اطلاع مردم از قیمت کالاها لازمه مشارکت آنان در تنظیم بازار است


اطلاع مردم از قیمت کالاها لازمه مشارکت آنان در تنظیم بازار است

سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان لازمه مشارکت مردم در تنظیم بازار را مطلع کردن آنان از رنج قیمت کالاها اعلام کرد و گفت: در اقلام اساسی و پر مصرف به مردم اطلاعات داده شود تا اینگونه بخشی از نظارت هوشمند بر بازار خود به خود انجام گیرد.

حسین فیروزی روز پنجشنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان اظهار داشت: تغییرات قیمت با قیمت تمام شده کالا دو مقوله جدا از هم است و شاخص نرخ نقطه به نقطه کالاها در خرداد امسال با خرداد سال گذشته مورد بررسی قرار داده می شود.

وی با بیان اینکه قیمت اکثر کالاها در استان نسبت به متوسط کشوری بالا نیست، افزود: تغییرات قیمتی کالاها با سوگیری سیاسی، جناحی در استان مواجه شده که این تغییرات به تنهایی معرف وضعیت بازار استان نیست و نیاز به نگاه جامع تر به آن است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با تاکید براینکه رسانه ها جامع نگرتر به آمار و اطلاعات بپردازند، اضافه کرد: همچنان معتقدیم تامین، توزیع و نظارت بر کالا ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

فیروزی با اشاره به اینکه نظارت هوشمند، زمینه نظارت مردم بر بازار را فراهم کنیم، گفت: باید مردم چارچوب قیمت کالاها را در اختیار داشته باشند تا با آگاهی اقدام به خرید کالای مورد نظر خود کنند و اگر تفاوت قیمتی وجود داشت آن را با شماره های ۱۲۴ و ۱۳۵ اطلاع دهند.

وی اظهار داشت: یکی از ایراداتی که به مسئولان تنظیم بازار استان وارد است همین عدم اعلام رنج قیمت کالاها در بازار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان لازمه مشارکت مردم در تنظیم را در اختیار قرار دادن رنج قیمت کالاها دانست و گفت: در اقلام اساسی و پر مصرف به مردم اطلاعات داده شود تا اینگونه بخشی از نظارت هوشمند بر بازار خود به خود انجام گیرد.

فیروزی بر تشکیل کمیته تخصصی برای رسیدگی و اعلام رنج قیمت کالاها در استان تاکید کرد و افزود: این کمیته باید به طور هفتگی قیمت کالاهای پرمصرف را اعلام کند و سازمان های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت هم بازار را مرتباً رصد کنند تا مانع از کمبود کالا شود.

وی گران تر بودن قیمت میوه در کردستان نسبت به میانگین کشوری را غیرقابل قبول اعلام کرد و افزود: بر توزیع میوه در استان نظارت نمی شود و کارگروهی متشکل از سازمان های جهاد کشاورزی و صمت و شهرداری در خصوص تامین و نظارت بر تامین و عرضه میوه تشکیل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: قیمت کیف و کفش و مبلمان هم در استان گران تر از متوسط کشوری است و بر این امر نظارت نمی شود.

فیروزی اضافه کرد: صنف تامین و توزیع کننده میوه در استان با تنظیم بازار همکاری نکردند لذا اقدام به اختصاص چندین مکان در سطح شهر و توزیع میوه با قیمت تنظیم بازار خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: هر کدام از صنوف حقوق مصرف کننده را رعایت نکنند سیاست تنظیم بازار اتخاذ روش های دیگر است لذا بار دیگر از اصناف خواهان همکاری هستیم.

میزان مصرف برق کردستان به ۴۷۶ مگاوات رسید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: برای استان در پیک مصرف برق میزان ۳۷۳ مگاوات منظور شده و بیش از آن جزو استان های پرمصرف می شویم که چند روزی است میزان مصرف از این شاخص عبور کرده است.

فیروزی افزود: میزان مصرف برق استان به ۴۷۶ مگاوات یعنی بیش از ۱۰۳ مگاوات بیشتر از سقف تعیین شده رسید و اگر این روند در استان ها ادامه یابد کشور با خاموشی های متعدد مواجه می شود.

وی با تاکید بر اینکه در ساعت پیک مصرف برق ۱۲ تا ۱۵ و ۱۸ الی ۲۱ حداکثر صرفه جویی شود، اظهار داشت: به همه ادارات شهرستان ها و کشاورزان و واحدهای صنعتی توصیه های لازم در خصوص مصرف حداقلی برق انجام شود.

فیروزی یادآور شد: نگرانی آسیب وارد شده ناشی از خاموشی به تولید و نارضایتی مردم وجود دارد که با مدیریت مصرف می توان از آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت آب و برق و سوخت در کردستان ۵۱ درصد نسبت به مقایسه کشور بالاتر است، افزود: در این رابطه ۲ احتمال وجود دارد یا مردم بیش از الگوی مصرف کشور آب و سوخت مصرف می کنند یا تعرفه ها و شاخص های این حوزه بالا است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: هر کدام از این موارد باشد نتیجه آن بر شاخص مصرف کننده و تورم استان تاثیرگذاشته است بنابراین کارگروهی با حضور روسای سازمان صمت و جهاد کشاورزی، مدیران شرکت آب، برق، گاز و نفت و مدیرکل امور اقتصادی استانداری، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

فیروزی اعلام کرد: ظرف یک هفته آینده علت افزایش هزینه های خانوار کردستانی در ارتباط با مصرف سوخت، آب و برق باید مشخص شود.

۹۹۳۶ / ‏‬ ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط