با درمان های خانگی آسم آشنایی دارید؟ آیا میتوان آسم را با کمک داروهای گیاهی درمان کرد؟ با تمام یافته های جدید در مورد طب جایگزین و درمان های گیاهی، شما ممکن است از اینکه آیا یک درمان خانگی آسم وجود دارد، تعجب کنید. متاسفانه، در حال حاضر درمانی برای آسم وجود ندارد. در حقیقت، توصیه اکید می شود که از هر گونه درمان یا محصول – طبیعی یا غیرطبیعی – که ادعا می شود “درمانی” برای آسم هستند، اجتناب شود. در این مقاله از بخش بیماری ها و طب سنتی دکتر سلام به بررسی درمان های خانگی آسم می پردازیم.

آیا درمان های خانگی آسم می توانند به کاهش علائم بینجامند؟

برخی از درمان های خانگی ممکن است به درمان علائم آسم کمک کنند. به عنوان مثال، یک واکنش منفی به استرس عاطفی می تواند منجر به حمله آسم شود. برخی از درمان های آرام کننده طبیعی مانند تنفس عمیق شکمی، آرام سازی تدریجی عضلانی، تجسم سازی هدفمند و بیوفیدبک می توانند به کاهش استرس کمک کنند.

درمان های خانگی آسم؛ مزایا و معایب درمان های خانگی آسم

یافته های دیگر نشان می دهد که رژیم غذایی در کاهش علائم آسم نقش دارد. به عنوان مثال، تصور می شود که اسید های چرب امگا 3 که به طور طبیعی در ماهی های پرچرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی ماکرل و کاد حضور دارند، سبب می شوند که بدن ترکیبات بیشتری را سبب سرکوب التهاب می شوند را تولید کند. این که آیا این ممکن است به افراد مبتلا به آسم کمک کند هنوز ثابت نشده است.

آیا درمان های طبیعی برای آسم وجود دارند؟

بسیاری از چیزها برای درمان طبیعی آسم شناخته شده اند. اما چون تحقیقات محدودی در مورد درمان های مکمل و جایگزین برای آسم انجام شده است، ایمن بودن و تأثیر آن ها مشخص نیست.

این درمان های طبیعی مورد مطالعه قرار گرفته است:

طب سوزنی

این درمان چینی سنتی، شامل قرار دادن سوزن های نازک در نقاط خاصی از بدن است. درحالیکه برخی از افراد مبتلا به آسم می گویند طب سوزنی باعث کاهش علائم آن ها می شود، دلیل محکمی مبنی بر اینکه طب سوزنی به عنوان درمان آسم عمل می کند، وجود ندارد.

گیاهان و مکمل های غذایی طبیعی

بسیاری از مردم برای درمان آسم از گیاهان و مکمل ها، مخصوصاً گیاهان چینی استفاده می کنند. از آنجا که اثبات نشده که آن ها درمان علائم آسم کمک می کنند، توصیه نمی شوند. مطالعاتی در مورد استفاده از منیزیم، اسیدهای چرب امگا 3 و مکمل های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین D و ویتامین های A، C و E برای علائم آسم انجام شده است. باز هم، شواهد کافی برای توصیه این درمان های خانگی وجود ندارد.

درمان های خانگی آسم؛ مزایا و معایب درمان های خانگی آسم

یوگا

استرس ممکن است باعث علائم آسم شود. مشخص شده که تمرینات تنفسی مورد استفاده در یوگا برای کمک به برخی افراد مبتلا به آسم، به کنترل تنفس و کاهش استرس که یک عامل شایع آسم است، کمک می کنند.

رژیم آسمی

اگر حساسیت غذایی دارید، اجتناب از غذاهایی که موجب حمله آلرژی می شوند نیز ممکن است به برخی علائم آسم کمک کند.

بیوفیدبک

یادگیری برای کنترل ضربان قلب شما ممکن است به شما در مدیریت آسم کمک کند، اما برای تأیید فایده آن، مطالعات بیشتری لازم است.

مزایا و معایب درمان های خانگی آسم

همانطور که شما انواع مختلف درمان های خانگی آسم را که در دسترس هستند، در نظر می گیرید، بسیار مهم است که با احتیاط، میل خود را به تنفس راحت تر با خطرات احتمالی درمان، که ممکن است ناشناخته باشمد، متعادل کنید. هرگز از هرگونه مکمل های غذایی طبیعی بدون مشورت با مشاور مراقبت های بهداشتی یا متخصص در زمینه آسم، استفاده نکنید. برخی از محصولات گیاهی طبیعی مانند گرده زنبور عسل، در صورتی که به گیاه خاصی حساسیت دارید، ممکن است باعث حمله آسم شود. همچنین بدون مشورت با مشاور مراقبت های بهداشتی، استفاده از داروهای آسم خود را متوقف نکنید. اگر از برنامه مشاور مراقبت بهداشتی خود برای درمان آسم پیروی نکنید، نتایج می تواند بسیار جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشد.

اگر درمورد ادعاهای مربوط به مکمل های غذایی طبیعی مطمئن نیستید، قبل از مصرف آن، با مشاور مراقبت بهداشتی خود تماس بگیرید. در صورتیکه محصول هرگونه فواید برای سلامت داشته باشد، آنها می توانند محصول را ارزیابی و به شما اجازه مصرف دهند.

درمان های خانگی آسم؛ مزایا و معایب درمان های خانگی آسم

یک طرح عملی از آسم بسازید

اگر شما تا کنون، یک طرح عملی آسم نداشته اید، با پزشکتان مشورت کنید تا به شما یک طرح عملیات آسم ارائه کند. این چیزی است که شما در مورد آن صحبت و اقدام به نوشتن می کنید. این به شما کمک می کند که آگاه باشید که آسم شما چگونه کنترل می شود و چه کاری باید انجام دهید. برنامه عملی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چه مقدار دارو و چه زمانی باید مصرف شود. لیستی از عوامل محرک و راه های پیشگیری از آن ها ارائه می دهد. وقتی علائم خاصی از مشکل دارید، چه کاری انجام دهید. از یک پیک فلومتر استفاده کنید.

پیک فلومتر، یک وسیله دستی ارزان قیمت است. شما از آن برای اندازه گیری حجم هوای بازدمی پس از یک تنفس کامل که وارد آن می شود، استفاده می کنید. این عدد به عنوان حداکثر جریان بازدمی یا PEF نامیده می شود.

پزشک شما ممکن است بخواهد شما از یک پیک فلومتر استفاده کنید تا به شما در تشخیص مشکل کمک کند. بسیاری از علائم آسم، ناشی از عدم توانایی حرکت هوا در ریه ها است. اگر PEF شما پایین می آید، این نشانه آن است که آسم شما درحال بدترشدن است و شما باید کاری کنید.

خاطرات آسم را نگه دارید

یک دفتر خاطرات می تواند به شما کمک کند تا آسم را کنترل کنید. هر روز بنویسید:

هر گونه علائمی از آسم و از چگونگی احساستان که تجربه کردید. کجا بودید و قبل از حمله آسم، درحال انجام چه کاری بودید. چه زمانی و چه مقدار دارو مصرف کردید. اعداد PEF شما

تمام این اطلاعات که در یک مکان جمع آوری شده است، به شما کمک می کند و دکتر شما الگوها را می بیند و هشدارهای حملات آسم را تشخیص می دهد. قبل از اینکه خیلی بیمار شوید، می توانید آموزش ببینید که از آن ها جلوگیری کنید یا آن ها را متوقف کنید. دکتر شما همچنین می توانید دفتر خاطرات شما را چک کند تا ببیند که چگونه برنامه عملی آسم شما پیش می رود.

درمان های خانگی آسم؛ مزایا و معایب درمان های خانگی آسم

اهداف مدیریت آسم

حتی اگر درمان طبیعی برای آسم وجود نداشته باشد، علائم شما می تواند با چندین دارو آسم درمان و کنترل شود. هدف شما در مدیریت آسم این است:

تشخیص دقیق از آسم صورت گیرد. با کمک پزشک خود، برنامه عملی برای آسم داشته باشید. روزانه میزان حداکثر جریان بازدمی خود را نظارت کنید و وقتی که پایین آمد، درست عمل کنید. یک دفتر خاطرات آسم داشته باشید تا بتوانید علائم و داروهای خود را ردیابی کنید. از عوامل ایجاد کننده آسم یا علل آسم، از جمله عوامل محرک بیرونی مانند هوای آلوده دوری کنید. مشاوره و درمان پزشکی را برای مسائلی که می تواند علائم آسم مانند GERD، رینیت آلرژیک و سینوزیت را بدتر کند، دنبال کنید. روزانه ورزش کنید تا تناسب اندام هوازی خود را تقویت کنید. از آسم ناشی از ورزش با درمان قبل از ورزش، پیشگیری کنید. غذاهای مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی، بخورید. در وزن طبیعی بمانید. خواب آرام داشته باشید. با مشاهده اولین علائم آسم، با مشاور مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

به طور مرتب با مشاور مراقبت‎های بهداشتی خود برای انجام تست های تنفسی برای اطمینان از اینکه آسم شما مدیریت می شود و داروهایتان به بهترین شکل کار می کنند، در تماس باشید.

کلید زندگی خوب با آسم در دست شماست. به مشاور مراقبت های بهداشتی خود که شما را راهنمایی می کند، اعتماد کنید و مسئولیت روزانه خود را برای انجام تنفس با روش های اثبات شده، برای مراقبت از خود به عهده بگیرید.