سقاخانه‌های تشنه


سقاخانه‌های تشنه

این روزها در حالی یکسال از ساخت 9 سقاخانه‌ وقفی برای تامین آب شرب مردم در شهر بیرجند می‌گذرد که اکنون یک سقاخانه آب دارد و متاسفانه بقیه خود تشنه هستند و نمی‌توانند کام اهالی را از آبی که وقف این کار است سیراب کنند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور: آب مایه حیات عالم است، و هیچ جزئی از اجزای موجودات زنده نیست مگر آنکه در رشد و بقای خود نیازمند آب است. چنانچه خداوند متعال می فرماید: «وجعلنا من الماء کل شی حی».


در اهمیت عظیمی که آب در سرنوشت حیات بشری دارد جای هیچ شکی نیست. از طرف دیگر کسی که به آب دادن و سقایت روی بیاورد و این ماده حیات را در دستان سخاوت خود قرار دهد از فضیلت و برتری خاصی برخوردار بوده و به عنصر ارزشمند مهر و عطوفت آراسته است، چرا که هیچ بخششی چون سیراب ساختن دیگران پرده از لطف و احسان آدمی برنمی دارد.

سقاخانه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای رفع نیاز مردم شناخته می‌شود که وجودش برای شهر، یک نعمت به حساب می آید. در گذشته از هر کوچه و خیابان و محله که می‌گذشتی سقاخانه ای چون نگین زمرد نشان، خودنمایی می‌کرد و می‌درخشد و خسته دلی را به نوا می رساند، تشنه لبی را سیراب می کرد، و بالاتر از همه یاد 72 تن را زنده نگه می‌کرد.

سقاخانه را می‌توان پدیده‌ای اجتماعی - مذهبی، با قدمتی دیرینه نامید که در آن آب، این مایع حیات‌بخش، به رایگان در اختیار رهگذران تشنه قرار می‌گیرد.

ماجرا به تیرماه سال 97 برمی‌گردد که عملیات اجرایی نخستین سقاخانه و ایستگاه برداشت آب شرب وقفی در پارک نیلوفر بیرجند آغاز شد. موقوفه بنگاه خیریه آبلوله بیرجند برای تأمین آب شرب مردم بیرجند در سال 1302 و توسط 20 نفر از خیرین و واقفین بیرجندی وقف شده و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در راستای عمل به تکالیف شرعی و قانونی و به تأسی از فرمایش امام راحل(ره) که می‌فرمایند: «موقوفات باید به حال وقفیت باقی مانده و عمل به وقف شود»، پس از مطالعه و انجام کار کارشناسی نسبت به تهیه طرح احداث سقاخانه (ایستگاه برداشت آب شرب) در سطح شهر بیرجند اقدام کرده است.

اکنون چند ماهی است که بناهایی با عنوان سقاخانه در نقاط مختلف بیرجند با معماری زیبا قد راست کرده اما امروز در این بین آن چه بیشتر نقل زبان‌هاست، تشنگی این سقاخانه‌هاست و آن چه کام متولیان را تلخ کرده روند طولانی دریافت مجوز یا همان دریافت امتیاز آب این سقاخانه ها از آبفاست.

بر اساس آمار اعلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی 9 باب سقاخانه با هزینه یک میلیارد و 500 میلیون تومان در مرکز استان احداث شده است، اما بر اساس سخن او با سنگ اندازی‌ها و مانع تراشی‌های برخی، فقط یک سقاخانه آب دارد و مابقی هنوز وارد مدار مصرف نشده است.

حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» درباره ماهیت ساخت این بناها می‌گوید: از محل موقوفه آبلوله بیرجند، ساخت سقاخانه‌ها در مهرماه سال گذشته به اتمام رسید اما عده‌ای برای راه‌اندازی آن سنگ اندازی می‌کنند.

وی می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب استان مستاجر موقوفه آب لوله است اما به لحاظ جایگاه حقوقی که دارد قراردادی را به صورت یک طرفه تنظیم کرده است تا برای اوقاف و امور خیریه تعهد ایجاد کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نیت این موقوفه تامین آب شرب مردم شهر بیرجند است، ادامه می‌دهد: اداره اوقاف و امور خیریه تا زمانی که این نیاز اشباع نشود به دنبال اجرای نیت خیر دیگری نخواهد بود.

بنا به گفته وی کسانی که با قدرت نفوذ بالای خود پیش از این خلاف نیت واقف در این موقوفه عمل کرده‌اند و اکنون نمی خواهند کارشان زیر سوال برود بنابراین شاهد سنگ‌اندازی‌های زیادی در راه اندازی سقاخانه‌ها هستیم.

حجت الاسلام بخشی پور به حمایت و استقبال شهرداری بیرجند از راه‌اندازی این سقاخانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در حالی که سقاخانه پارک نیلوفر راه اندازی بود و کُلر آن را شرکت آب و فاضلاب می‌داد تا کار کُلرزدایی آب شرب انجام شود اما پس از مدتی با ایجاد تنگنای دیگر کُلر ندادند؛ رفتیم از آنها کُلر بخریم گفتند ما نمی‌توانیم چند کیسه بدهیم به صورت چند تُن می‌فروشیم! این درحالی است که ما برای مخزن کوچک این سقاخانه نیاز به چند تُن کُلر نداریم لذا در مقعطی به خاطر نبود کلر و حفظ سلامت مردم مجبور به قطع آب سقاخانه نیلوفر شدیم.

وی با با تاکید بر اینکه سنگ اندازی بابت سقاخانه‌ها کم نیست چون پروژه کوچکی نیست؛ اکنون در سقاخانه نیلوفر 11 شیر برداشت آب گذاشته‌ایم و در بقیه ساقاخانه‌ها حدود هفت تا. برای احداث سقاخانه‌ها بسیار فکر کردیم اما آنها هم برای خنثی کردن این امر فکر کردند!

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قرار ما این است که به دور از هر گونه چالش با تعامل این مشکلات را حل کنیم البته در غیر این صورت هم آنها نمی‌توانند کاری کنند چرا که متولی موقوفه ما هستیم، می‌افزاید: از این ایجاد این چالش‌ها و تعطیلی سقاخانه‌ها مردم ضرر می‌کنند.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه موقوفه بنگاه آبلوله وقف بر تامین آب شرب شهر است، نه بر انجام امر خیر دیگری، می‌گوید: اولویت اول هزینه کرد عواید این موقوفه اجرای نیت و تامین آب شرب مردم است؛ قرار نشده ما از محل عواید این موقوفه جهیزیه بخریم یا به فلان شرکت ورشکسته کمک کنیم!

به گفته وی ماه پشت ابر نمی‌ماند و اکنون پرونده موقوفه بنگاه خیریه آبلوله بیرجند برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شده که هنوز در دست تکمیل است و مقامات قضایی پیگیری برخی موضوعات را انجام می دهند.

اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با اشاره به اینکه بحث آب بسیار حساس است، می‌گوید: بحث سقاخانه‌های چون نوین و فراتر از روند سنتی بود؛ اداره اوقاف در راستای نیت واقف این سقاخانه‌ها را احداث کردند و ویژگی آنان داشتن دستگاه تصفیه آب است.

« مهدی هاشمی مقدم» می افزاید: اما با توجه به تنوع و تجهیزاتی که گاهی غیراستاندار است و منجر به آلودگی ثانویه در آب می‌ شود لذا باید این موضوع را با حساسیت بررسی کنیم.

به گفته وی برای ساماندهی ایستگاه‌های تصفیه آب بخش خصوصی نشست‌های با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، مجمع صنفی و شهرداری برگزار شده و نظام‌نامه ای برای ارائه خدمات در این راستا تنظیم شده است لذا خواسته ما از اداره اوقاف این بوده که این فرایند را طی کنند و برای محل استقرار و رعایت اصول بهداشتی و دستگاه تصفیه مدنظر تاییدیه شبکه بهداشت را اخذ کنند و همچنین برای ارائه خدمات و بحث حفاظت و ایمنی و ترافیک مجوز شهرداری لازم است. ‌

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی ادامه می‌دهد: به بحث پسآب فاضلاب این سقاخانه‌ها نیز باید توجه شود و باید همزمان انشعابات فاضلاب را نصب کنند.

هاشمی مقدم خواسته خود از اداره اوقاف را قانونمندی و نظام‌مند بودن کار می‌داند و می‌گوید: اقدام کلی احداث سقاخانه‌ها در راستای نیت واقف قابل تقدیر است و اعلام آمادگی می‌کنیم مسئولان کشوری را برای افتتاح این ایستگاه‌های آب به استان دعوت کنیم اما چون نگران سلامتی شهروندان هستیم باید کُلرزدایی به تایید شبکه بهداشت برسد تا ما این مجوز را صادر کنیم.

وی بیان می‌کند: مدتهاست ما موافقت خود را اعلام کردیم و پیش نویس توافق‌نامه نیز در اختیار اداره اوقاف قرار دادیم و هرگونه اختلاف نظر باشد در جلسات کارشناسی براساس توافق اولیه که تمام مسائل با حکمیت معاونت امور عمرانی استاندار حل و فصل شود تا مردم سریعتر از این سقاخانه‌ها در سطح شهر منتفع شوند.

پایان پیام/375

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت