آمازون صدای کتابفروش‌های فرانسه را درآورد


آمازون صدای کتابفروش‌های فرانسه را درآورد

ایرنا نوشت: کتاب‌فروش‌های فرانسه تصمیم دارند در اقدامی ملی در مورد تهدید فزاینده فروشگاه اینترنتی «آمازون» برای آینده اقتصادشان گرد هم آیند.

کتاب‌فروش‌های فرانسه که هر دو سال یکبار به دعوت اتحادیه کتابفروشان این کشور گردهم می‌آیند، قرار است در گردهم‌آیی ملی خود در شهر مارسی، زنگ هشدار خطر آمازون را برای آینده اقتصاد این حرفه به صدا درآورند.

پیش‌بینی می‌شود ۷۰۰ کتابفروش و ۲۰۰ نفر از حرفه‌های وابسته به کتابفروشی در این رویداد از فردا (یکشنبه/‏۳۰ ژوئن، ‬ ۹ تیر) تا ۱ ژوئیه شرکت کنند.

سندیکای کتابفروشی‌های فرانسه (SLF) با هدف حفظ قیمت واحد برای هر کتاب از سال ۱۹۸۱ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و حالا در حالی به چهلمین سال فعالیت خود نزدیک می‌شود که سایت آمازون تنها دشمن اهدافش محسوب می‌شود، به همین دلیل تجمع دوسالانه اعضای این اتحادیه فرصتی مهم برای بیان نگرانی این صنف از فعالیت سایتی محسوب می‌شود که با برهم زدن نظم مورد نظر، بهایی گاه پایین‌تر برای فروش کتاب، کتابفروشی هایی را که از منابع مالی قابل توجه برای رقابت برخوردار نیستند، به تدریج از چرخه بازار حذف کنند.

اگزاویه مونی (Xavier Moni) رئیس سندیکای کتابفروشی‌های فرانسه معتقد است: «در حالی که قیمت واحد کتاب تاثیرات مثبت خود را بر عرصه اقتصادی و فرهنگی می‌گذارد و طبقه سیاسی نیز از آن حمایت می کند، فعال قدرتمند دیگری در بازار به‌وجود آمده است که این ساختار را بی ثبات کرده است.»

او افزود: «مجموع اقدامات سایت آمازون از خلق اثر تا توزیع کتاب، همه و همه به گونه‌ایست که کتاب قیمت واحدی نداشته باشد. این وضعیت، فرصت مناسبی برای فروش آثار جدیدتری چون کتاب‌های صوتی، اشتراک های اینترنتی و آثار خودنشر فراهم می‌آورد.»

مونی با انتقاد به انفعال طبقه سیاسی در برابر فعالیت آمازون، واکنش گروه‌های حرفه‌ای، سیاسی و پارلمانی را خواستار شد و افزود: «نهاد «میانجی کتاب» (Médiateur du livre) سال گذشته پیشنهاد اصلاح قانون ۱۹۸۱ میلادی را خطاب به دولت و مجلس فرانسه مطرح کرد تا سایت آمازون را به رعایت قیمت واحد وادارد؛ اما هنوز اقدامی در مورد آن صورت نگرفته است.»

سه هزار و ۳۰۰ کتابفروشی در فرانسه فعالیت می‌کنند که تنها ۴۰ درصد از آمار فروش کتاب را در اختیار دارند. این درحالی است که کتابفروشی از کم سودترین مشاغل این کشور محسوب می‌شود.

۵۷۲۴۳

کد خبر 1274813

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی