آیا حاملگی در دوران یائسگی امکان پذیر است؟ بلوغ، قاعدگی، بارداری، پیش از یائسگی و یائسگی. اینها مراحل مختلف چرخه زیستی زنان هستند. یکی به دیگری منجر می شود؛ اگرچه بارداری می تواند در هر زمانی در طی سال های باروری یک زن رخ دهد. احتمال حامله شدن زن به هنگام عبور از سن ۳۵ سالگی کاهش پیدا می کند. در سن ۴۰ سالگی، احتمالا دوران پیش از یائسگی شروع می شود و سپس به یائسگی، که معمولا پایان مرحله تولید مثل است، منجر می شود. اما آیا شما می توانید در طول دوران پیش از یائسگی یا یائسگی باردار شوید؟ در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام، ما درباره یائسگی، احتمال حاملگی در دوران یائسگی و خطرات مربوط به آن صحبت می کنیم.

آیا حاملگی در دوران یائسگی امکان پذیر است؟

دوران یائسگی چگونه اتفاق می افتد؟

دوران یائسگی یک تغییر فیزیکی بوده که از علائم پایان دوران قاعدگی است. فرایند یائسگی کند است و ماه ها یا سال ها قبل از پایان دوره قاعدگی شروع می شود. این فرآیند سه مرحله دارد:

پیش از قاعدگی:

این مرحله با بروز یک چرخه قاعدگی نامنظم مشخص می شود و می تواند حدود ۸ تا ۱۰ سال پیش از یائسگی آغاز شود. این مرحله می تواند در دهه ۴۰ یا حتی دهه 30 زندگی زنان آغاز شود. در این مرحله، تولید استروژن و پروژسترون، که مسئول آزاد کردن تخمک از تخمدان ها هستند، به تدریج کاهش می یابد. در طول یک تا دو سال آخر، افت شدید در استروژن اتفاق می افتد. در طول این مرحله، شما احتمالا دوره های نامنظم، عرق، ادرار داغ، فراموشی، نوسانات روحی، مفاصل خشک، افزایش وزن و افت فشار جنسی را تجربه می کنید.

یائسگی:

این مرحله ای است که در آن یک زن برای حداقل یک سال، دوره قاعدگی ندارد. این دوره معمولا بین ۴۵ تا ۵۰ سالگی رخ می دهد. در این زمان تخمدان ها تخمک ها را رها می کنند و این پایان مرحله تولید مثل است. بنابراین، زن نمی تواند تخمک گذاری کرده و یا باردار شود.

پس از یائسگی:

در این مرحله عوارض یائسگی کاهش می یابد. با این حال، کاهش در سطح استروژن باعث می شود که زنان با مشکلات سلامتی مانند پوکی استخوان، بیماری های قلبی و چاقی آسیب پذیر درگیر شوند. داروها و ایجاد تغییرات در سبک زندگی می توانند خطر بروز این مشکلات را کاهش دهند.

این مرحله زمانی است که چرخه تولید مثل شما نامنظم می شود و ریتم خود را از دست می دهد و در نهایت متوقف می شود. اگر بخواهید تحت چنین شرایطی باردار شوید، چه؟

آیا حاملگی در دوران یائسگی امکان پذیر است؟

آیا امکان حاملگی در دوران پیش از یائسگی وجود دارد؟

امکان بارداری تا رسیدن به مرحله یائسگی وجود دارد، اما ممکن است دشوار باشد. در طول مرحله پیش از یائسگی، اگر چه دوره های شما نامنظم هستند، اما هنوز توانایی تخمک گذاری و بارداری دارید.

بارداری در دوران پیش از یائسگی چگونه اتفاق می افتد؟

با وجود دوره های نامنظم، تخمک گذاری در مرحله پیش از یائسگی نیز رخ می دهد. در نتیجه احتمال آزاد شدن یک تخمک سالم که با انتشار اسپرم بارور شود، وجود دارد.

علائمی نظیر حساسیت پستان و تخلیه واژینال سفید می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که در دوران تخمک گذاری هستید. روابط جنسی بدون محافظت در مدت ۳ – ۴ روز پیش از تخمک گذاری و در روز تخمک گذاری نیز می تواند احتمال حامله شدن را افزایش دهد.

آیا حاملگی در دوران یائسگی امکان پذیر است؟

هنگامی که به مرحله یائسگی وارد می شوید، دیگر نمی توانید تخمک گذاری کرده و به طور طبیعی باردار شوید. زنان در سنین متفاوتی وارد مرحله یائسگی می شوند. این دوره معمولا در دوران بین ۴۰ تا ۵۵ سالگی رخ می دهد.

چگونه می توانید بفهمید که هنوز بارور هستید؟

فهم باروری شما در دورانی که چرخه قاعدگی شما در طی دوران پیش از یائسگی، قرار دارد، دشوار است. ممکن است قابلیت تخمک گذاری را داشته یا نداشته باشید و هم چنین مقدار استروژن، پروژسترون و دیگر هورمون ها که در نوسان هستند، بر کیفیت تخمک تاثیر گذارند. همه این عوامل باعث کاهش باروری می شوند، اما ما نمی توانیم دقیقا میزان احتمال بارداری طبیعی را پیش بینی کنیم.

آیا حاملگی در دوران یائسگی امکان پذیر است؟

شانس بارداری در دوران پیش از یائسگی و پس از آن

اگر شما نیز به باردار شدن در دوران پیش از یائسگی امیدوار هستید، و حتی بعد از شش ماه تلاش هم باردار نشده اید، باید با پزشک مشورت کنید. اقدامات زیر می توانند شانس شما برای حامله شدن را افزایش دهند:

مقاربت در طول دوران تخمک گذاری: نشانه های تخمک گذاری مانند حساسیت پستان، نفخ شکم، افزایش میل جنسی، درد شدید، و ترشح واژینال سفید را زیر نظر بگیرید. زمان تخمک گذاری بهترین زمان در طی چرخه قاعدگی است. رژیم و ورزش: رژیم غذایی متعادل داشته باشید و ورزش کنید تا در بهترین حالت بدنی و سالم بمانید. این ها شانس بارداری را بالا می برند. لقاح مصنوعی در آزمایشگاه: در طی دوران پیش از یائسگی و یائسگی درمان با لقاح مصنوعی، می تواند به شما کمک کند. در این مورد، شما ممکن است مجبور باشید تا از تخمک هایی که در گذشته منجمد شده اند، استفاده کنید. هم چنین ممکن است برای آماده کردن بدن خود برای کاشت تخمک و بارداری به هورمونی نیاز داشته باشید. با این حال، ممکن است این مورد برای همه زنان کارساز نباشد.

با تغییر سبک زندگی و کمک پزشکی، ممکن است بتوانید در طول مرحله پیش از یائسگی باردار شوید. اما آیا برای شما و کودک ایمن است؟

خطرات بارداری در پیش از یائسگی و دوران یائسگی چیست؟

بارداری در سن بالای ۳۵ سال خطرناک تر می شود. در اینجا برخی از خطراتی را که ممکن است برای مادر و نوزاد اتفاق بیفتد، آورده ایم:

درمان با لقاح مصنوعی می تواند منجر به ایجاد جنین های چند گانه شود. این به احتمال زیاد باعث زایمان زودرس، وزن پایین کودک و مشکلات زایمان می شود. فشار خون بالا می تواند منجر به پره اکلامپسی شود. دیابت نوع ۱. جفت جنینی که در آن جفت در رحم قرار دارد و باعث بروز مشکلاتی در هنگام زایمان می شود. کندگی جفت که در آن جفت از رحم جدا می شود و باعث مشکلاتی در رشد جنین و زایمان زودرس می شود. سقط جنین یا تولد زودهنگام. تولد جنین نارس یا با وزن کم بارداری خارج رحمی، که تخمک ها در خارج رحم قرار می گیرند. افزایش شانس نقص های مادرزادی.

هرچه سن بالاتر می رود، احتمال عوارض بارداری و زایمان بالاتر است. بنابراین، اگر شما تصمیم گرفته‎اید که دیگر بچه دار نشوید، باید با راه های پیش گیری از بارداری آشنا شوید.

آیا حاملگی در دوران یائسگی امکان پذیر است؟

آیا هنوز به پیشگیری از بارداری در پیش از یائسگی و در دوران یائسگی نیاز دارید؟

اگر چه احتمال کمتری برای بارداری در طی دوران پیش از یائسگی و یائسگی وجود دارد، اما توصیه می شود از روش های پیش گیری از بارداری استفاده کنید. در صورت وجود دوره های نامنظم قاعدگی هم، احتمال تخمک گذاری وجود دارد. استفاده از لوازم پیش گیری از بارداری مانند کاندوم، نه تنها از بارداری برنامه ریزی نشده پیش گیری می کند بلکه به شما کمک می کند تا از بروز عفونت های مقاربتی جلوگیری کنید.

آیا امکان معکوس شدن یائسگی وجود دارد؟

تحقیقات انجام شده بر روی هشت زن در دوران پیش از یائسگی نشان داده‎است که احیای موقت فعالیت تخمدان ممکن است. در این تحقیقات به تخمدان زنان پلاسما تزریق شد. بعد از یک تا سه ماه، همه شرکت کنندگان در دوره های منظمی قرار گرفتند و دکتر می توانست تخمک های قابل باروری را جهت لقاح بیرون بیاورد.

تحقیقات دیگری نشان داده است که ملاتونین، چرخه قاعدگی در زنانی که در مرحله پیش از یائسگی یا یائسگی بوده اند را احیا کرده است. ملاتونین در تولید هورمون های جنسی موثر است. با این حال، این مطالعات محدود هستند و ممکن است جهانی نباشند.

اگر پس از یائسگی تمایل شدیدی به داشتن فرزندان بیولوژیکی دارید، با پزشک خود درباره احتمالات و خطرات مربوط به آن صحبت کنید. آیا تصور می کنید که بارداری در طول دوران یائسگی امکان پذیر است؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.