اهالی «دوآب» چشم‌انتظار افتتاح مجتمع پرورش‌ماهی


اهالی «دوآب» چشم‌انتظار افتتاح مجتمع پرورش‌ماهی

فاطمه حافظی-‌ الشتر - خبرنگار: با گذشت 14 سال از آغاز عملیات اجرایی مجتمع پرورش ماهی دوآب الشتر، این طرح هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

این طرح یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اشتغالزای شهرستان الشتر و شیلات لرستان است که به دلیل کمبود اعتبارات دولتی، سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد. قرار بود این طرح، با تسریع روند اجرایی، امسال به بهره‌برداری برسد اما این امر هنوز محقق نشده است. مسئولان استانی و شهرستانی وعده تکمیل و واگذاری سهام را به مردم در برهه‌های مختلف مطرح کرده‌اند اما این وعده‌ها طی سال‌های گذشته رنگ باخته و هنوز مجتمع راه‌اندازی نشده است تا یکی از قطب‌های عمده پرورش ماهی در لرستان نتواند آن‌طور که باید در حوزه شیلات ظرفیت‌های خود رانمایان کند.

۱۴ سال انتظار

یکی از اهالی منطقه دوآب شهرستان الشتر در این رابطه به همشهری می‌گوید: اهالی دوآب سال ۸۴ زمین‌های خود را به منظور ایجاد یک مجتمع بزرگ پرورش ماهی واگذار کردند که پس از ۱۴ سال هنوز این طرح به ثمر ننشسته است. «محمد جوانمرد» می‌افزاید: بر اساس توافقات صورت گرفته بین مسئولان و اهالی دوآب، قرار شده است سهام این مجتمع بین بخش خصوصی و اهالی الشتر که زمین‌های خود را واگذار کرده‌اند، تقسیم شود اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی این پروژه آغاز به کار می‌کند و الشتری‌ها کی به سهم و سود خود می‌رسند.

وی بیان می‌کند: برخی از افراد بیکار که قرار بود سهامدار این مجتمع شوند و اشتغال ایجاد کنند، در جاهای دیگر شاغل شده و قید سهامداری در دوآب را زده‌اند. این شهروند می‌گوید: سال ۹۴، با حضور معاون اجرایی وقت رئیس‌جمهوری، این مجتمع افتتاح شد اما چون هیچ کار عمده‌ای در آن انجام نگرفته بود، پس از افتتاح هم از پرورش ماهی خبری نبود و ناقص و معطل ماند. جوانمرد ادامه می‌دهد: برای ما اهالی دوآب سوال بود که چرا در حالی که هیچ کاری در این مجتمع به بار ننشسته بود، مسئولان وقت آن را افتتاح کردند و حالا پس از ۴ سال از آن افتتاح ناقص، آن را به بهانه ناتوانی مالی به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند.

سهامدارانِ بی‌نصیب

یک دانش‌آموخته کشاورزی نیز در این زمینه به همشهری می‌گوید: مجتمع پرورش ماهی دوآب به بخش خصوصی واگذار شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. «رضا حسنوندی» می‌افزاید: این مجتمع بزرگ‌ترین طرح شیلاتی الشتر است که در قالب ۲ سهم بین مالک خصوصی و مردم تقسیم شده و پس از بهره‌برداری قرار است سود این سهام تقسیم شود.

وی که از تحصیلکردگان بیکار الشتر است، اظهار می‌کند: ما سال‌هاست که چشم‌انتظار افتتاح این مجتمع هستیم تا شاید صاحب شغل و درآمدی شویم اما هنوز که هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. حسنوندی می‌گوید: این طرح سال‌ها به حال خود رها شده و پس از ۱۴ سال فقط برخی کارهای اولیه آن انجام شده است، مثل ساخت کانال‌ها و دریاچه‌ پرورش ماهی. وی ادامه می‌دهد: اخیرا، به دلیل ناتوانی مالی دولت در تامین اعتبار مورد نیاز، بخش خصوصی طی مزایده‌ای کار را بر عهده گرفته، اما هنوز قدم موثری برای نزدیک شدن طرح به زمان افتتاح برداشته نشده است.

واگذاری مجتمع به سرمایه‌گذار اهل کار

در این میان اما مدیرکل شیلات لرستان به همشهری می‌گوید: مجتمع پرورش ماهی دوآب الشتر از طریق ماده ۲۷ به یک سرمایه‌گذار اهل کار واگذار شده است. «کیارش بیرانوند» بیان می‌کند: عملیات ساخت این مجتمع سال ۸۵ آغاز شد و تا سال ۹۳ فقط ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. وی درباره علت افتتاح طرح در سال ۹۴ می‌گوید: با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، فقط بخش زیرساخت‌سازی که تعهد دولت بود، افتتاح شد چون ‌چنین پروژه‌هایی فقط شامل تعهدات یک بخش نیست و تعهدات دولت و تعهدات بخش خصوصی را شامل می‌شود. وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که دولت برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با کمبود اعتبار مواجه است، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، به دنبال واگذاری مجتمع‌های پرورش ماهی استان به بخش خصوصی رفتیم و مجتمع دوآب را به این بخش واگذار کردیم.

واگذاری ۴۹ درصد سهام به مردم

بیرانوند اظهار می‌کند: مجتمع تولید ماهیان سردآبی دوآب الشتر ۷۵ استخر و ۶ هکتار مساحت دارد و با پیگیری‌های انجام شده ۱۵ استخر (مزرعه) در اختیار بومی‌های محل قرار گرفته است. وی می‌افزاید: ۵۱ درصد سهام مزرعه‌های پرورش ماهی از طریق ماده ۲۷ به سرمایه‌گذار فروخته شده و ۴۹ درصد آن نیز در اختیار فارغ‌التحصیلان کشاورزی و شیلات قرار دارد.

تکمیل مجتمع در سال جاری

این مسئول در ادامه بیان می‌کند: سرمایه‌گذار اکنون در حال کار است و همه مزرعه‌های پرورش ماهی این مجتمع را نیز با جدیدترین طرح‌ها به‌روزرسانی و مکانیزه کرده است. بیرانوند می‌گوید: برنامه‌ ما این است که در مورد سایر پروژه‌های مشابه نیز بر اساس ماده ۲۷ بازدهی کار را از طریق واگذاریبه سرمایه‌گذار اهل کار که صلاحیت‌های فنی این حوزه را داشته باشد، افزایش دهیم. مدیرکل شیلات لرستان اظهار می‌کند: بر اساس برنامه زمان‌بندی، مجتمع پرورش ماهی دوآب الشتر سال جاری تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. در خصوص سهام هم طبق لیستی که مسئولان شهرستان گرفته‌اند، عمل خواهد شد و هیچ‌گونه اعمال نفوذی صورت نخواهد گرفت.

کد خبر 445506

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی