سوگ سمنان در شهادت امام صادق(ع)


سوگ سمنان در شهادت امام صادق(ع)

سمنان- ایرنا- همزمان با شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) پرچمدار مبارزه علمی با جریان کفر، قشرهای مختلف مردم با حضور در مساجد، تکایا، بقاع متبرکه و سایر مکان‌های مذهبی استان سمنان در سوگ شهادت ششمین امام خود اشک ماتم ریختند.

روز شنبه هشتم تیرماه ۱۳۹۸ حال و هوای شهرهای استان سمنان یکپارچه غرق در ماتم و عزا است و مردم این استان با برگزاری مجالس مختلف به سوگواری و عزاداری پرداختند.

مردم ولایی و حسینی استان سمنان، سیاه پوش در هشت شهرستان و ۲۱ نقطه شهری و ده‌ها روستا در اماکن مذهبی و آستان های مقدس امامزادگان گردهمایی کرده با نوای مداحان اهل بیت (ع) و سخنرانان در رثای امام ششم خود اشک‌ها بر گونه‌ها جاری و ساری ساختند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برگزاری مجالس عزاداری و سوگواره‌های جعفری، ادعیه متبرکه و یادواره شهدا روحانی در زمره مراسمی است که حال و هوای معنوی خاصی به شهرهای این استان کویری بخشید.

حضور پرشور اقشار مختلف به ویژه جوانان متدین و انقلابی در ویژه برنامه‌های سالروز شهادت ششمین ستاره آسمان امامت و ولایت صادق آل عبا امام جعفر صادق (ع) نشان داد که نسل جوان و کوشا در عرصه‌های علمی ایران اسلامی چگونه آن حضرت را که در عصر خویش توانستند عرصه‌های بسیار گسترده‌ای را برای اندیشه ورزی و گفت و گوی فکری و دینی باز و صحنه را برای پاسخگویی علمی و منطقی به شبهه‌های فکری و اعتقادی آماده کنند الگوی خویش قرار دهند.

از جمله عاشقان دلسوخته این امام تابناک، مادران دیار دارالمرحمه استان سمنان، زنان ولایت مدار در دل کویر هستند که با پخت نذورات و برگزاری مجالس مذهبی در سوگ غروب غریب صادق آل محمد و تکیه گاه علوم نشستند، یکی عکس از فرزند شهید دفاع مقدس را در دست دارد و دیگری عکس مدافع حرم را بر سینه گذاشته است.

از هر قشری در امامزادگان، تکایا، مهدیه ها، مساجد و در هر کوی و برزن استان سمنان برای سوگواری حضور دارند، گویی از زمین و زمان آدم می‌جوشد و فریادهای نوحه و عزای آنها فضای کوچه باغ‌های دیار کویری را خروشان کرده است.

مؤمنان استان سمنان همواره هر سال در بیست و پنجم شوال به طرز بسیار باشکوهی به گرامیداشت شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق (ع) اقدام می‌کنند.

مردمان خداجوی استان سمنان، این گونه عشق و ارادت را به امامی که از مکتب نورانی و آسمانی جدش امام سجاد (ع) پیشوای چهارم شیعیان و پدرش امام محمدباقر (ع) کسب فیض کرد و پرچمدار مبارزه علمی در برابر جریان کفر بود، به نمایش می‌گذارند.

ابو عبدالله، جعفر بن محمد الصادق معروف به جعفر صادق (ع) امام ششم شیعیان؛ فرزند امام محمد باقر (ع) و ام فروه در ۱۷ ربیع‌الاول ۸۳ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند.

معروف‌ترین لقب آن حضرت، صادق به معنی راستین و راستگو و القاب دیگر ایشان فاضل، قائم، کامل، منجی، کلمه الحق، لسان و صابر است.

امام صادق (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش در ۳۱ سالگی به امامت رسیدند و با پایه ریزی مکتب جعفری موجب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمدی (ص) شدند.

همه جریان‌ها و حرکت‌های علمی مسلمانان در دوره امامت امام صادق (ع) رونق گرفت و مجالس درس و مناظره‌های علمی دایر و از رونق خاصی برخوردار شد، در همین راستا امام شاگردان بسیاری را برای عرضه افکار خالص اسلام و طرد اندیشه‌های باطل و منحرف تربیت کردند.

با گذشت ۱۴۸ سال از هجرت رسول الله در ۲۵ شوال، ششمین خورشید آسمان امامت به سبب انگور زهر آلوده منصور با غروبی غریب، رسالت سنگین هدایت را بر دوش زمین و خاک‌های سرد قبرستان بقیع می‌گذارد.

۷۴۰۸/‏۹۸۹۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان