ترامپ در انفعال مطلق


ترامپ در انفعال مطلق

تهران- ایرنا- ترامپ با اعلام دور جدید تحریم‌های اقتصادی و بانکی علیه ایران و مشخصاً هدف قراردادن رهبری و بیت رهبری تلاش کرد واکنشی در قبال سرافکندگی و تحقیر خود و همدستانش نشان دهد. پیداست که فشارهای فزاینده ناشی از شکست و ناتوانی ترامپ، او را به‌شدت غافلگیر و سردرگم کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای، آورده است: این نکته را حتی رسانه‌های غربی هم به‌وضوح انعکاس داده‌اند و بر آن تاکید می‌ورزند که تحریم‌های اخیر واشنگتن صرفاً جنبه مصرف داخلی دارد و با این هدف صورت گرفته که نشان دهد گویا ترامپ هنوز هم ابتکار عمل را در دست دارد. ساعاتی قبل از این نمایش تبلیغاتی ترامپ، آمریکا اعلام کرد سامانه‌های موشکی و پدافندی ایران را هک نموده و با تهاجم سایبری باعث بروز مشکلاتی برای این سامانه‌ها شده، لکن بلافاصله اعلام شد که این حملات سایبری ناموفق بوده و تأثیری نداشته است.


آمریکا با اعزام نزدیک ترین دستیاران ترامپ به منطقه و دیدارهای فشرده مایک پمپئو وزیر خارجه، جان بولتون مشاور امنیت ملی و برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا با برخی متحدین منطقه‌ای سعی دارد بر ناتوانی خود در ایجاد کانون‌های جدید بحران در آب‌های خلیج‌فارس سرپوش بگذارد. علاوه بر این، پیام‌های ترامپ به متحدینش بسیار معنی‌دار و عقب‌نشینی کامل از مواضع گذشته ارزیابی می‌شود. آنجا که ترامپ اعلام کرد کشورهای صاحب نفتکش‌ها، باید خودشان به فکر تأمین امنیت کشتی‌های خود باشند. ضمناً ترامپ طی تماس تلفنی با بن‌سلمان خواستار تأمین هزینه‌های آمریکا در منطقه شده که با پذیرش وی مواجه گردیده است ولی همین رفتارها نیز پرتناقض است و بی‌ثباتی و سردرگمی کاخ سفید را انعکاس می‌دهد.


برخی رژیم‌های فاسد عرب و صهیونیست‌ها هنوز هم اصرار دارند که باید آمریکا به هر قیمت ممکن وارد جنگ با ایران شود. حتی عادل الجبیر مشاور سیاست خارجی عربستان به جای آمریکا هم عربده می‌کشد و ایران را برای تحریم‌های بیشتر تهدید می‌کند ولی در غرب و حتی آمریکا کمتر کسی غیر از اطرافیان جنگ‌افروز ترامپ از تصمیمات عجیب و عجولانه ترامپ استقبال و حمایت می‌کنند. حتی رسانه‌های آمریکایی در صحت ادعاهای کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا درباره مسیر عبور پهپاد سرنگون شده، قویاً تردید دارند و به دروغ بودن ادعاهای ترامپ و پمپئو معتقدند و ناکامی آمریکا در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم ساختن ایران نیز همین را ثابت کرد. بدین ترتیب کاملاً قابل درک است که سیاست فشار حداکثری، مرکز ثقل تصمیم‌گیری آمریکا را از هم پاشیده و آنها را به کلی منفعل کرده است.


اینکه ترامپ در حضور رسانه‌ها هم جان بولتون را فردی جنگ‌افروز معرفی می‌کند که می‌خواهد همه دنیا را به آتش بکشد، حاوی نکته مهمی است که ماهیت شرورانه اطرافیان ترامپ را بازگو می‌کند ولی سقوط پهپاد گلوبال هاوک تیر خلاص بر رجزخوانی‌های بی‌منطق آمریکای ترامپ بود و هیمنه دروغین آمریکا را درهم شکست. سرافکندگی و تحقیری که از این بابت نصیب ترامپ شده، تمامی محاسبات جناح جنگ‌افروز ترامپ را به‌کلی درهم ریخت. واکنش‌های اخیر کاخ سفید ازجمله تحریم رهبری و دفتر رهبری را دقیقاً باید از این دیدگاه ارزیابی کرد که دارودسته ترامپ دیگر حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند و در اوج وقاحت وارد مسائلی شده‌اند که ناتوانی و درماندگی مطلق آنها را به رخ می‌کشد. هیچکس بهتر از این رفتار حقیرانه ترامپ نمی‌توانست کاخ سفید را به مضحکه خاص و عام تبدیل کند و ثابت نماید که ترامپ و اطرافیانش به بن‌بست کامل رسیده‌اند و به لگدپراکنی متوسل شده‌اند.


نفوذ جمهوری اسلامی ایران و رهبری در داخل و خارج از کشور موضوعی نیست که با این رفتارهای بغض‌آلود و جنون‌آمیز ترامپ کمترین آسیبی ببیند بلکه حتی همین خصومت بی‌منطق ترامپ بر دامنه و عمق نفوذ معنوی و محبوبیت ایران و رهبری می‌افزاید و به دوست و دشمن ثابت می‌کند که حق با کیست و چرا عنصر شروری که شریف‌ترین شغلش کازینوداری بوده، با چنین وقاحتی علیه ایران و رهبری به شرارت و گستاخی پرداخته است.


جای تعجب است که ترامپ و اطرافیانش در عین مشاهده شکست و رسوایی سیاست‌های چندلایه و ترفندهای بی‌مایه هنوز هم به تکرار و تعمیم همان روش‌های ابلهانه ادامه می‌دهند و حتی از غافلگیری و حیرت متحدین آمریکا هم درسی نیاموخته‌اند. این اقدام ترامپ ثابت می‌کند که آمریکا در راه دشمنی علیه ایران تنها مانده و حتی دوره‌گردی اطرافیانش برای جلب‌نظر دیگران و اصرار به تشکیل یک اجماع نیم‌بند علیه ایران هم راه به جایی نبرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد