تحکیم پایه های وحدت اسلامی با روشنگری و نقد عالمانه


تحکیم پایه های وحدت اسلامی با روشنگری و نقد عالمانه

کرمان- ایرنا- یکی از مسائل مهم که در شرایط جامعه امروزی ضرورت پرداختن به آن ضروری و حیاتی است توجه به وحدت اسلامی می باشد و این موضوع یکی از مواردی است که حضرت امام محمد جعفر صادق (ع) به آن توجه ویژه داشته و برای تحقق این مهم به روشنگری و نقد عالمانه پرداخته است.

۲۵ شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) بنیانگذار فقه جعفری و اندیشه ساز جهان تشیع است که در دوران خود زمینه ساز انقلابی علمی و فرهنگی با مکتبی نظام مند شد و توانست با استدلال‌های محکم و علمی با توجه به مستندات قرآنی از وقوع هرگونه انحراف و کجروی در دین مبین اسلام جلوگیری کند.

این انقلاب علمی و فرهنگی و مکتب نظام مند به گونه‌ای در دوران امام جعفر صادق (ع) نهادینه و طراحی شد که تأثیرات آن هنوز در دل نسل‌ها باقی مانده است چرا که توانست با استدلال‌های محکم و علمی و مستندات از وقوع هر گونه لغزش و بدعت ممانعت کند.

امام تشیع ما با دانش و تلاش مسئولانه خود که همراه با فضائل علمی، معنوی و عدالت خواهی بود توانست شرایطی را مهیا کند تا باور و عقیده دینی را به جامعه اسلامی برگردانده و اسلام ناب محمدی را بر کرسی اقتدار بنشاند.

در آن زمان پر از اختناق که کفر به فضای جامعه اسلامی نفوذ پیدا کرده بود یکی از مسائل مهمی که امام محمدجعفر صادق (ع) در دوران امامت و عمر با برکتشان به آن پرداختتند آموزه‌های صحیح اسلامی در ابعاد مختلف فقهی، کلامی، تفسیری و علمی بود که موجب شد تا زعامت فکری عصر خود را به دست گیرد و با تأسیس حوزه هزاران شاگرد فرهیخته و دانشمند را تربیت کند.

امروز برای نجات و رستگاری با توجه به اینکه در کوران جریانات فکری و جهانی قرار داریم که با پیشرفت و گسترش وسایل ارتباط جمعی انجام وظیفه مان به مراتب دشوارتر از دهه‌ها و سده‌های پیشین است و اگر بخواهیم منش و راه امام محمدجعفر صادق (ع) را پیش گیریم و به تعالی برسیم اولین کاری که باید انجام داد ارتقا سواد و آگاهی بخشی و به روز کردن حوزه‌های علمیه است.

دقیقاً امام جعفر صادق (ع) در شرایطی که بی شباهت به دوران ما نیست فرصت را مناسب دیدند تا بساط تعلیم را بگستراند و بازار علم و فرهنگ اسلامی را نشر دهد بنابراین سخنان آن امام منظومه‌ای کامل در پاسخ به پرسش‌های بنیادی بشر در حیطه نظر و عمل است و می‌توان از آنها به عنوان الگویی کامل در سبک زندگی یک مسلمان در ابعاد و ادوار مختلف زندگی استفاده کرد.

عصر امام محمدجعفرصادق (ع) از نظر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، فرصتی استثنایی برای ترویج فرهنگ اهلبیت (ع) بود که آن حضرت نیز به خوبی از این موقعیت استفاده کرد و علوم مختلف و گوناگون را به شاگردانش تعلیم داد و از جمله مسائلی را که به بخوبی بیان و تثبیت کرد، مساله غیبت امام مهدی (عج) و مسائل مربوط به مهدویت بود.

سیره و سنت امام محمدجعفر صادق (عا) ین بود که ایشان با رویی گشاده و سعه صدر عالمانه و با مستدلات به سوالات و شبهات پاسخ می‌دادند به طوری که با پاسخ خود موجب تحکیم و تقویت وحدت اسلامی می‌شدند.

بنابراین با پیروی از مذهب و راه و روش امام صادق (ع) باید به آنچه می‌گوئیم واقف و آگاه باشیم و بدانیم هر آنچه سخن از آن به میان آوریم تأثیر خود را خواه ناخواه بر جامعه خواهد گذاشت لذا بسیار شایسته‌تر است که در تمامی امور آگاهانه رفتار کنیم و بدانیم که این آگاهانه رفتار کردن یعنی یک حرکت هوشمندانه برای خنثی کردن اسلام ستیزی و به اهتزار آوردن پرچم واقعی اسلام و شناساندن حقیقت ناب اسلام محمدی.

۹۸۸۹/‏‬ ۵۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز