ترویج احکام و بسط کلام شیعی در سایه سار فضایل امام صادق (ع)


ترویج  احکام و بسط کلام شیعی در سایه سار فضایل امام صادق (ع)

شیراز - ایرنا- امام صادق ( ع ) در ظلمت بحرانها و آشوبها دنیای شیعه را به فروغ تعالیم خویش روشنی بخشید و حقیقت اسلام را از آلایش انحرافات وگزند فریبکاران حفظ نمود به درستی که آن امام عصاره فضل و صداقت در رفتار و گفتار و مروج احکام و بسط کلام شیعی بوده اند.

امام صادق (ع) آن قدر فقه و دانش اهل بیت را گسترش داد و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساخت که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت. از این رو دانشمندان و راویان از دانش امام بهره فراوان برده و از ایشان حرف و حدیث بسیار نقل کرده‌اند.

امام صادق (ع) همواره مبارزی نستوه و خستگی ناپذیر وا نقلابی بنیادی در میدان فکر و عمل بود، کاری که امام حسین (ع) به صورت قیام خونین انجام داد، آن امام همام قیام خود را در لباس تدریس و تأسیس مکتب و انسان سازی انجام داد و جهادی راستین کرد.

زندگانی امام را می توان به سه بخش مختلف تقسیم کرد، در دوره امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) که تقریباً نیمی از عمر آن حضرت را به خود اختصاص می دهد. در این دوره امام صادق (ع) از علم و تقوی و کمال و فضیلت آنان در حد کافی بهره مند شد.

بخش دوم زندگی امام جعفر صادق (ع) از سال ۱۱۴ هجری تا ۱۴۰ هجری می باشد. دراین دوره امام از فرصت مناسبی که بوجود آمده، استفاده نمودند و مکتب جعفری را به تکامل رساندند. در این مدت، چهار هزار دانشمند تحویل جامعه داد و علوم و فنون بسیاری را که جامعه آن روز تشنه آن بود، به جامعه اسلامی ارزانی داشتند.

هشت سال آخر زندگانی امام (ع) بخش سوم زندگی امام صادق (ع) را تشکیل می دهد. دراین دوره، امام بسیار تحت فشار و اختناق حکومت منصور عباسی قرار داشت. در این دوره آن حضرت دائماً تحت نظر بود و مکتب جعفری عملاً تعطیل گردید.

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در تبیین شخصیت ربوبی حضرت امام صادق (ع) در بیان ویژگی‌های مومن، خارج نشدن از خط انصاف و حق در هنگام خشم را از نگاه آن امام همام، یک ویژگی مهم بیان کرد.
آیت الله دژکام با تاکید بر اینکه در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نیز، تاکید بر همین نکات مشاهده می‌شود، تاکید حضرت امام صادق (ع) را مصداق لزوم پرهیز از افراط و تفریط در مواجهه با مسائل اجتماعی و سایر مسائل دانست و گفت: گاه به رفتار و عملکرد کسی اعتراض داریم، این اعتراض باید به گونه‌ای مناسب و تاثیرگذار مطرح شود.

آیت الله دکتر احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیزبا بیان گوشه هایی از فضایل اخلاقی امام صادق (ع) گفت: اما‬ صادق‬ (ع) ‬ قبل از هر چیز عبد خدا بود و همواره در پیشگاه خدا و در نهایت تواضع به سر می بردند. ارتباط و پیوندشان‬ با خدا چنان تنگاتنگ بود که همواره سجده ‏های طولانی انجام می دادند‬ و به یاد خدا بودند، یاد خدا موضوعی است که نیاز امروز جامعه ماست.

آیت الله بهشتی در ادامه افزود: مناقب و صفات آن حضرت بیش از حد شمار است و عقل و فهم شخص آگاه و بصیر درباره انواع مناقبش حیران است تا آنجا که علوم سرشاری که به خاطر تقوای زیاد بر قلبش جاری بود، همه احکامی را که علل آنها برای کسی قابل درک نیست و علومی را که عقول از احاطه به حکم آنها قاصر است در زندگی آن حضرت جاری بوده است.

۶۱۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


من میترسم