی ایجاد تغییرات داخلی در کشوری دیگر چندان عقلانی نیست و ریسک بزرگی به حساب می‌آید. می‌توانیم طوری برنامه‌ریزی کنیم و اقداماتی را انجام دهیم که با گذشت زمان با توجه به شرایط داخلی، شرایط منطقه‌ای و شرایط جهانی زمان مناسب برای مذاکره فرا برسد و جمهوری اسلامی بتواند با موضع قدرت به اهداف خود دست یابد».

این دیپلمات ارشد دولت اصلاحات- مرداد ۹۷- در مصاحبه با القدس العربی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران جز از طریق وارد کردن شوک نظامی ایجاد نخواهد شد»!

طیف اصلاح طلب یک روز به دشمن پیشنهاد «شوک نظامی به ایران»! می‌دهد و روز دیگر، برای تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران، مردم را از سایه جنگ می‌ترساند!

فعالین اصلاح طلب در ماههای اخیر بارها دوگانه کاذب «جنگ-مذاکره» را مطرح کرده‌اند. تکرار این دوگانه دروغین در حالی ادامه دارد که ایران در روزهای گذشته یک پهپاد فوق پیشرفته و گران قیمت آمریکایی را تبدیل به آهن پاره کرده است و ترامپ در مقابل از ایران تشکر هم کرد.

اکنون سالهاست که گزینه نظامی دیگر روی میز مقامات آمریکایی وجود ندارد. اما متاسفانه طیف اصلاح طلب اصرار دارد تا در نقش پادوهای ترامپ در ایران، این گزینه بی اعتبار را گزینه معتبر جا بزند!

اصلاح طلبان تاکید دارند که باید با ترامپ مذاکره کنیم. این در حالی است که این طیف تا پیش از این مدعی بودند که بی دستاوردی برجام، تقصیر ترامپِ دیوانه و مزاحم است.

** انرژی هسته‌ای به درد نمی‌خورد، باید ضرب الاجل را متوقف کنیم!

روزنامه اعتماد - به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح طلب مجلس- در یادداشتی با عنوان «اینستکس و مهلت ۶۰ روزه» به قلم «کوروش احمدی» نوشت: «عملیاتی شدن کانال اینستکس (سازوکار پرداخت مالی بین ایران و اروپا) و انجام نخستین تراکنش‌ها در این کانال و اعلام باز بودن آن روی همه اعضای اتحادیه اروپا و نیز ادامه تلاش برای دسترسی دیگر کشورها به آن… حکایت از آن دارد که در مقطع مهمی در تعامل با اروپا قرار داریم و به‌طور کلی سیاست خارجی ایران در آستانه یک پیچ مهم دیگر قرار گرفته است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «حرکت اینستکس لاک‌پشتی بوده و بیشتر یک سامانه تهاتری است که کار آن در مرحله نخست تنها به غذا و دارو محدود است و بعید است شامل اقلام تحت تحریم بشود. با این وجود باید…نهایی شدن اینستکس را مغتنم شمرد... باید در نظر داشت که مهلت ۶۰ روزه برای تشویق اروپا به جدی‌تر گرفتن موضوع و برداشتن گام‌هایی در جهت نیل به اهداف تعریف شده، بوده است؛ به عبارت دیگر، هدف از اتمام حجت خروج از برجام نبوده، بلکه وسیله‌ای برای نیل به اهداف بوده است».

اعتماد در ادامه نوشت: «باید دید هدف چیست. آیا هدف تولید و انبار کردن اورانیوم با غلظت ۳،۶۷ است بدون اینکه مصرفی برای آن داشته باشیم و بدانیم به چه کار خواهد آمد؟ اساساً وقتی ما به لحاظ حرمت شرعی قصد ساخت بمب را نداریم و سوخت تنها نیروگاه هسته‌ای ما نیز طبق قرار داد باید توسط روسیه تأمین شود، چرا نباید به این امور به عنوان اهرم‌هایی بنگریم و چرا باید در ایجاد مخمصه‌های بزرگ‌تر برای خود عجله کنیم و تن به مخاطرات عظیم بدهیم؟ بنابراین تا وقتی که کوچک‌ترین روزنه‌ای برای موفقیت در مرحله اول وجود داشته باشد، می‌توانیم از برداشتن گام دوم در چارچوب اتمام حجت مطرح‌شده خودداری کنیم و فرصت بیشتری به طرف‌های اروپایی دهیم. سرعت عمل در توقف تعهدات ایران در برجام دقیقاً همان چیزی است که "تیم بی" طالب آن است».

این فعال اصلاح طلب با بزرگنمایی کانال توهین آمیز اینستکس، صنعت هسته‌ای را نیز بی اهمیت جلوه داده است.

اروپا در پی آن است که بسته توخالی و توهین آمیز اینستکس را امتیاز بزرگ به ایران جا زده و با این اقدام تاکتیکی، تصمیم راهبردی ایران در کاهش تعهدات برجامی را بی اثر کند.

چندی پیش «عبدالرضا فرجی راد» مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته بود: «به نظر می‌رسد چیزی که اروپا با عنوان سازوکار ویژه مالی دنبال می‌کند، چیزی نیست که بتواند تحول عمده‌ای در روابط تجاری میان ایران و اروپا یا حتی در وضعیت اقتصادی ایران و مردم ایران ایجاد کند... آنچه اکنون در شورای اروپا مورد بحث قرار می‌گیرد چیزی نیست جز ایجاد یک کانال مالی برای تأمین کالاهایی مانند غذا و دارو و کالاهای مشابه آن. کالاهایی که دولت ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کند مورد تحریم واقع نشده‌اند و ممانعتی در جهت تجارت آنها ایجاد نشده است... چنین اقدامی در واقع اجرا کردن دستورالعمل واشنگتن است یعنی اجرای کامل تحریم‌های آمریکا و ایجاد کانال مبادله‌ای برای کالاهایی که به ادعای آمریکا مشمول تحریم‌ها نیستند... به این طریق اروپایی‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند بدون اینکه هیچ فشاری تحمل کنند با یک تیر دو نشان بزنند. هم خودشان را از تهدید تحریم‌های آمریکایی رها کرده‌اند و هم تصور می‌کنند که فشارهای ایران و مطالبات ایران کمتر می‌شود».

رهبر معظم انقلاب - ۱۴ خرداد ۹۷- فرمودند: «توانایی دانشمندان و متخصصان جوان کشور در تولید اورانیوم غنی‌شدهٔ بیست‌درصد، در شرایطی که طرف مقابل انواع شروط و مشکلات را برای تأمین اورانیوم بیست‌درصد جهت مصارف پزشکی مطرح کرده بود، نماد قدرت علمی و فناوری و یک نقطه قوت بزرگ ملی است که برای کشور مایه آبرو شد».

ایشان افزودند: «اکنون دشمن تلاش دارد تا با کار روانی و ریشه‌ای، این نقطه قوت ملی را به مسئله‌ای چالش برانگیز تبدیل و ملت را نسبت به آن بدبین کند».

طیفی که صنعت هسته‌ای را هزینه زا و بدون فایده جا می زند، همان طیفی است که مدعی است باید برد موشک‌های ایران کاهش یابد و دست برادری به سمت آل سعود دراز کنیم و شروط حقوق بشری آمریکا و اروپا را در ایران اجرا کنیم و...

** سانسور تشییع باشکوه شهدای گمنام در روزنامه‌های اصلاح طلب

پنجشنبه هفته گذشته، مراسم تشییع باشکوه پیکرهای مطهر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده دوران دفاع مقدس با حضور تماشایی مردم در تهران برگزار شد. در این مراسم، طنین شعار مرگ بر آمریکا در کنار سایر شعارهای انقلابی قابل توجه بود، از نکات قابل توجه این وداع باشکوه، گرمای هوا بود که نتوانست از شوق حضور مردم کم کند.

اما در این میان، برخی رسانه‌های اصلاح طلب در اقدامی مسبوق به سابقه در صفحه اول شماره امروز هیچ اشاره‌ای به این اتفاق مهم نداشتند.

بر همین اساس این مراسم باشکوه در صفحه اول روزنامه‌های شرق، سازندگی (ارگان حزب کارگزاران به دبیرکلی کرباسچی)، اعتماد (به مدیرمسئولی الیاس حضرتی، نماینده عضو فراکسیون امید)، ابتکار (به مدیرمسئولی محمد علی وکیلی، نماینده عضو فراکسیون امید)، آرمان، همدلی، آفتاب یزد، صدای اصلاحات، مردم سالاری (به مدیرمسئولی مصطفی کواکبیان، نماینده عضو فراکسیون امید)، دنیای اقتصاد، جهان صنعت و... هیچ جایی نداشت.

«فیض الله عرب سرخی» از فعالین اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸- خرداد ۹۶- در واکنش به تشییع پیکر شهدا، در اظهارنظری توهین آمیز گفته بود: «مدت‌ها بود که برنامه تشییع شهید نداشتیم اما پیروزی اصلاح طلبان و شادی مردم و جشن‌های مردمی در شهرها باعث شده که باز هم فصل تشییع شهیدان آغاز شود»!

این اظهارنظر توهین آمیز این فعال اصلاح طلب با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد. یکی از فعالین فضای مجازی نوشت: «شهدا را نیاورید تا شادی اینها بهم نخورد! آدم از این همه وقاحت می‌ماند اگر آن‌ها نبودند، شما کجا بودید که امروز استخوان‌هایشان هم جای شما را تنگ می‌کند!».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور