کشف نشانه‌هایی جالب از وجود آب در سیاره سرخ


درگراند کانیون بسیار عمیق سیاره مریخ نشانه‌هایی مخفی و باورنکردنی از وجود حیات به ویژه ماده حیات بخش آب در گذشته‌های وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان به تازگی با بررسی تصاویربه دست آمده از ماهواره مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا دریافتند امکان دارد در گذشته‌های دور در سطح سیاره مریخ آب موجود بوده باشد؛ ماهواره مارس اکسپرس به دور سیاره مریخ گردش می‌کند و به دنبال یافت نشانه‌هایی از زندگی باستانی در سیاره است.
کشف نشانه‌هایی جالب  از وجود آب در سیاره سرخ
محققان تصاویر منحصربه فرد و فوق العاده‌ای از سیاره مریخ به ویژه ناحیه دره مشهور به گراند کانیون در این سیاره به دست آورده‌اند؛ نوع چین خوردگی لایه‌های زمین سیاره مریخ و بررسی‌های زمین شناسی نشان می‌دهد در گذشته‌های دوربه احتمال فراوان آب برسطح سیاره وجود داشته است.
کارشناسان دریافتند نحوه چین خوردگی زمین سیاره مریخ با زمین بسیار متفاوت است. یکی از مناطق مورد بررسی در این پژوهش ناحیه Aurorae Chaos است که درمنطقه باستانی و نزدیک به خط استوای مریخ به نام Terra Margaritifer قرار دارد.
کشف نشانه‌هایی جالب  از وجود آب در سیاره سرخ
در ناحیه Aurorae Chaos میزان فراوان سطوح ناهموار، چین خوردگی و کوه‌های صخره‌ای وجود دارد. منطقه گراند کانیون سیاره مریخ ده برابر طولانی تر، ۲۰ برابر گسترده‌تر و حدود ۴.۵ برابر عمیق‌تر از گراند کانیون منطقه آریزونای آمریکاست. به گفته محققان گراند کانیون سیاره مریخ دراثر پدیده فرسایش رودخانه به وجود آمده است.
برخی دیگر عامل ها، چون فعالیت‌های آتش فشانی، برخورد سیارک و دنباله دار‌ها نیز می‌تواند سبب ایجاد شکاف‌هایی عمیق درخاک و ایجاد دره‌های عمیق درسیاره مریخ شده باشد.
برخورد‌های ناگهانی با سطح سیاره می‌تواند سبب ایجاد آب شود که البته این مقدار آب به سرعت از بین می‌رود، اما سبب ایجاد الگو‌های پر چین و چروک برسطح سیاره مریخ می‌شود. کارشناسان تخمین می‌زنند گراند کانیون سیاره مریخ حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته است.
کشف نشانه‌هایی جالب  از وجود آب در سیاره سرخ

سولفات و رسوبات باستانی ناشی از وجود با آب در سیاره سرخ

افزون برمناطق ویژه دارای شکست و چین و چروک زمین شناسی درمریخ، چون Aurorae دانشمندان درمناطقی دیگر از این سیاره عنصرهایی، چون سولفات و رسوبات باستانی کشف کرده اند که در اثر وجود آب به وجود می‌آیند و این نشان می‌دهد که حداقل برای یک بار درکل سیاره یا برخی مناطق آن حیات وجود داشته است.
کشف نشانه‌هایی جالب  از وجود آب در سیاره سرخ
برخی گمانه زنی‌ها حاکی ازاین است که امکان دارد هنوز مقدار قابل توجهی آب مایع در زیر لایه‌های سطحی سیاره مریخ جاری باشد و با انجام حفاری در پژوهش‌های آتی بتوان به آن منابع آبی دست یافت.
در طول ۱۵ سال گذشته ماهواره مارس اکسپرس اطلاعات بسیارمفیدی با استفاده از تجهیزات پیشرفته نصب شده برروی آن از جمله دوربین استریو با وضوح بالا در اختیار دانشمندان قرار داده است.
کشف نشانه‌هایی جالب  از وجود آب در سیاره سرخ
کارشناسان امیدوار هستند در سال‌های آینده با ارسال مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ بتوانند اطلاعات جدیدتری درباره سیاره مریخ به دست آوردند.
منبع: ibtimes
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!