آیا مجبورید داروهای بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین را با هم مصرف کنید؟ آیا میتوان این داروها را با هم مصرف کرد یا دچار اختلال و بروز عوارض می گردد؟ در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی نحوه مصرف همزمان بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین می پردازیم. لازم به ذکر است مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک تان صورت گیرد و بسته به شرایط بیماری شما، دوز آن تعیین گردد و این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات شما تهیه شده است.

نحوه استفاده همزمان بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین

از بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین (Helidac) به صورت دو عدد قرص بیسموت جویدنی، یک قرص مترونیدازول و یک کپسول تتراسیکلین استفاده می شود. بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین (Pylera) به صورت کپسول هستند. این دارو معمولا چهار بار در روز، در هنگام صرف غذا و وقت خواب به مدت 10 روز (Pylera) و 14 روز (Helidac) مصرف می شود. دستور العمل های تجویزی را به دقت دنبال کنید و از پزشک و یا داروساز خود بخواهید هر کدام از قسمت هایی را که متوجه نمی شوید، توضیح دهند . این دارو را دقیقا مطابق دستور مصرف کرده و از مصرف بیشتر یا کمتر از آنچه که پزشک تجویز کرده خودداری کنید.

بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین به همراه نحوه مصرف

اگر از بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین (Helidac) استفاده می کنید، قرص بیسموت را بجوید و قورت دهید. قرص مترونیدازول و کپسول تتراسایکلین را با یک لیوان پر آب (8 اونس یا 240 میلی لیتر) ببلعید. اگر از بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین (Pylera) استفاده می کنید، کپسول را با یک لیوان پر آب (8 اونس 240 میلی لیتر) قورت دهید. این نکته مهم است که در زمان خواب و به منظور پیشگیری از سوزش و تحریک گلو و معده، آن را با مقدار زیادی آب بخورید.

بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین را حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی حاوی کلسیم مانند محصولات لبنی و آبمیوه ها و غذاهای غنی شده با کلسیم بخورید.

مصرف این دارو را حتی اگر احساس خوبی داشته باشید، ادامه دهید و مصرف آن را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. اگر مصرف این دارو را خیلی زود قطع کنید و یا دوز های مصرفی آن را کم کنید، عفونت شما ممکن است به طور کامل درمان نشود و باعث مقاوم شدن باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها شوند.

بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین به همراه نحوه مصرف

اقدامات احتیاطی خاص حین مصرف بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین

قبل از مصرف بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین اگر به بیسموت، مترونیدازول (Flagyl)، آسپرین یا سالیسیلات، داکسی سیکلین (Doryx، Vibramycin)، مینوسیکلین (Dynacin، Minocin)، تتراسایکلین (Sumycin)، تینیدازول (Tindamax)، هر نوع داروی دیگر و یا هر یک از عناصر موجود در بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. از داروساز خود فهرستی از مواد تشکیل دهنده آنها را درخواست کنید.

اگر از داروی دیسولفیرام (Antabuse) استفاده می کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید. در این صورت پزشک ممکن است به شما بگوید که بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین را مصرف نکنید و یا پس از گذشت دو هفته آن را مصرف کنید.

با پزشک و داروساز خود را درباره مصرف داروهای تجویزی و غیر تجویزی، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی که مصرف می کنید و یا برای مصرف آنها برنامه ریزی کرده اید و همچنین درباره موارد زیر نیز با پزشک خود صحبت کنید: آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین و ضد انعقاد کننده هایی (رقیق کننده های خون) مانند وارفارین (کومادین، یانتوون)، آسپرین یا فرآورده های حاوی آسپیرین، استامیزول (Hismanal)، سایمتیدین (Tagamet )، لیتیوم (Eskalith, Lithobid)، داروهای دیابت، امپرازول (Prilosec, Zegerid)، داروهای خوراکی ضد بارداری، فنوباربیتال (Luminal)، فنیتوین (Dilantin، Phenytek)، پروبنسئید (Col-probenecid, Probalan)، سولفین پیرازون (Anturane) و ترفنادین (Seldane) . پزشک ممکن است مقدار دوز مصرفی داروها را تغییر دهد و یا برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی، شما را تحت نظر بگیرد.

اگر از آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم، کلسیم، منیزیم و یا بی کربنات سدیم و یا مکمل های روی استفاده می کنید، آنها را 1 تا 2 ساعت قبل یا 1 تا 2 ساعت بعد از خوردن بیسموت، مترونیدازول، تتراسایکلین مصرف کنید. اگر مکمل های آهن مصرف می کنید، آنها را 3 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از خوردن بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین مصرف کنید.

اگر مبتلا به بیماری های کلیوی یا کبدی هستید به پزشک خود بگویید . پزشک ممکن است به شما بگوید که این دارو را مصرف نکنید .

بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین به همراه نحوه مصرف

اگر مبتلا به عفونت هستید یا دچار مشکلات خونی، بیماری کرون و یا بیماری سیستم عصبی مرکزی هستید، به پزشک خود بگوئید.

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید و یا به کودک خود شیر می دهید، به پزشک خود بگویید. اگر همزمان با مصرف این دارو باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. داروی تتراسایکلین می تواند باعث بروز نقایص مادرزادی و آسیب به نوزاد شیرخوار شود.

شما باید اطلاع داشته باشید که این دارو ممکن است اثر قرص های هورمونی را کاهش دهد. زمانی که از این دارو مصرف می کنید، درباره انواع روش های ضد بارداری با پزشک خود صحبت کنید. همچنین درباره اینکه کدام روش در طول و بعد از درمان با بیسموت، مترونیدازول و تتراسایکلین برای شما مفید است، اطلاعاتی را کسب کنید.

به خاطر داشته باشید که در هنگام مصرف این دارو و حداقل 3 روز پس از اتمام درمان، از مصرف نوشیدنی های الکلی یا محصولات حاوی الکل یا پروپیلن گلیکول اجتناب کنید. الکل و پروپیلن گلیکول همزمان با مصرف مترونیدازول ممکن است باعث تهوع، استفراغ، انقباض عضلات شکم، سردرد، تعریق و گر گرفتگی ( قرمزی صورت ) شود.

برای اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا نور فرا بنفش ( بسترهای برنزه کننده و لامپ های خورشیدی ) از لباس های محافظ، عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنید این دارو ممکن است پوست شما را به نور خورشید حساس کند .

باید بدانید که مصرف تتراسایکلین در دوران بارداری یا دادن این دارو به نوزادان یا کودکانی که سن آنها بیشتر از 8 سال است، می تواند باعث شود که دندان ها به طور دائم سیاه شوند و به درستی شکل نگیرند . همچنین ممکن است استخوان ها نیز به طور مناسب رشد نکنند. به کودکان زیر ۸ سال نباید تتراسایکلین داده شود.