دولت اجازه کشت خشکه کاری برنج را به گلستان داد


دولت اجازه کشت خشکه کاری برنج را به گلستان داد

گرگان - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که با توجه به محدودیت های منابع آب و میزان تبخیری که در این استان شمالی وجود دارد، مجوز کشت خشکه کاری برنج در گلستان با وجود ممنوعیت کشت برنج به غیر استان های گیلان و مازندران ، از هیات دولت اخذ شد.

مختار مهاجر اظهار داشت: خشکه کاری برنج، صرفه جویی ۵۰ تا ۴۰ درصدی در مصرف آب و کاهش هزینه در کشت و داشت این محصول را همراه دارد.

به گفته وی امسال خشکه شالی در گلستان به یک هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش می‌یابد.

وی گفت: سازمان جهادکشاورزی از خشکه کاری برنج در این استان با تأمین نهاده‌ها و ارائه تسهیلات ارزان قیمت از کشاورزان علاقمند حمایت می‌کند.
به گزارش ایرنا در شیوه خشکه کاری، بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می‌شود که از سال زراعی قبل با اعلام ممنوعیت کشت برنج در کشور به گیلان و مازندران، مورد توجه کشاورزان به ویژه در گلستان قرار گرفت.

کاهش مصرف آب یکی از مهم‌ترین دلایل ترویج خشکه کاری شالی در زمین‌های گلستان است به طوری که مصرف آب را از ۱۴ تا ۱۵ هزار مترمکعب در هر هکتار کشت سنتی - غرقابی، بسته به رقم، آب و هوای منطقه، خاک، مدیریت مزرعه شالی به ۶ تا ۱۱ هزار متر مکعب تقلیل می‌دهد.
کاهش نزولات جوی سال‌های اخیر گلستان و آسیب ناشی از خشکسالی باعث توجه کارشناسان به روش خشکه کاری شالی و ترغیب کشاورزان به استفاده از این شیوه شده است.
طبق گزارش مسؤولان جهادکشاورزی گلستان، سال گذشته بیش از ۶۰ هکتار از زمین‌های استان شالی به روش خشکه کاری کشت شد.
پیشتر مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند گفته بود: امسال برنامه کشت شالی به روش خشکه کاری در ۳ هزار هکتار برنامه ریزی شده است.
علی اکبر مهقانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: خشکه کاری شالی بیشتر در فصل بهار انجام می‌شود اما برخی کشاورزان بعد از برداشت محصول گندم نیز اقدام به خشکه کاری شالی می‌کنند.
وی اهداف اصلی گسترش اجرای این طرح در زمین‌های گلستان را افزایش بهره وری مصرف آب زراعی، کاهش هزینه‌های تولید شالی و ایجاد سود بیشتر برای کشاورزان برشمرد.
وی در خصوص میزان عملکرد واحد سطح شالی در هکتار گفت: کشت شالی به شیوه خشکه کاری با روش سنتی - غرقابی فرقی ندارد و در این کشت، کاهش هزینه و افزایش سودآوری کشاورزان مورد نظر است.
وی گفت: کشاورزان در روش خشکه کاری می‌توانند از رقم‌های موجود از جمله دم سیاه، شیرودی، ندا و فجر استفاده کنند.
کاسته شدن از زحمت کشاورز نسبت به روش تهیه خزانه، کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌ها، یکنواختی در سبز شدن مزرعه، امکان استفاده از ماشین آلات کشاورزی در کاشت و برداشت، جلوگیری از هدر رفت کود مصرفی و افزایش اکسیژن خاک، کاهش ترکیبات سمی و آفات، کاهش نیاز به انرژی و اجرای آسان مدیریت مزرعه، استفاده بهتر از نهاده‌ها به دلیل عمق کشت مناسب و تراکم یکنواخت و کاهش ۵۰ درصدی میزان مصرف آب، کاهش آلودگی خاک و آب، بهبود تهویه زمین و اقلیم مزرعه، کم شدن آفت و ارتقای بذر در واحد سطح از جمله مزایای استفاده از روش خشکه کاری برنج است.
در سال‌های اخیر طرح‌های تحقیقاتی و به تبع آن تحقیقی ترویجی متنوعی در خصوص خشکه کاری در استان‌های خوزستان، مازندران و زنجان اجرا شده که مورد استقبال کشاورزان آن مناطق قرار گرفت و گسترش آن در گلستان می‌تواند علاوه بر نیاز کم به آبیاری، درآمد بالاتر محصول شالی و مقرون به صرفه بودن آن و قیمت مناسب برنج در بازار باعث را به همراه داشته باشد.
گلستان سه اقلیم خشک و نیمه خشک در شمال با ۲۵۰ میلی متر بارش، اقلیم خزری در میانه با ۶۰۰ و کوهستانی در جنوب با ۳۰۰ میلی متر بارندگی، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی نسق دار برای کشت شالی دارد و کشاورزان به طور میانگین سالانه در ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های استان به روش سنتی - غرقابی، شالی کشت می‌کنند.
سال زراعی قبل در گلستان ۶۴ هزار هکتار شالی کشت شده بود.
اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک در بازارهای گلستان با نرخ ۲۳۰ هزار ریال معامله می‌شود.
طبق آمار اداره کل امور اراضی گلستان، این استان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی است که یک سوم از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری آن در بخش تولید سالانه بیش از ۹۲ نوع گیاه زراعی و باغی تولید می‌کنند. ۶۲۰۴/‏۳۰۹۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره بازیگران خردسال سریال آوای باران+ بیوگرافی و عکس های خصوصی در خارج!