طرح سنجش نوآموزان در مناطق سیل زده و عشایر رایگان اجرا می‌شود


طرح سنجش نوآموزان در مناطق سیل زده و عشایر رایگان اجرا می‌شود

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد: در مناطق سیل زده و عشایر، طرح سنجش آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و خدمات توان بخشی رایگان اجرا می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه آموزش و پرورش، مجید قدمی از فعالیت حدود ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه در سراسر کشور به منظور اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان خبر داد و اظهار کرد: پیش بینی ما این است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سه ماه و نیم آینده مورد سنجش قرار گیرند.

قدمی هزینه سنجش سلامت را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: به مسئولان مراکز سنجش اجازه دادیم پنج درصد موارد را رایگان و پنج درصد افرادی که نیازمند تشخیص داده شوند، نیم بها مورد سنجش قرار گیرند. در مناطق سیل زده و عشایر اجرای طرح رایگان است.

وی افزود: اگر دانش آموزان نیاز به سمعک عینک یا خدمات دیگر داشته باشند از طرف آموزش و پرورش همان استان به صورت رایگان به آنها ارائه خواهد شد. در تمامی استان‌ها دچار سیل خوزستان لرستان و گلستان امکانات برای ارائه خدمات مطلوب آماده شده است.

قدمی گفت: امسال نیز نوبت‌گیری از طریق سیستم الکترونیکی انجام می‌شود و والدین باید در همان مدارسی که فرزندان خود را ثبت نام می‌کنند، نسبت به نوبت گیری زمان سنجش اقدام کنند تا به نزدیک‌ترین پایگاه سنجش ارجاع داده شوند.

وی ادامه داد: کسانی که سابقه آموزش قبل از دبستان رادارند ۲ نمره بالاتر از سایر بچه‌ها کسب می‌کنند که این امر نشان دهنده این است که آموزش قبل از دبستان در آماده کردن بچه‌ها بسیار مؤثر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره سایر یافته‌های طرح سنجش در سال گذشته گفت: ۶ درصد بچه‌ها چپ دست بوده‌اند. این اطلاعات برای سازمان نوسازی برای ساخت صندلی تک نفره مفید است و باعث می‌شود برای بچه‌ها چپ دست صندلی آماده شود.

وی یادآور شد: براساس نتایج طرح سنجش ۷۶ هزار نفر از چاقی مفرط و ۲۳ هزار نفر لاغری شدید دارند که عمدتاً در مناطق محروم هستند. ۶۳ هزار دیر آموز، ۸۷۰ نفر به مدارس خاص کم توان ذهنی چند معلولیتی ارجاع شدند و هزار و ۸۹۰ نفر در مدارس عادی از آموزش تلفیقی برخوردار شدند.

قدمی افزود: چون نظام آموزشی بچه‌های کم توان با بچه‌های عادی متفاوت است؛ به ناچار به مدارس خاص هدایت می‌شوند. اما گروه‌های نابینا، ناشنوا و بچه‌ها مبتلا به بیماری جسمی حرکتی دارای نظام آموزشی عادی هستند و می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند. سیستمی برای این امر تعبیه شده و هر سه مدرسه عادی توسط یک مدرسه استثنایی پشتیبانی می‌شود و یک معلم رابط برای آن‌ها در نظر گرفته شده است تا بچه‌ها بتوانند در مدارس حضور یابند و به تحصیل ادامه دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره زمان اعلام نتیجه سنجش گفت: در صورتی که کودک مشکلی نداشته باشد برگه ثبت نام قطعی به خانواده داده می‌شود و والدین به مدرسه‌ای که ثبت نام اولیه را انجام داده مراجعه و فرآیند ثبت نام را انجام می‌دهند، اما اگر پرونده ناقص باشد برای انجام خدمات به پزشک مراجعه می‌کنند و وقتی کل موارد را کنترل کند برگه نهایی صادر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر