افزایش کشفیات مواد مخدر بیانگر رشد مصرف آن و نگران کننده است


افزایش کشفیات مواد مخدر بیانگر رشد مصرف آن و نگران کننده است

اصفهان- ایرنا- فرماندار فریدن گفت: افزایش کشفیات مواد مخدر اگر چه اقدام مثبتی است اما بیانگر رشد گرایش به مصرف این مواد در جامعه و نگران کننده است.

سید تقی معین الدینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش ۷۰ درصد کشفیات مواد مخدر در یکسال گذشته در فریدن نشان از اقدامات نیروهای انتظامی در مقابله با این معضل بزرگ دارد اما در مقابل بیانگر افزایش میزان تقاضا، مصرف و گرایش افراد جامعه به مواد مخدر است.

به گفته وی از مجموع ۵ هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدر کشف شده در فریدن، ۱۶۰ کیلوگرم آن در یکسال گذشته بوده است.

وی برخورد با ۴۵ خودرو متخلف، انهدام ۲۶ باند تهیه و توزیع مواد مخدر، اجرای ۴۴ طرح پاکسازی (امنیت محله) با تلاش و هم افزایی نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی، تلاش در راستای پیشگیری، درمان و آموزش و فرهنگ سازی، معرفی نزدیک به ۵۰۰ تن به کمپ‌های ترک اعتیاد، پرداخت یارانه به ۴۵ خانواده، اعطای تسهیلات اشتغال به ۲۸ معتاد بهبود یافته را اقدامات انجام شده در این بخش برشمرد.

معین الدینی بیان کرد: تصور عمومی و بررسی‌ها تأیید می‌کند که برغم همه رشادت ها و تلاش‌های نهادهای متولی که در مبارزه با مواد مخدر، همچنان به دلیل حجم گسیل آن به داخل کشور، هم مرزی با کشورهای تولید کننده و سیاست های استعماری که وجود دارد، اقدامات مقابله با این پدیده در بعد اجتماعی ثمربخش نیست همچنانکه امروز با افزایش میزان گرایش و مصرف مواد مخدر به ویژه روان گردان‌ها مواجه هستیم.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فریدن اضافه کرد: راهکاری که همه اتفاق نظر دارند و در خط مشی رهبر معظم انقلاب هم از آن به عنوان اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یاد شده استفاده از پتانسیل مجموعه نیروها و نهادهای اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر است.

فرماندار فریدن تصریح کرد: مواد مخدر آسیبی است که همه اقشار و گروه‌های جامعه را گرفتار نموده و افراد به طور مستقیم یا غیر مستقیم و یا ناخواسته با آن مواجه هستند، هیچکدام از ما نمی‌توانیم به طور کامل در برابر این پدیده مصون باشیم، از این رو باید با همراهی، همفکری و هم افزایی نهادهای اجرایی و مشارکت مردم اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد.

معین الدینی با بیان اینکه در شهرستان فریدن فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل و ریشه دار بروز مشکلات فرهنگی را به دنبال داشته است، افزود: بسیاری افراد معتقدند که مشکلات و هنجارشکنی‌ها را باید با اصلاح و تغییر شاخصه‌های فرهنگ حل کرد اما معتقدم که ما نیاز به اصلاح فرهنگ نداریم بلکه تنها نیازمند به بازگشت به فرهنگ اصیل و ریشه دار خود هستیم.

وی ظهور برجسته نمادها و داشته‌های فرهنگی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر دانست و افزود: اجرای فراگیر و متنوع برنامه‌هایی مانند نکوداشت هفته فرهنگی می‌تواند کمک نماید تا فرهنگ اصیل خود را از دل تاریخ استخراج کنیم و در معرض دید جوانان قرار بدهیم تا با امید آفرینی زمینه پیشرفت و تحرک به سمت اهداف بلند هموار شود.

وی با بیان اینکه جامعه همواره با مواد مخدر به عنوان مقوله‌ای ریشه دار و قدیمی همراه با اثرات متغیر مواجه بوده است، افزود: مواد مخدر طی دهه اخیر با توجه به مسائلی مانند اقتصاد، سیاست و جامعه درجوامع مختلف و از جمله کشور ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فرماندار فریدن افزود: در بعد اقتصادی آمار و ارقام سازمان ملل نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان دست کم یکبار تجربه استفاده از مواد مخدر را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌ها، برای نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در بخش مواد مخدر اشتغال ایجاد شده است، افزود: این آمار حاکی از آن است یک تجارت عظیم و در عین حال غیر قانونی در جهان شکل گرفته که گردش مالی آن ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار بوده و سودی نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار برای دست اندر کاران این چرخه باطل فراهم می‌نماید.

وی افزود: مجموعه این عوامل موجب شد صنعت غیر قانونی مواد مخدر به عنوان چهارمین صنعت جهان بعد از نفت، توریسم و فروش اسلحه معرفی شود که این امر در تخریب پایه‌های اجتماعی جوامع مختلف تأثیر گذار بوده است.

نماینده عالی دولت در فریدن با بیان اینکه بخش عمده تولید مواد مخدر در کشورهای همجوار با ایران قرار دارد، افزود: وجود هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای تولید کننده مواد مخدر تهدید بسیار بزرگی است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر که اروپاییان به سردمداری آمریکا و به بهانه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر به این کشورها وارد شدند کشت و تولید مواد مخدر ۳۵ درصد افزایش داشته است، همچنین با تغییر نوع تولیدات به سوی صنعتی شدن اکنون نزدیک به ۸۰۰ نوع روان گردان در بازار مواد مخدر وجود دارد.

به گفته وی کاهش شدید سن مصرف کنندگان مواد مخدر در جهان و کشور و بروز ابعاد پنهان مواد مخدر در بخش‌های اجتماعی و سیاسی موجب شده است که از این پدیده شوم به عنوان "جنگ بدون مرز" و یا "زلزله خاموش" تعبیر شود.

فرماندار فریدن به هجمه‌های متنوع و مکرر دشمنان بر علیه کشور اشاره و بیان کرد: استکبار برغم همه توطئه‌هایی که بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام داد خوشبختانه نتوانست به نتایج مد نظر خود در براندازی نظام سیاسی ایران دست یابد از این رو به این نتیجه رسید یکی از راه‌هایی که می‌تواند از طریق آن به اهداف و منافع خود دسترسی پیدا کند اضمحلال نظام اجتماعی و در رأس آن نظام خانواده است.

به گفته این مسوول، استکبار از طریق برنامه ریزی هجمه ای وسیعی با استفاده از مواد مخدر صنعتی و روان گردان‌های متعدد می کوشد با فروپاشی نظام اجتماعی و تضعیف پایه‌های نظام خانواده به نتایج دلخواه خود برسد.

معین الدینی افزود: از آنجا که وابستگی به مواد مخدر ریشه بسیاری از انحراف‌ها و آسیب‌های فردی و اجتماعی است، استکبار تمام توان خود را به کار گرفته است که با سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق، جوامع را به سوی اضمحلال فرهنگی بکشاند.

وی اظهار داشت: نزدیک به ۱۴۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آنها توزیع کننده هستند و نزدیک به ۶ میلیون نفر در کشور تحت تأثیر این مواد هستند.

به گفته وی در حالی که سیاست زندان زدایی و زندانی نکردن معتادان مدتی است که اجرا می‌شود اما همچنان ۷۰ درصد زندانیان، مرتبط با جرایم مواد مخدر است.

معین الدینی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر تأثیر غیر مستقیم بر سایر ناهنجاریهای جامعه داشته است، افزود: ۵۵ درصد طلاق‌ها در ارتباط با مواد مخدر بوده است.

فرماندار فریدن افزود: از نخستین سال‌های پیروزی انقلاب، عزم و اراده قوی برای مبارزه دامن گیر و فراگیر با مواد مخدر به وجود آمد به طوری که همواره اعتقاد مسؤولان بر مبارزه شدید با سوداگران و قاچاقچیان مواد مخدر و پیشگیری از ورود آن به داخل و جلوگیری از توزیع آن در سطح کشور بوده است.

نماینده عالی دولت در فریدن اظهار داشت: درمان معتادان موضوع کلیدی در بخش مواد مخدر است.

وی افزود: واقعی‌ترین و بهترین نوع مبارزه با مواد مخدر از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته وی ایران نزدیک به ۴ هزار شهید مظلوم برای مبارزه و کنترل مواد مخدر تقدیم کرده است و سه تن از شهدای گرانقدر شهرستان فریدن نیز از شهدای مواد مخدر است.

بر اساس اعلام مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۷ میلادی و به‌منظور تقویت اقدامات و همکاری‌های بین المللی در راستای رسیدن به جهانی عاری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر، ۲۶ ژوئن مصادف با پنجم تیر ماه به‌عنوان روز جهانی مبارزه با سو مصرف و قاچاق مواد مخدر تعیین شده است.

در تقویم کشورمان نیز از ۳۱ خرداد تا ۶ تیر به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شد.

در سال‌های اخیر، اعتیاد در فریدن به عنوان یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی مطرح بوده، به طوری که از آن به عنوان عمده دلیل رشد پدیده طلاق نام برده می‌شود از این رو مبارزه با گسترش اعتیاد در رأس سیاست‌های مدیریت این شهرستان قرار گرفته است.

به گفته مسئولان، سال گذشته نزدیک به ۱۸۰ نفر به کمپ و ۲۶۰ نفر به مرکز سرپایی ترک اعتیاد این شهرستان مراجعه کردند که از این تعداد هفت نفر زن بودند، در سال ۱۳۹۶ نیز ۲۶۷ مرد و ۶ زن به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کردند.

فریدن با جمعیت افزون بر ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

۹۸۶۱/‏۶۰۲۶/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی