فیلم کار کثیف کاری از خسرو معصومی؛ فقر و مهاجرت


فیلم کار کثیف جدیدترین ساخته‌ی خسرو معصومی است. خسرو معصومی این بار سراغ موضوع مهاجرت رفته است. و در دل این موضوع به سایر معضلات اجتماعی مانند بیکاری، فقر پرداخته است. فرهاد و الهام زوج جوانی هستند که یک فرزند خردسال پسر به نام نوید دارند. فرهاد دانشجوی رشته‌ی حقوق بوده است که به دلایل […] نوشته فیلم کار کثیف کاری از خسرو معصومی؛ فقر و مهاجرت...

فیلم کار کثیف کاری از خسرو معصومی؛ فقر و مهاجرت
2+

فیلم کار کثیف جدیدترین ساخته‌ی خسرو معصومی است. خسرو معصومی این بار سراغ موضوع مهاجرت رفته است. و در دل این موضوع به سایر معضلات اجتماعی مانند بیکاری، فقر پرداخته است. فرهاد و الهام زوج جوانی هستند که یک فرزند خردسال پسر به نام نوید دارند. فرهاد دانشجوی رشته‌ی حقوق بوده است که به دلایل مشکلاتی اعم از مشکلات مالی از تحصیل انصراف داده است. او که از بیکاری و بی پولی مستاصل شده است به خلاف روی می‎آورد و به کار توزیع مشروبات الکلی در قالب پیک موتوری می‌پردازد. در ادامه با معرفی و نقد فیلم کار کثیف با نت نوشت همراه باشید.

فیلم کار کثیف … فقر و مهاجرت

اتفاقات و ماجراهای فیلم کار کثیف در یکی از شهرهای شمالی و شهر آنکارا و استانبول ترکیه میگذرد. بیشتر فیلم در لوکیشن‌های خارجی و به سیاق بیشتر فیلم‌های معصومی در طبیعت می‎گذرد. “فرهاد” با بازی “پدرام شریفی” و “الهام” با بازی “الهام نافی” زن و شوهر جوان، بازیگران اصلی فیلم هستند.

که رابطه‌ی بین آن‌ دو پرداخته نشده است. معدود دیالوگ هایی که در بخش های نخستین فیلم رد و بدل می‎شود تنها دیالوگ های روزمره هستند و ما را وارد فضای فیلم نمی‌کند و اطلاعاتی در مورد شخصیت‌ها نمی‌دهد. رابطه‌ی پدر و مادر با فرزند خود “نوید” هم اصلا در نیامده است. طوری که تا سکانس انتهایی فیلم نه تنها حضور بچه ضروری به نظر نمی‎رسد و کارکردی ندارد، بلکه حضوری کاملا بی فایده است.

فیلم کار کثیف کاری از خسرو معصومی؛ فقر و مهاجرت

هنرنمایی لوون هفتوان در کار کثیف

خسرو معصومی در فیلم کار کثیف خیلی سطحی به سراغ این پیام می‎رود که مسائل و مشکلات جامعه ممکن است از جوانی چون “فرهاد” که دانشجوی رشته‌ی حقوق است یک انسان خلافکار بار بیاورد.

این مضمون تا آخر فیلم به صورت معدود دیالوگ هایی بین شخصیت‎ها رد و بدل می‌شود و به درونمایه‌ی فیلم بدل نمی‌شود و در حد شعار و یا پند اخلاقی فیلم باقی می‌ماند. و پایان عبرت آموز فیلم نیز مهر تاییدی بر شعاری بودن فیلم می‌زند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم رگ خواب اثر حمید نعمت الله “سیاهی سفیدی و اندوه طوفان”

فیلم کار کثیف کاری از خسرو معصومی؛ فقر و مهاجرت

فیلم کار کثیف کاری از خسرو معصومی

شاید بهتر بود خسرو معصومی به دلایل بیکاری و انصراف از تحصیل “فرهاد” می‌پرداخت که هم به شخصیت پردازی بهتر “فرهاد” و به عمق بخشیدن محتوی فیلم کار کثیف کمک می‌کرد. دانستن پیشینه‌ی شخصیت‌ها بخشی از راه های شخصیت‌پردازی است. که به نظر می‌رسد در این فیلم مورد نیاز است.

به عنوان مثال شخصیت “محسن” و رابطه‎اش با “الهام” تا نزدیکی‎های پایان فیلم مبهم باقی می‌ماند. و این ابهام موجب بر هم خوردن روابط علی و معلولی برخی از قسمت‌های داستان فیلم شده است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم عصبانی نیستم ساخته‌ی رضا درمیشیان، عصبانی هستم

البته “معصومی” در قسمت هایی که “فرهاد” به عنوان ساقی به خانه‌ی مشتریان می‎رود سعی کرده است تا قشرهای مختلف جامعه را نشان بدهد و با شباهت و یا تفاوت های “فرهاد” با مشتریانش به شخصیت‎پردازی او بپردازد.

و یکی از بخش های خوب فیلم چه به لحاظ فرم، چه به لحاظ محتوی همین سکانس‌ها است. اگر چه این تلاش هم به دلیل نگاه بسیار گذرا نتوانسته است به عمق فیلم و شخصیت‌پردازی کمک شایانی کند. در حالیکه با اندکی نگاه دقیق تر و جزیی‌تر می توان پتانسیل بالایی در ارائه‌ی درونمایه و شخصیت پردازی داشت.

فیلم کار کثیف کاری از خسرو معصومی؛ فقر و مهاجرت

پوستر فیلم کار کثیف کاری از خسرو معصومی

برخی از بزنگاه های تعیین کننده‌ی فیلم بر اساس تصادف شکل می‎گیرند. به عنوان مثال بر اثر تصادف سرگرد در ساختمانی که “فرهاد” برای فردی مشروب برده است حضور دارد. یا”محسن”، پسر دایی “الهام” بر حسب تصادف “فرهاد” را در حال توزیع مشروب می‌بیند که در زندگی عادی ممکن است که تصادفاتی از این دست رخ بدهند ولی در فیلم روابط علت و معلولی باید شکل دهنده‌ی اتفاقات و ماجراهای فیلم باشند. و تصادف به شرطی می‎تواند قابل باور باشد که زمینه های آن در فیلم از قبل چیده شده باشد.

فیلم با سکانس هایی آغاز می‌شود که در انتهای فیلم هم با همان سکانس ها پایان می‌یابد و فیلم به عبارتی دارای فرم دایره‌ای است و به لحاظ فرمی قابل توجه است. و همچنین از ریتم مناسبی برخوردار است.

لوون هفتوان، شاهرخ فروتنیان، رضا فیاضی، مسعود فروتن و اکبر مغززی از جمله سایر بازیگران این فیلم هستند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم به وقت شام از ابراهیم حاتمی کیا، ارتفاع قرمز و مرثیه ای برای پالمیرا

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !