نظام صلاحیت حرفه ای باید در کشور مستقر شود


بانکداری ایرانی (http://bankdariirani.ir/fa/news/160846/bankdariirani.ir/)ـرئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور...

بانکداری ایرانی ـ رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: نبود جایگاه معتبر برای فرد مهارت آموخته و منزلت آموزش های مهارتی در کشور موجب فقر مهارتی شده است؛ بنابراین باید نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور مستقر شود.

«سلیمان پاک سرشت» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: امروزه ساختار و ترکیب مشاغل به واسطه تغییرات مداوم محیطی و فناوری‌های جدید در حال تغییر است و بازارکار به نیروی ماهر و متخصص بیش از پیش نیازمند است.

وی افزود: با ظهور فناوری های نوین و راهبردی در دنیا زمینه پیدایش و توسعه آن در کشور ما نیز به شدت احساس می‌شود. توسعه این فن‌آوریها در کشور مستلزم دسترسی به نیروهای زبده و مجرب در زمینه نصب و راه اندازی، تعمیر، نگهداری، تولید، عملیات، ارتقا و توسعه ماشین، طراحی نرم افزار و خدمات پس از فروش، خدمات و سرویس‌های دوره‌ای در آن فناوری‌ها است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: براساس مطالعات، نیروهای تربیت شده و فارغ التحصیلان دانشگاهی با وجود دارا بودن دانش و استعدادهای بالا در زمینه‌های نظری، ذهنی و شناختی در حوزه‌های کارکردی و عملی از توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم برای ورود به بازار کار برخوردار نیستند و خواسته‌های کارفرمایان برای جذب در بنگاه‌های اقتصادی را تامین نمی‌کند.



توسعه بی‌رویه دانشگاه ها و فقر مهارتی

پاک سرشت گفت: «فقر مهارتی» مشکلی دیرینه است، علل و ریشه آن را می توان در عوامل متعددی جست و جو کرد. یکی از این عوامل، توسعه بی رویه دانشگاه‌های کشور و هجوم خیل عظیمی از جوانان به دانشگاه به خصوص در رشته‌های تحصیلی نظری است.

وی افزود: بنابراین تعادل بین رشته‌های نظری و عملی و از طرف دیگر توازن بین عرضه و تقاضای نیروی انسانی در بازارکار از بین رفت.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: افزایش تصدی‌گری، توسعه بی‌رویه دولت و استخدام نیروی کار در بخش دولتی منجر به شکل‌گیری فرهنگ پشت میز نشینی شد و استقبال جوانان از رشته های نظری دانشگاهی، حمایت والدین و خانواده ها به اشاعه فرهنگ مدرک گرایی دامن زد.

وی افزود: بنابراین هرکس مدرک بالاتری داشت جایگاه بهتری در ادارات دولتی به دست آورد و بدین ترتیب مهارت آموزی و کسب شایستگی های شغلی و حرفه ای فراموش شد. به عبارتی عدم وجود جایگاه معتبر برای فرد مهارت آموخته و منزلت آموزش های مهارتی در کشور باعث شده در کشور با «فقر مهارتی» مواجه باشیم.

پاک سرشت گفت: از آن جایی که عامل محرک و توسعه اقتصادی وابسته به دسترسی به نیروی انسانی ماهر و متخصص است، بخشهای اقتصادی نیز توسعه نیافته و در چرخه های بعدی خود امکان جذب نیروی های جدید را ندارد.

راه‌اندازی سامانه جامع تحلیل اطلاعات راهکار مبارزه با فقر مهارتی

وی درخصوص مبارزه با فقر مهارتی گفت: باید بدانیم مهارت در انواع و سطوح مختلفی مطرح است که نیروی کار بسته به سطح تحصیلات، نیاز جامعه و تقاضای اقتصاد ملی به نوع خاصی از آن برای ورود و ثبات در بازارکار نیازمند است تا اشتغال مولد و پایدار تضمین شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای افزود: مهارت را می توان در ابعاد عمومی، فنی، تخصصی، حرفه‌ای و غیر فنی و نرم تقسیم کرد و شایستگی های مورد نیاز برای ورود و طی مسیر پیشرفت شغلی را در مولفه های دانش، توانش و بینش آموزش داد.

وی اظهارداشت: آموزش‌های حرفه‌ای باید بر اساس نیازسنجی دقیق از کارفرمایان باشد و بر اساس ابزارهای استانداردهای مشاغل و استانداردهای ارزشیابی توسط بنگاه های اقتصادی تایید شود.

پاک سرشت افزود: لازمه تایید این است که بین طرف‌های آموزشی و فعالان دنیای کار توافق انجام شود تا ضمن اجتناب از موازی کاری، تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار برقرار شود و علاوه بر آن سامانه های جامع تحلیل اطلاعات بازارکار نیز راه اندازی و فعال باشد.

صلاحیت حرفه ای و اعتلای منزلت نیروی مهارتی

وی درباره لزوم اعتلای منزلت نیروهای مهارتی و شایسته کشور، گفت: باید نظام صلاحیت حرفه‎ای و «چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی» در کشور مستقر شود.

پاک سرشت افزود: این نظام علاوه بر آنکه موجب تضمین کیفیت خدمات آموزشی می شود، بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی نیز رابطه برقرار می‌کند به طوری که افراد در کنار مدارک تحصیلی، گواهینامه آموزشی که قابل ارزشیابی است|، دریافت می کنند.

وی افزود: همچنین به واسطه شکل‌گیری این چارچوب بر اساس شاخص‌های توافقی بین بازیگران و فعالان دنیای آموزش و کار، مراکز ملی و منطقه‌ای سنجش و ارزشیابی آموزش و تعیین صلاحیت حرفه‌ای برای کارجویان و شاغلین کشور با مشارکت نظامات حرفه‌ای و صنفی ایجاد می‌شود.

مهارت آموزی نرم موجب افزایش قابلیت کارآفرینی است

رئیس سازمان فنی و حرفه ای تاکید کرد: مهارت آموزی در زمینه مهارت های نرم نیز نکته حساسی است که در کنار مهارت های سخت، فنی و تخصصی باید به آن توجه شود، یعنی افراد باید در زمینه هایی همچون کسب شایستگی‌های برقراری ارتباط و فنون مذاکره، حل مساله، رفع تعارض، تصمیم گیری، تفکر انتقادی و خلاق، کارتیمی و مدیریت زمان نیز توانمند باشند، تا نه تنها قابلیت های اشتغال پذیری و استخدام شدن آنها افزایش یابد بلکه قابلیت های کارآفرینی و اشتغالزایی آنها نیز ارتقا یابد.

سازمان فنی و حرفه ای در انتقال تجربیات به کشورهای دیگر

پاک سرشت درباره ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای برای انتقال تجربیات به کشورهای دیگر، گفت: این سازمان ۵۰ سال است خدمات مهارت آموزی به متقاضیان کار ارائه می کند و علاوه بر آن از تجربیات کشورهای توسعه یافته همچون ژاپن، کره جنوبی، آلمان و هند استفاده می کند بنابراین ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است و می تواند با واسطه و بدون واسطه این تجارب را در اختیار کشورهای منطقه و دنیا به خصوص کشورهای دوست و اسلامی قرار دهد.

وی تصریح کرد: شواهد نشان می دهد، نیروهای مهارت آموخته سازمان فنی‌و حرفه ای کشور در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته همچون استرالیا، کانادا و آلمان از شانس بیشتری برای کاریابی با سطح دستمزدهای قابل توجه در مشاغل خوبی برخوردار شده اند.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت: این سازمان تفاهم نامه رسمی و سوابق ارائه خدمات آموزشی برای مهاجران افغانستان و عراق از طریق موسسات بین المللی نروژ و دانمارک داشته و با روسیه نیز مسابقه تبادل تجربه برگزار کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !