امام صادق (ع) احیاگر اسلام بودند /تقویت تشیع با پاسخگویی به شبهات


امام صادق (ع) احیاگر اسلام بودند /تقویت تشیع با پاسخگویی به شبهات

یک کارشناس مذهبی، شکل‌گیری علوم و معارف اسلامی را نتیجه تلاش های امام باقر (ع) و امام صادق(ع) دانست و گفت: اگر این دو امام بزرگوار نبودند با توجه به گذشت بیش از یکصد سال از رحلت پیامبر اکرم(ص) علوم و معارف اسلامی شکل نمی گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا مرندی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت: در زمان امام صادق و امام باقر(ع) شرایط جامعه اسلامی به گونه ای شد که این دو بزرگوار فرصت پیدا کردند مکتب اهل بیت و حتی به تعبیری اسلام را احیا کنند چون در زمان این دو امام(ع) جنگ بین امویان و عباسیان درگرفت و زمینه برای اهل بیت پیش آمد تا هم مکتب تشیع و هم علوم اسلامی را تدوین کنند.

وی با بیان اینکه از این زمان به بعد فقه اسلامی به واسطه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تدوین شد، افزود: بیش از همه مکتب اهل سنت با چهار مذهب متفاوت مدیون این دو امام بزگوار هستند به گونه ای که حداقل دو تن از ائمه اهل سنت شاگرد این دو به ویژه امام صادق(ع) بودند حتی این تعبیر از امام شافعی نقل شده اگر آن دو سال شاگردی جعفر بن محمد نبود هلاک می شدم همچنین ابو حنیفه هم از شاگردان آن بزرگوار بودند.

مرندی خاطرنشان کرد: گفته می شود در حوزه علمیه امام صادق(ع) چهار هزار دانشمند و عالم حضور داشتند و چون بیشترین روایات شیعه خصوصا در باب احکامی و فقه از امام صادق(ع) نقل شده به همین جهت مکتب تشیع را مکتب جعفری می گویند.

وی عنوان کرد: بر اساس روایات نه تنها مذهب تشیع بلکه جهان اسلام مدیون امام صادق(ع) و امام باقر(ع) است و اگر این دو امام بزرگوار نبودند با توجه به گذشت بیش از یکصد سال از رحلت پیامبر اکرم(ص) علوم و معارف اسلامی شکل نمی گرفت.

این کارشناس مذهبی گفت: امامان همه اسوه اخلاق و تقوا و همگی در اوج کمال و معنویت بودند امام صادق(ع) هم اینچنین بودند دراین میان یکی از خصوصیات ایشان این بود در زمان آن امام بزرگوار طرح شبهات و ابهامات از سوی مکاتب غیر و نیز از سوی ماتریالیست ها گسترده بود و امام صادق(ع) به طور منطقی وارد بحث با آنها می شدند و شبهات را پاسخ می دادند تا هم اسلام و هم تشیع تقویت شود.

وی افزود: زمان امامت امام صادق(ع) که با حکومت منصور دوانقی همزمان بود زمان وارد شدن حکمت یونانی و شکل گیری علم کلام بود در آن دوره ورود حکمت یونانی سبب تنش ها و طرح شبهات و ابهاماتی در جامعه اسلامی شد که امام صادق(ع) با پاسخ گویی به آن ها شیعیان را آگاه می کردند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از ابعاد شخصیتی امام صادق(ع) این بود ایشان از زهد غیر منطقی و غیرمعقولی که برخی مسلمین امام(ع) را به آن نسبت می دادند پرهیز می کردند مثلا برخی ایراد می گرفتند چرا امام صادق(ع) مانند جد خود حضرت علی(ع) ساده زیست نبودند که ایشان چنین پاسخ می دادند زمان ایشان با زمان امامت حضرت علی(ع) متفاوت بوده در زمان مولا امیرالمومنین همه مردم فقیر بودند و ایشان نیز در سطح فقیرترین مردم جامعه زندگی می کردند اما در زمان ایشان وضعیت جامعه بهتر شده و امام صادق(ع) هم متناسب با شرایط مردم زمانه خود زندگی می کردند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر