کشاورزی لرستان درگیر عوارض سیل ، خشکسالی و کم آبی است


کشاورزی لرستان درگیر عوارض سیل ، خشکسالی و کم آبی است

خرم آباد – ایرنا – رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: علیرغم بارش‌های بسیاروسیع و پرحجم در استان اما به دلیل زمان نامناسب و پراکنش فصلی ، کشاورزی این منطقه همچنان درگیر کم آبی است.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا بازدار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بارش‌های بهاره برای کشاورزی اهمیت بسیاری دارد که متأسفانه از اواسط فروردین بارش چندانی در استان رخ نداده است.

وی اظهار داشت: حدود ۲ ماه از زمان حساس تولید در بهار بدون بارندگی بوده که این مهم کشاورزی دیم استان را تحت تأثیر قرار داد.

وی ادامه داد: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی جو، ۱۹۵ گندم و ۹۰ هزار هکتار حبوبات استان به صورت دیم کشت می‌شود که انتظار می‌رود به دلیل کم ابی در فصل بهار، تولید این محصولات کاهش یابد.

رئیس یازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: علیرغم پیش بینی کاهش تولید گندم در سال جاری اما در هر صورت انتظار می‌رود امسال با برداشت ۴۰۰ هزار تن از این محصول استراتژیک عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

بازدار سطح زیر کشت گندم آبی لرستان را ۵۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: حجم مخازن سدهای لرستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب و برای پهنه استان بسیار پایین است

وی تصریح کرد: علیرغم بارش‌های بسیار و رودخانه های پر آب اما به دلیل نبود سدهای مخزنی و ذخیره آب کم داریم، همچنان مشکلات کم آبی، کشاورزی، صنعت و شرب لرستان را تهدید می‌کند.

وی در خصوص جبران خسارت‌های سیل نیز گفت: ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت وارد شده و زیرساخت، باغ و اراضی حاشیه رودخانه‌ها به شدت آسیب دیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: ۹۰ درصد جاده و کانال‌های ابیاری، تأسیسات برقی و ایستگاه‌ها وارد مدار شده و مشکل خاصی در خصوص آبرسانی نداریم.

بازدار با اشاره به بکارگیری ۱۶۰ دستگاه انواع ماشین سنگین اظهار داشت: ۳۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۲۵۰ کیلومتر کانال ابیاری بهسازی شده است.

به گفته وی ۶۰ دستگاه الکتروپمپ از سطح رودخانه جمع آوری و پس از تعمیر رایگان نصب و ۷۰ دستگاه ترانسفورماتور نیز تعمیر شد.

وی با اشاره به واگذاری امانی تجهیزاتی همچون لوله و الکتروپمپ ادامه داد: ۹ ایستگاه پمپاژ عمومی نیز برای آبرسانی باغات راه اندازی شده است.

بازدار تصریح کرد: ۲۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری باغات انجام و ۱۰۰ هکتار باغ احیا شده که این روند ادامه دارد.

وی افزود: ۱۴ هزار پرونده خسارت بخش کشاورزی تشکیل شده که در حال بارگذاری در سامانه سجاد است و ارسال پرونده‌های پرداخت تسهیلات کم بهره به هشت بانک عامل در شهرستان‌ها اغاز شده است.

۳۲۱۰/۷۲۶۹/۶۰۶۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک