مسائل اجتهادی نباید باعث ایجاد اختلاف میان مسلمانان شود


مسائل اجتهادی نباید باعث ایجاد اختلاف میان مسلمانان شود

هاشمی اظهار کرد: مسایل اجتهادی نباید باعث ایجاد اختلاف میان مسلمین شود زیرا بر اساس قول خداوند متعال ما باید بر سر مشترکات خود، اجتماع و وحدت داشته باشیم و از اختلاف بپرهیزیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، «سید احمد هاشمی» در اولین کنفرانس بین المللی «ظرفیت های راهبردی آموزه های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز» که از سوی دانشکده الهیات دانشگاه تهران صبح امروز پنجم تیر ماه در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه من به نیابت از استاد پیرانی در این کنفرانس شرکت کرده ام، اظهار کرد: عنوان این کنفرانس موضوعی ضروری است و منظور ما از ایجاد رابطه مسالمت آمیز با دیگران در مورد چگونگی همزیستی و تعامل با افرادی از ادیان دیگر است زیرا ما در مورد رابطه مسلمین با یکدیگر از واژگانی چون برادری استفاده می کنیم چون دستور دین ما برقراری رابطه اخوت و برادری میان مسلمین است و بر همین اساس نیز باید مسلمانان با یکدیگر تعامل داشته باشند و در کنار یکدیگر زندگی کنند، این در حالی است که در حال حاضر نه تنها رابطه برادری و اخوت در میان مسلمانان برقرار نیست بلکه ابتدا باید رابطه مسالمت آمیزی میان آنها برقرار کرد.

این نویسنده اهل سنت تصریح کرد: بر اساس منطق و فرموده قرآن اقرار به کفر و ایمان، تحت فشار اعتباری ندارد. همچنین قرآن می گوید که اهل ایمان باید به سوی یک کلمه واحد «سواء» بیایند و دور آن با هم اتحاد داشته باشند و کسی غیر از خدا را نپذیرند و دچار خدا انگاری نشوند.

وی افزود: ما در اسلام نه تنها یک کلمه سواء بلکه کلمات بسیاری از این دست داریم که آنها مشترکات دینی ما هستند و می توانیم برای جلوگیری از تفرقه و ایجاد وحدت بر اساس آنها گردهم آییم که از آن جمله می توان به پیامبر(ص)، نماز و قرآن واحد اشاره کرد و در این میان نباید اختلافات اجتهادی باعث ایجاد تفرق میان ما شود زیرا مسایل اجتهادی، قول خدا نیست.

هاشمی تاکید کرد: آنچه که در حال حاضر به ویژه در منطقه خاورمیانه به آن نیاز داریم، زندگی مسالمت آمیز است، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی این موضوع حل شده است که برای مثال می توان به رابطه میان سیاه پوستان و سفیدپوستان در آمریکا و جنگ های صد ساله اروپا اشاره کرد اما هنوز این موضوع در میان ما مسلمانان وجود دارد، در حالی که بر اساس آموزه های اسلام باید این ما بودیم که در این زمینه از دیگران سبقت می گرفتیم.

وی تصریح کرد: زمانی که پاپ علیه اسلام موضع گرفت، یک اندیشمند یهودی علیه سخنان وی در مقاله ای نوشت که یهودیان برای 50 نسل خود مدیون مسلمانان هستند زیرا در زمانی که یهودیان در هیچ نقطه از اروپا جایی برای سکنی گزیدن نداشتند، این مسلمانان بودند که در شمال آفریقا از یهودیان پذیرایی کردند.

این نویسنده اهل سنت تاکید کرد: کشور ما ایران رنگین کمانی از اقوام و مذاهب است و ما در حال حاضر در ایران بیش از هر چیزی نیاز به زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر داریم.

هاشمی ابراز کرد: طرح موضوع معامله قرن یک نوع ذلت قرن است زیرا مشکل ما با صهیونیست این است که این جریان در تجربه 60- 70 ساله خود به دنبال نابودی ما و خاورمیانه برای تشکیل حکومت نیل تا فرات بوده است وگرنه ما طرفدار زندگی مسالمت آمیز هستیم.

وی با بیان اینکه معامله قرن طبق همه موازین عقلی و دینی مردود است، خاطرنشان کرد: اصرار ترامپ برای یافتن برگ برنده ای در معامله قرن برای این است که او در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا به این برگ نیاز دارد.

پایان پیام/500

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران